1515

Kvinnliga vd:arnas bästa råd om ledarskap och karriär

Denna vecka tar kvinnorna plats på Di TV:s bästa sändningstid. För att uppmärksamma den internationella kvinnodagen den 8 mars presenterar Di TV en intervjuserie där kvinnliga vd:ar samtalar om ledarskap och karriär. 

Netents vd Therese Hillman kommer att intervjuas i DiTV.
Netents vd Therese Hillman kommer att intervjuas i DiTV.Foto:Jonas Eng

Intervjuserien består av fyra delar där de intervjuade kvinnorna kommer från olika branscher. Serien fokuserar på hur deras yrkesroll och karriärer präglats av att vara kvinnor i mansdominerade branscher. De intervjuade är bland andra Therese Hillman, vd på spelbolaget Netent, Leva Olving, vd på techföretaget  Mycronic, Anette Frumerie, vd på bostadsutvecklaren Besqab och Isabelle Ducellier, vd på hälsobolaget Biogaia. 

Det är första året som Di TV ägnar en vecka åt kvinnligt ledarskap och finalen sker på själva kvinnodagen, då de direktsänder från Nasdaqs klockringning för jämställdhet. Klockringningen sker i 69 länder och är ett initiativ för att öka medvetenheten om rollen privata bolag spelar för att öka jämställdheten i näringslivet. På torsdagskvällen kommer Di TV också att sända direkt från Veckans Affärers gala ”Näringslivets mäktigaste kvinna”.  

”Förra året sände vi direkt från den internationella kvinnodagen och i år tänkte vi uppmärksamma det lite mer. Vårt mål är att lyfta fram kvinnorna i ledarskapspositioner för att bidra till ett ökat antal kvinnor i näringslivet”, säger Björn Rundström, nyhetschef på DiTV. 

”Vi hoppas på att uppnå en ökad medvetenhet om frågorna kring kvinnligt ledarskap och karriär, men även komplexiteten i dem”, fortsätter han. 

Delar av intervjuerna kommer att visas som inslag i Di:s Börsmorgon. Även Ekonomistudion, som sänds på eftermiddagar, kommer att beröra frågorna löpande under veckan. Björn Rundström uppger att mycket av veckans produktion på Di TV kommer att genomsyras av frågor som rör kvinnors roll på arbetsmarknaden och kvinnligt företagande. Han säger också att det inte bara är ett problem att majoriteten av näringslivets analytikerpositioner innehas av män, utan att kvinnorna som tillfrågas inte sällan avböjer att delta i intervjuer.  

”Det sker ganska ofta när vi ringer runt och försöker få med gäster i våra program att kvinnorna själva inte vill ställa upp utan refererar oss vidare till en manlig kollega. Vi vill gärna ha med fler kvinnor i våra program och arbetar aktivt med det, men det är en utmaning i vår bransch.”

Vad kan det bero på?
”Om jag ska killgissa tror jag att det beror på strukturer i samhället där kvinnor är mindre benägna att just killgissa. Det är svårare för oss att få kvinnor att gå utanför sin absoluta komfortzon.”

Den 8 mars kommer Dagens industri också att uppmärksamma kvinnodagen genom en bilaga där flera näringslivsprofiler belyser olika aspekter och utmaningar kring rekrytering och karriär med jämställdhetsfrågan i fokus.  


Innehåll från EKNAnnons

Så har EKN hjälpt svenska Exeger att växa

Exegers solcell Powerfoyle.
Exegers solcell Powerfoyle.

Exeger är ett svenskt bolag med en prisbelönt världsledande solcellsteknik som konverterar all ljusenergi till elektrisk energi – både inomhus och utomhus. Solcellen som kallas Powerfoyle kan se ut som läder, textil eller varför inte borstat stål. För att kunna växa har bolaget tagit hjälp av EKN – bland annat genom en Grön rörelsekreditgaranti.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

När man säger solceller tänker de flesta nog på stora solkraftsparker eller 100 kvadratmeter på ett villatak. Men Exegers solcell Powerfoyle är något helt annat, framtagen för att på några kvadratcentimeter ladda våra vardagsprylar – oavsett var man befinner sig.

– Vår solcell är unik för att den kan finnas i produkter vi människor bryr oss om och behöver i vardagen. Det är görbart tack vare Powerfoyles olika designmöjligheter, och för att den laddar oavsett ljuskälla. Du har hela tiden tillgång till en grön energi genom ljuset runtomkring, både inomhus och utomhus, förklarar Exegers vd Giovanni Fili.

Giovanni Fili är vd för Exeger.
Giovanni Fili är vd för Exeger.

Att Powerfoyle går att böja och framställa i olika designvarianter gör att den kan integreras i praktiskt taget alla konsumentprodukter som behöver elektricitet. Och det är också precis så Exegers försäljning går till – genom samarbeten. Under 2021 har företaget gjort sina första fyra produktlanseringar tillsammans med framgångsrika företag inom olika områden. Dels världens första självladdande cykelhjälm, dels världens första självladdande hörlur. Hörlurar som ger ett obegränsat och miljövänligt användande.

EKN tar 80 procent av bankens risk

Exeger har samarbetat med statliga EKN i flera år. EKN finns till för att hjälpa svenska exportföretag, och redan tidigt i bolagsresan fick Exeger rådgivning av EKN. Och nu när Exeger behöver kapital till sin nya stora produktionsanläggning i Stockholm har EKN gått in och garanterat 80 procent av bankens risk genom en grön rörelsekreditgaranti.

– En finansieringslösning som denna från EKN öppnar givet upp större lånemöjligheterna från banker, säger Giovanni Fili.

”Irreversible tech”

Under pandemin har bolaget dessutom vunnit årets uppfinnare – ett pris som delas ut av European Patent Office – samt skalat upp och industrialiserat en ny teknisk plattform för Powerfoyle med 50 procent högre effekt inomhus. Med hjälp av EKN har nu Exeger säkrat finansiering för att inleda bygget av Europas största solcellsfabrik, och nu siktar bolaget framåt.

– Vi kommer att driva en ny standard inom konsumentelektronik. Bluetooth finns numera överallt, och precis så ser vi på resan med Powerfoyle. Det är en teknik som ingen kommer att kunna se sig utan när de väl börjat använda den – det kallar vi för irreversible tech, säger Giovanni Fili.

Läs mer om EKN:s gröna lösningar här

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?