1515
Annons

L pressar regeringen om nytt krispaket: ”Får inte vara dumsnål”

Liberalerna driver på hårt för att få igenom ett nytt mångmiljardstöd till de hårdast drabbade företagen. Partiet har oppositionen med sig och tror att regeringen till slut kommer att anpassa sig efter majoriteten i riksdagen.

”Man får inte vara dumsnål i det här läget”, säger Mats Persson (L), ekonomiskpolitisk talesperson.

Mats Persson (L), ekonomiskpolitisk talesperson.
Mats Persson (L), ekonomiskpolitisk talesperson.Foto:Amanda Lindgren

Di rapporterade tidigare i veckan om motsättningarna mellan regeringen och samarbetspartierna när det gäller synen på nya krisinsatser till företagen.

Liberalerna och Centerpartiet driver på hårt för ett nytt omsättningsstöd till de värst drabbade bolagen, medan Socialdemokraterna uppges hålla emot.

Enligt Mats Persson, Liberalernas ekonomiskpolitiska talesperson, pågår nu förhandlingar mellan januaripartierna och han anser att det börjar bli ont om tid.

”Det är bråttom. För de företag som drabbats väldigt hårt är det viktigt att det kommer insatser så snart som det bara är möjligt. Och det handlar om veckor, snarare än månader”; säger han.

Mats Persson köper inte argumentet att man måste hålla tillbaka nu, för att kunna gå fram med större satsningar i nästa fas när ekonomin väl ska återstartas.

”Jag tycker att vi måste göra rejäla insatser här och nu. Om vi inte gör det så slår vi sönder svenska företag och näringslivet”, säger han.

”Det är viktigt att ha sparade pengar för att kunna göra saker i nästa skede, men man får inte vara dumsnål i det här läget”, fortsätter han.

Samtidigt som Socialdemokraterna uppges hålla emot finns ett stort stöd i riksdagen för att gå fram med mer omfattande krisinsatser.

Moderaterna har föreslagit åtgärder för 100 miljarder kronor per månad och även Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna kräver mer.

Det finns också ett utbrett stöd för kravet på ett direkt omsättningsstöd och Mats Persson tror att regeringen kommer att anpassa sig efter majoriteten, om det kommer ett initiativ i riksdagen.

”Visar det sig att det finns en majoritet för en viss fråga, så måste man förhålla sig till det”, säger han.

Frågan är samtidigt politiskt mycket känslig, eftersom Liberalerna och Centerpartiet har ett budgetsamarbete med regeringen. 

Är det förenligt med Januariavtalet för er att göra upp med oppositionen?

”Vi sitter i förhandlingar med regeringen och driver våra frågor i de förhandlingarna. Kan det sedan finnas ett bredare stöd i riksdagen är jag den första att välkomna det”, säger Mats Persson.

Det stöd som Liberalerna driver på för riktar sig till de företag som tappat extra mycket av sin omsättning på grund av coronakrisen och det handlar om att få ned de fasta kostnaderna, till exempel för hyror.

Exakt hur mycket förslaget skulle kosta att genomföra är oklart, men det handlar om mångmiljardbelopp, som går utöver de drygt 100 miljarder kronor som regeringen och samarbetspartierna gjort upp om hittills.

”Det här är en dyr åtgärd men priset för att inte göra någonting är ännu högre”, säger Mats Persson.

”Om företagen slås ut nu så får vi massarbetslöshet och då finns det inga företag kvar den dagen vi ska kickstarta ekonomin igen.”

Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Metoden som framgångssäkrar din karriär

Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.
Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Inom rekrytering ökar kraven på att metoder som används är evidensbaserade, likabehandlande och skapar riktig nytta.

Mercuri Urval arbetar med en vetenskapligt baserad metod som slår knock på branschen.

– Vår metod bidrar till att framgångssäkra kandidatens karriär, säger Marcus Tingland.

Så fungerar det – läs mer om metoden här 

Ledarskap handlar till stor del om att skapa vinnande strukturer. Och framgång beror på individens och organisationens förmåga att leverera resultat.

– Om organisationens kapacitet eller ledarskap inte motsvarar ställda krav löper man större risk att misslyckas, säger Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Istället för konventionella chefsrekryteringsmetoder sticker Mercuri Urval ut med en vetenskapligt baserad metod, som visat sig vara framgångsrik för såväl kandidater som kunder och medarbetare.

– Vi arbetar med urval och bedömning baserat på prediktion av framtida prestation, och detta kopplat till individens erfarenhet, förmåga och motivation. Vi utgår ifrån faktabaserade framgångsfaktorer. Metoden i sig är konsekvent och repeterbar, utfallet går att mäta och tål granskning. Vi är övertygade om att detta är framtiden för hela vår bransch.

Marcus Tingland konstaterar att uppdragsgivare ställer allt högre krav på rekryteringfirmornas förmåga att bedöma framtida prestation utifrån verkliga förutsättningar – generella modeller som allmänt beskriver personlighet och beteende som är standard att använda i branschen i stort svarar inte mot denna prövning.

– Vi ser att allt fler samarbetspartners ställer krav utifrån denna insikt baserat på egna erfarenheter från otillräckliga ledartillsättningar.

”Vilar på en evidensbaserad metodik”

Marcus Tingland pekar på studier som visar på en alldeles för låg kvalitet kopplat till det långsiktiga utfallet av ledarrekrytering.

– Vi angriper denna utmaning genom att objektivt mäta utfall och resultat men det förutsätter även att vi är rigorösa och konsekventa i vårt genomförande. Vi vilar på en evidensbaserad metodik som är systematisk, strukturerad och som tål granskning. Det intressanta med detta tillvägagångsätt är att det leder till mer kompetensbaserade urval och krav på att identifiera och möta kandidater utanför traditionella nätverk.

Hjälper er metoden till att faktiskt framgångssäkra karriären?

– Så är det absolut. Det är det vi brinner för och glädjande nog kan stoltsera med att vi gör i stort sett dagligen.

Tack vare metoden blir dessutom Mercuri Urval en mer attraktiv arbetsgivare, menar Marcus Tingland:

– De bästa och mest professionella människorna i vår bransch bryr sig genuint om resultat, ledarskap och organisationsutveckling. Hos oss erbjuds alla medarbetare en miljö och arbetssätt som bidrar till ett hållbart värdeskapande där kunden och kandidaten står i fokus.

Så fungerar det – läs mer om metoden här 

 

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Indiskas vd efter förluståren: ”Vi har en extrem revanschlust”

Efter ett fem år långt stålbad ser Karin Lindahl, vd Indiska, en ljusare framtid för kedjan som varit farligt nära att gå i graven. Med ett nytt sortiment gör bolaget debut på Stockholms modevecka – och ser möjligheter att norpa kunder i en lågkonjunktur. 

Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).
Karin Lindahl, vd och ägare av Indiska som snart gör debut på Stockholms modevecka (31 augusti–2 september).Foto:Jesper Frisk

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera