Annons

Kvarts miljon däckbyten per dag pressar verkstäder

Sveriges däckmekaniker rustar för anstormning. Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen.

Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen.
Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen.Foto:Nora Lorek/TT

”Branschen måste längre tid på sig”, säger Fredrik Karlsson, vd för Däckcenter i Norrköping.

Det är i princip omöjligt för Sveriges mekaniker att hinna med att byta däck på alla bilar mellan den 31 mars och den 15 april. Det visar statistik från webbtjänsten Lasingoo och Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Under den högintensiva perioden tvingas Sveriges 18.000 mekaniker lyfta mer än två ton varje dag.

”Vissa däck- och bilverkstäder hinner endast med sina förvaringskunder och behöver trots att man tar in extra personal under den här perioden tacka nej till många affärer”, säger Nonny Davidsson, marknadschef på Lasingoo Sverige.

Hon får medhåll av Fredrik Karlsson, vd för Däckcenter i Norrköping.

”I vårt fall, som däckhandlare, handlar det om mellan 30 och 40 bilar per dag och person, och så måste vi hålla i ungefär fyra veckor för att komma igenom alla våra kunders hjul. Om vi inte kan starta med däckbyten i slutet av mars har vi ingen möjlighet att hinna med alla våra dubbdäckskunder innan den 15 april”, säger han.

När vårsäsongen kommer vill de allra flesta bli av med sina vinterdäck så fort det går.

”Det sämsta med att regeringen minskade ned tiden till 15 april är att många bilister byter till sommardäck alldeles för tidigt. Alla vet att aprilvädret kan skifta, och tvingas man på grund av en lag byta för tidigt så ökar det risken för trafikolyckor vid bakslag i vädret”, säger Fredrik Karlsson.

Han konstaterar att vårsäsongen har blivit mycket tyngre än höstsäsongen i och med den förkortade tiden för däckbyte. 

”Dagarna är väldigt pressade och stressnivån hög. Vissa av kunderna som inte får tid innan den 15 april kan bli oroliga och i många fall plockar kunden ut hjulen från oss för att åka någon annanstans”, säger Fredrik Karlsson.

En lösning på problematiken, enligt honom, är att branschen får längre tid på sig. 

”Det skulle minska stressen hos bilägaren och pressen på branschen.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?