1515
Annons

Kvinnor, barn och äldre har evakuerats från stålverket i Mariupol

Samtliga civila kvinnor, barn och äldre som har varit fast i det belägrade stålverket Azovstal i Mariupol har evakuerats, uppger Ukrainas vice premiärminister Iryna Veresjtjuk i sociala medier.

”Presidentens order har utförts”, skriver Veresjtjuk på lördagskvällen och fortsätter:

”Den här delen av det humanitära uppdraget i Mariupol är färdigt”.

Flera hundratals civila vuxna och barn har bedömts befinna sig i de gamla skyddsrummen, från den sovjetiska eran, under stålverket Azovstal sedan det ryska anfallskriget inleddes den 24 februari.

Situationen vid stålverket har beskrivits som ett helvete av FN:s generalsekreterare António Guterres. På plats vid stålverket, i den sönderbombade staden Mariupol, finns enligt tidigare uppgifter från ukrainska regeringskällor även omkring 2.000 soldater.

Evakueringen har kommit till stånd genom insatser av FN och Internationella rödakorskommittén.

Det ukrainska försvarsdepartementet uppgav tidigare på lördagseftermiddagen att man genom drönarattacker förstört två ryska mål vid Ormön i Svarta havet: ett luftvärnssystem på ön och en landstigningsbåt i Serna-klassen i närheten.

”Ryska Svartahavsflottans traditionsenliga parad den 9 maj kommer att hållas nära Ormön i år, på havsbotten”, skriver försvarsdepartementet i sociala medier.

I april sjönk flaggskeppet i den ryska Svartahavsflottan, robotkryssaren Moskva. Enligt Kiev var det Ukrainas militär som sänkte den, något som förnekas från ryskt håll.

Under lördagen kom det från Odessa, Ukrainas tredje största stad och en viktig hamnstad vid Svartahavskusten, att Ryssland har attackerat med flera kryssningsrobotar under morgonen.

”Ukrainas luftvärnssystem har mycket att göra i dag”, skriver ukrainska parlamentsledamoten Lesia Vasylenko på Twitter.

Ryssland säger sig ha attackerat flera vapendepåer i Ukraina och förstört vapen som EU och USA har levererat till den ukrainska militären.

Anfallet genomfördes med stridsflygplan mot en järnvägsstation i Charkiv-området i nordöstra Ukraina, enligt en talesperson för det ryska försvarsdepartementet. Enligt samma uppgiftslämnare har en vapendepå i Donetsk i östra Ukraina också beskjutits och förstörts.

Uppgifterna har inte nämnts eller bekräftats av andra parter.


Scania tar hem största ordern hittills på ellastbilar – svensk uppstickare köpare

Scania får sin hittills största order på ellastbilar. Det svenska logistikföretaget Einride köper 110 elektriska lastbilar som ska levereras under 2022. 

En ellastbil från Scania.
En ellastbil från Scania.Foto:Dan Boman 2020

Det senaste året har elbilar slagit igenom på bred front, nära en tredjedel av alla nya bilar som sålts i Sverige under 2022 är en renodlad batteribil. De tunga transporterna är svårare att få till med eldrift, men nu börjar det röra på sig även där. 

Scania har gjort klart med sin största order hittills för tunga elektriska fordon. Under andra halvan av 2022 ska bolaget leverera 110 ellastbilar till det svenska logistikföretaget Einride. 

”Det visar att försäljningen av ellastbilar går in i ett annat skede. Från att ha handlat om små affärer till att det börjar bli större affärer. Det är en signal om att marknaden är på väg att bli mer mogen”, säger Fredrik Allard, chef för Scanias satsning på elektrifiering. 

Det handlar om dragbilar som används tillsammans med en trailer. Räckvidden kommer vara upp till 25 mil. Einride är ett svenskt teknik- och logistikföretag som specialiserat sig på helelektriska transporter. Bland investerarna i bolaget finns bland andra EQT och Capital Group. 

Lastbilarna kommer att vara utrustade med Einrides operativsystem och de båda bolagen kommer att samarbeta om produktutveckling. 

”Deras affärsidé är att erbjuda gröna transportlösningar och det är som hand i handske med vår strategi. Därför samarbetar vi gärna med Einride och liknande företag”, säger Fredrik Allard. 

Scania är inte ensamt om att ha fått in stora ordrar på ellastbilar. Volvo lastvagnar, som under 2021 var marknadsledande i nischen, berättade i mars att Maersk beställt 126 eldrivna lastbilar. 

Under året tippar Fredrik Allard att Scania kommer att sälja ungefär 1.000 ellastbilar. Det stora genombrottet för eldriven yrkestrafik är inte mer än några år bort, tror han. 

”Om tre år kommer 90 procent av våra möjliga lastbilskombinationer att vara elektrifierade. Under en ganska kort tidshorisont går vi från stadsnära transporter till att nu erbjuda regionala transporter och slutligen traditionell fjärrtrafik”, säger Fredrik Allard.

Inom åkeribranschen finns en utbredd skepsis om det är möjligt att köra längre sträckor med ellastbil. På Scania tror man att batteridrift kommer vara det som dominerar på sikt. 

”Utvecklingen går jättesnabbt framåt när det gäller batteriteknologi. Redan nästa år kommer vi ha en ny teknik som ger bättre räckvidd. Det här måste självklart gå parallellt med utbyggnaden av laddstationer”, säger Fredrik Allard.

Vätgas kommer vara ett komplement för åkerierna, menar han, men det är batterierna som kommer att dominera. Teknologin för bränsleceller och vätgas är ett par år längre bort. Dessutom kräver det mer el att producera vätgas än att ladda batterier. 

”På vissa marknader där det är gynnsamt att producera vätgas och för vissa tunga transporter kommer det vara en del av lösningen. För majoriteten ser vi även på lång sikt att batterielektrisk teknik kommer att vara det bästa alternativet”, säger Fredrik Allard. 

LÄS MER: Elektriska lastbilsutmanaren Einride växer med släp


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?