ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kvarts miljon däckbyten per dag pressar verkstäder

  • Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen. Foto: Nora Lorek/TT

Sveriges däckmekaniker rustar för anstormning. Under den mest intensiva perioden behöver de skifta däck på 245000 bilar – om dagen.

”Branschen måste längre tid på sig”, säger Fredrik Karlsson, vd för Däckcenter i Norrköping.

Det är i princip omöjligt för Sveriges mekaniker att hinna med att byta däck på alla bilar mellan den 31 mars och den 15 april. Det visar statistik från webbtjänsten Lasingoo och Sveriges Fordonsverkstäders Förening. Under den högintensiva perioden tvingas Sveriges 18.000 mekaniker lyfta mer än två ton varje dag.

”Vissa däck- och bilverkstäder hinner endast med sina förvaringskunder och behöver trots att man tar in extra personal under den här perioden tacka nej till många affärer”, säger Nonny Davidsson, marknadschef på Lasingoo Sverige.

Hon får medhåll av Fredrik Karlsson, vd för Däckcenter i Norrköping.

”I vårt fall, som däckhandlare, handlar det om mellan 30 och 40 bilar per dag och person, och så måste vi hålla i ungefär fyra veckor för att komma igenom alla våra kunders hjul. Om vi inte kan starta med däckbyten i slutet av mars har vi ingen möjlighet att hinna med alla våra dubbdäckskunder innan den 15 april”, säger han.

När vårsäsongen kommer vill de allra flesta bli av med sina vinterdäck så fort det går.

”Det sämsta med att regeringen minskade ned tiden till 15 april är att många bilister byter till sommardäck alldeles för tidigt. Alla vet att aprilvädret kan skifta, och tvingas man på grund av en lag byta för tidigt så ökar det risken för trafikolyckor vid bakslag i vädret”, säger Fredrik Karlsson.

Han konstaterar att vårsäsongen har blivit mycket tyngre än höstsäsongen i och med den förkortade tiden för däckbyte. 

”Dagarna är väldigt pressade och stressnivån hög. Vissa av kunderna som inte får tid innan den 15 april kan bli oroliga och i många fall plockar kunden ut hjulen från oss för att åka någon annanstans”, säger Fredrik Karlsson.

En lösning på problematiken, enligt honom, är att branschen får längre tid på sig. 

”Det skulle minska stressen hos bilägaren och pressen på branschen.”

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies