Annons

Långsamt jämställdhetsarbete på börsen

Jämställdhetsarbetet på börsen går långsamt, visar stiftelsen Allbrights senaste jämställdhetsrapport. Men med rekordmånga kvinnor på vd-posten tror stiftelsen att takten kan öka.

“Vi hoppas på en snöbollseffekt”, säger Amanda Lundeteg, vd Allbright.

Foto:Jack Mikrut

Nio av tio börsvd:ar, 77 procent av ledningsgrupperna och 92 procent av ordförandeposterna. Män dominerar fortsatt i börsbolagens toppskikt, visar årets jämställdhetsrapport från stiftelsen Allbright, som verkar för ett jämställt näringsliv.

“Det är hisnande och ett tydligt tecken på att svenskt näringsliv har en stark föreställning om vem som är bäst lämpad att vara ledare”, säger Amanda Lundeteg. 

Rapporten visar också att vart fjärde börsbolag helt saknar en kvinna i ledningsgruppen.

“Man ser en framåtrörelse, men det rör sig med myrsteg och är fortfarande en lång väg att gå. Var fjärde börs-vd lever fortfarande i förnekelse och har inte tagit till sig av forskningen att jämställda företag är mer lönsamma, mer innovativa och bättre arbetsplatser med mindre sexuella trakasserier”, säger Amanda Lundeteg.

Vad säger du till dem som hävdar att utfallet speglar utbudet, det vill säga att det är män som i högre grad söker och vill ha de här positionerna?

“Att man behöver vakna. Pratar man med rekryterare berättar de att de inte har några problem att ta fram kvinnor som kandidater men att bolagen ändå väljer personer ur sitt nätverk. Och kvinnor har dominerat på universitetsutbildningarna i decennier, inte minst på ekonomilinjerna som ska vara språngbrädor till vd-posten.”

Det saknas dock inte ljusglimtar i rapporten. Även om få storbolag rekryterar kvinnor till vd-posten har det totala antalet vd-kvinnor på börsen ökat till 28 stycken, en ökning med 65 procent jämfört med 2017.

“Problemet är de gamla elefanterna. Det vi ser är att det är de nynoterade bolagen som kommer in med en hög andel kvinnor”, säger Amanda Lundeteg.

Rapporten visar också att vd-kvinnor är bättre än män på att rekrytera kvinnor. 

Bolagen med en kvinna på vd-posten har i snitt 47 procent kvinnor i ledningsgrupperna och på linjechefspositionerna, det vill säga chefer med resultatansvar. Motsvarande siffror för bolag med män på vd-posten är 21 respektive 11 procent. 

“Det är en gigantisk skillnad och vill man som ägare se en snabb förändring ska man anställa en kvinna som vd. Bevisligen låter inte kvinnor kön avgöra utan rekryterar utifrån meriter från hela talangpoolen. Med rekordmånga vd-kvinnor kan vi därför hoppas på en snöbollseffekt”, säger Amanda Lundeteg.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera