1515
Annons

Kvarts miljon däckbyten per dag pressar verkstäder

Sveriges däckmekaniker rustar för anstormning. Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen.

Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen.
Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen.Foto:Nora Lorek/TT

”Branschen måste längre tid på sig”, säger Fredrik Karlsson, vd för Däckcenter i Norrköping.

Det är i princip omöjligt för Sveriges mekaniker att hinna med att byta däck på alla bilar mellan den 31 mars och den 15 april. Det visar statistik från webbtjänsten Lasingoo och Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Under den högintensiva perioden tvingas Sveriges 18.000 mekaniker lyfta mer än två ton varje dag.

”Vissa däck- och bilverkstäder hinner endast med sina förvaringskunder och behöver trots att man tar in extra personal under den här perioden tacka nej till många affärer”, säger Nonny Davidsson, marknadschef på Lasingoo Sverige.

Hon får medhåll av Fredrik Karlsson, vd för Däckcenter i Norrköping.

”I vårt fall, som däckhandlare, handlar det om mellan 30 och 40 bilar per dag och person, och så måste vi hålla i ungefär fyra veckor för att komma igenom alla våra kunders hjul. Om vi inte kan starta med däckbyten i slutet av mars har vi ingen möjlighet att hinna med alla våra dubbdäckskunder innan den 15 april”, säger han.

När vårsäsongen kommer vill de allra flesta bli av med sina vinterdäck så fort det går.

”Det sämsta med att regeringen minskade ned tiden till 15 april är att många bilister byter till sommardäck alldeles för tidigt. Alla vet att aprilvädret kan skifta, och tvingas man på grund av en lag byta för tidigt så ökar det risken för trafikolyckor vid bakslag i vädret”, säger Fredrik Karlsson.

Han konstaterar att vårsäsongen har blivit mycket tyngre än höstsäsongen i och med den förkortade tiden för däckbyte. 

”Dagarna är väldigt pressade och stressnivån hög. Vissa av kunderna som inte får tid innan den 15 april kan bli oroliga och i många fall plockar kunden ut hjulen från oss för att åka någon annanstans”, säger Fredrik Karlsson.

En lösning på problematiken, enligt honom, är att branschen får längre tid på sig. 

”Det skulle minska stressen hos bilägaren och pressen på branschen.”


Innehåll från Quant Service SwedenAnnons

Minskad totalkostnad och ökad livslängd med rätt underhållsstrategi i Greenfieldprojekt

Över hälften av den totala kostnaden för en anläggnings hela livstid fastställs redan innan den tagits i bruk. Därför bör varje aspekt vara noggrant genomtänkt redan i ett tidigt skede. Då säkerställer man att allt kan genomföras så smidigt som möjligt när det är dags att starta produktionen och minskar risken för oväntade situationer och oförutsedda kostnader.

En kritisk framgångsfaktor vid nyetablering av en anläggning är involvering av underhållsresurser i ett tidigt skede. När en ny anläggning och dess utrustning designas och köps baserat på RAMS-aspekter, det vill säga driftsäkerhet, tillgänglighet, underhållsmässighet och säkerhet, säkerställer du en hållbar och långsiktig produktion, vilket har en avgörande inverkan på investeringsavkastningen (ROI) och anläggningens prestanda.

En ny anläggning måste drivas ansvarsfullt och underhållas på rätt sätt för att den ska fungera som planerat. Vanligtvis överstiger kostnaderna för drift, underhåll och avveckling investeringskostnaderna med råge – det är inte ovanligt att dessa är två till tjugo gånger högre än de initiala anskaffningskostnaderna. 

Uppstartsfasen är vanligtvis komplex och det finns en stark press att hålla tidsplanen för att så snart som möjligt börja få avkastning på investeringen. Därför behöver varje företag vars ambition är en hållbar produktion en tydlig underhållsstrategi samt rätt metoder, kunskap och digitala verktyg integrerade i sina processer.

Mikko Haanpää, Business Development Manager för Quant Finland, har varit involverad i att utveckla underhållsverksamheten och -strategin på en av våra kunders nya anläggningar i Harjavalta, Finland.

– Genom att involvera underhållsexpertis redan i ett tidigt skede av ett nyetableringsprojekt säkerställer du en smidig upptrappning av produktionen och når hållbara produktionsnivåer snabbare. Dessutom kommer det att märkbart minska totalkostnaden under anläggningens hela livslängd, säger han.

Några av fördelarna genom Quants Greenfield Maintenance Concept:

• Tar hänsyn till hållbarhet redan från start med fokus på anläggningens hela livslängd, med hjälp av digitala analyser och simuleringar för att kunna ge underlag och alternativ för kostnadsoptimering.

• Fokuserar på RAMS-aspekter (driftsäkerhet, tillgänglighet, underhållsmässighet och säkerhet) samt livscykelkostnad redan i designfasen och dessa faktorer fortsätter att vara viktiga drivkrafter genom hela projektet. 

• Quant är en oberoende partner som stöttar kunder i kontakten med OEM och Systemleverantörer för att säkerställa att de långsiktiga målen för anläggningen uppnås.

• En väl utarbetad underhållsstrategi i kombination med implementeringen av underhållsprocesser förlänger inte bara utrustningens utan hela anläggningens livslängd.

Läs mer om Quant här

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Quant Service Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?