Kvinnorna tar rodret

Sjöfarten är allmänt betraktad som en manlig värld där kvinnor har svårt att göra sig hörda. Men kvinnornas betydelse för industrin blir allt större. Det påvisas tydligt i det nya numret av Ålands Sjöfart där alla intervjuade är kvinnor.

BRANSCHEN BERIKAS. Pia Berglund, vd för Svensk Sjöfart, ser inga hinder för kvinnor att ta sig fram inom shippingen.
BRANSCHEN BERIKAS. Pia Berglund, vd för Svensk Sjöfart, ser inga hinder för kvinnor att ta sig fram inom shippingen.Bild:Tommy Hvitfeldt

Åland är ett av Östersjöns ledande shippingkluster, och där utkommer den till upplagan största svenskspråkiga sjöfartstidningen. Sedan 1939 har Ålands Sjöfart bevakat den bransch som, med Viking Line i spetsen, ligger bakom det självstyrda örikets välstånd.

Traditionellt har sjöfarten betraktats som en bransch där männen bestämmer och kvinnorna knappt finns.

”Fast det är en myt som inte längre stämmer. Bara i Finland är det 2.500 kvinnor av totalt 9.000 sjöfartsanställda som får sin utkomst direkt från shippingen”, säger Ålands Sjöfarts publisher Jörgen Pettersson.

I det pinfärska julnumret har Ålands Sjöfart tagit det oortodoxa greppet att helt utesluta alla män. På 40 sidor är det enbart kvinnor som ger sin syn på nutidens och framtidens sjöfart. Bland de intervjuade hittar vi till exempel Svensk Sjöfarts vd Pia Berglund som inte ser några som helst hinder för kvinnor att ta sig fram inom shippingen, så länge de är beredda att jobba hårt.

”Som kvinna måste du generellt vara lite bättre, vassare och mer ambitiös för att synas och höras”, säger hon, och understryker att det är värt varje ansträngning:

”Detta är världens roligaste bransch så tveka inte!”

Satu Andersson är framgångsrik vd för kryssningsrederiet Birka Cruises, där jämställdheten är en viktig del av de dagliga affärerna:

”Dagens affärsutveckling ställer krav på mångfald och innovation oavsett kön och det leder också till att det blir svårt att inte släppa fram kompetenta kvinnor.”

I tidningen möter vi även en av Europas allra tyngsta sjöfartslobbyister i Karoliina Rasi som från Bryssel arbetar för den europeiska redarföreningen ECSA.

”Att vara kvinna inom denna sektor har inte varit ett problem, kanske har jag även fått mer uppmärksamhet tack vare det”, säger hon.

Från Hallstavik kommer 23-åriga Linnea Gustafsson som förutom att höra till Sverigeeliten i motocross även siktar på en framtid som maskinmästare från högskolan på Åland. Hennes bästa karriärråd är tre:

”Visa framfötterna. Var intresserad. Våga fråga.”

Ålands Sjöfarts Jörgen Pettersson:

”Det är ett faktum att sjöfarten blir mer jämställd för varje dag och allt fler av de tyngsta beslutsfattarna ochs påverkarna är kvinnor. Jag tror att det är en viktig del i att sjöfarten i dag mer än tidigare uppfattas som en framtidsbransch.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?