1515

Kvinnodominerad regering i Spanien

Spanien får en kvinnodominerad regering. På ministerposterna blir det elva kvinnor och sex män. Och forskningsminister blir – en astronaut.

Foto:Francisco Seco

Socialistpartiet PSOE:s ledare Pedro Sánchez gav på onsdagen besked om vilka han vill omge sig med. Regeringen blir klart EU-vänlig, visar en genomgång av ministerlistan. Nadia Calviño, topptjänsteman i EU-kommissionen, går in som ekonomiminister och EU-parlamentets förre talman Josep Borrell blir utrikesminister.

Pedro Sánchez har tagit över som premiärminister efter Mariano Rajoy, den konservative partiledaren som röstades bort i en misstroendeomröstning i parlamentet i Madrid i förra veckan.

María Jesús Montero, läkare med bakgrund som chef i sjukvårdssystemet, blir finansminister. Hon har tidigare haft budgetansvar i regionen Andalusien och lär till nästa år ställas inför en ny utmaning: att få ihop en ny budget som accepteras i parlamentet, där PSOE bara har 84 av 350 mandat. Partiet kommer att få luta sig mot vänsterpartiet Podemos och mot basker och katalaner som var med om att fälla Rajoy. I stabilitetens namn säger Sánchez dock att regeringen ska jobba efter de konservativas budget 2018.

Sánchez har valt kvinnor även till andra viktiga portföljer. Dolores Delgado, antiterroråklagare, blir justitieminister och tidigare HD-domaren Margarita Robles blir försvarsminister. Jämställdhetsfrågorna lägger Sánchez hos Carmen Calvo, PSOE-veteran som tidigare varit kulturminister.

Pedro Duque, den förste spanjoren i rymden, får ministerportföljen för vetenskap. Duque gjorde 1998 en niodagarsresa med rymdfärjan Discovery.

Kulturminister blir en prisbelönt författare: Màxim Huerta.

Den avsatte premiärministern Mariano Rajoy meddelade i tisdags att han till följd av misstroendeförklaringen även avgår som ledare för konservativa Partido Popular. Hans parti har i flera år plågats av en korruptionshärva med skattefusk, bokföringsbrott och mutbrott. 29 personer med anknytning till partiet har dömts till långa fängelsestraff.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?