1515
Annons

Låga elpriser sänkte Slitevind i tredje kvartalet

Slitevinds nettoomsättning uppgick till 17,1 miljoner kronor under det tredje kvartalet (20,7). Ebitda-resutlatet uppgick till 8,9 miljoner kronor (13,5).

Produktionen under kvartalet uppgick till 60 GWh (52,5).

Spotpriserna på el har varit mycket låga under kvartalet till följd av coronakrisen och ett kraftigt hydrologiskt överskott. Den långsiktiga trenden med kraftigt ökad efterfrågan och konsumtion av el kvarstår till följd av att nya delar av industrin och samhället elektrifieras och det fossila fasas ut, skriver vd.

Torrare väder med en återställd hydrologisk balans samt minskad effekt vad gäller coronakrisen är en förutsättning för återhämtning i prisbilden. 

”2021 riskerar att bli svagare än 2020 om inte elpriserna vänder uppåt”, skriver bolaget.

Spotpriset på el i prisområde SE3 har de senaste 5 åren varit knappt 35 öre, snittpriset för innevarande år är cirka 21 öre till och med september. 

Flertalet aktörers långsiktiga prisprognoser över 10-15 år ligger generellt för SE3 på en genomsnittlig nivå om ca 35-40 öre men med lägre förväntningar för de närmaste åren. Vid dessa nivåer finns mycket bra förutsättningar för god lönsamhet i Slitevinds anläggningar, heter det.

Av produktionen för 2020 cirka 150 GWh (motsvarande cirka 50 procent) av elen prissäkrad motsvarande 34 öre och 150 GWh av elcertifikaten till motsvarande cirka 6 öre. 

För 2021 är hittills cirka 20 procent av elen prissäkrad till 30 öre och motsvarande 60 GWh elcertifikat till 10 öre. 

”Om inte tillräcklig mängd prissäkringar för 2021 kan göras till nivå över 25 öre kan vi komma inleda 2021 med en lägre säkringsnivå än målet om 50 procent, skriver vd.

Slitevind arbetar kontinuerligt på att sänka sina produktion- och finansieringskostnader med målet att senast 2022 kunna klara ett nollresultat före skatt med knappt 30 öre per kWh i snittintäkt för koncernen. 

Slitevind räknar med ökade intäkter från förvaltning och service av externa anläggningar samtidigt som andelen maskiner i egen service kommer öka varmed driftkostnaderna över tid förväntas sjunka i jämförelse med nuvarande nivå.


Innehåll från NorwegianAnnons

Så använder piloter på Norwegian data för att minska utsläppen

Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.
Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Genom lösningar som samlar in och analyserar data får piloter på flygbolaget Norwegian tips för att minska utsläppen när de flyger flygplanet.

– Det är alla piloters önskan att flyga så snålt man kan, just för att minska utsläppen och dessutom hålla kostnaden och därmed biljettpriserna nere, säger Niklas Lindfors, trafikpilot på Norwegian.

Flygbolaget Norwegian använder databaserade applikationer för att minska bränsleförbrukningen och därmed utsläppen, vilket är i linje med flygbolagets hållbarhetsmål.

En sådan är SkyBreathe, som registrerar data för hur alla flygbolagets piloter flyger flygplanen på respektive rutter.

– Inför varje flygning kan vi se statistik över hur våra kollegor flugit och hur mycket bränsle som gått åt. Då vet vi vad som är en optimal flygning. Genom att flyga på det sättet kan vi spara bränsle, vilket är bra för både ekonomin och klimatet, förklarar Niklas Lindfors. 

På marken kan det till exempel handla om taxning med en avstängd motor och mer omfattande användning av hjulbromsning istället för motorbromsning.

Dessa tips för piloterna kan hjälpa flygbolaget att spara upp till fem procent på bränsleförbrukningen.

– För en flygning mellan Arlanda och Kiruna kan vi spara ungefär 200 kg koldioxidutsläpp, enkel väg. Det är mer än ett kilo per passagerare, om flygmaskinen är full, säger han.

Norwegian utnyttjar väderdata för mer hållbart flygande

En annan lösning är tjänsten ClearPath från det svenska företaget AVTECH, som levererar optimala flyghöjder i realtid. Kraftfulla datorer på marken analyserar stora mängder väderdata och skickar ett kort meddelande till piloterna i luften om var de bästa väderförhållandena finns på den aktuella rutten.

Genom att till exempel byta höjd vid rätt position kan man utnyttja en bättre vind. Det kan spara drygt två procent bränsle under en flygresa. 

– Det ligger i allas intresse att vi förbrukar så lite bränsle som möjligt, med så små utsläpp som vi bara kan, utan att tumma på vår höga säkerhet. Det försöker vi göra hela tiden, avslutar Niklas Lindfors.

Om Norwegians hållbarhetsarbete

Flygbolaget Norwegian har lanserat en ambitiös hållbarhetsstrategi. Bland annat ska man:

° Minska koldioxidutsläppen per passagerare med 45 procent till 2030.
° Ta bort all icke-återvinningsbar plast ombord senast 2023.
° Minska användningen av engångsplast med 30 procent och återvinna all engångsplast till 2023.

Läs mer på: www.norwegian.com

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Norwegian och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?