Kvarnen blev drömboende

Den klassiska industrifastigheten från 1905 förvandlades till bostäder tack vare designern som flyttade till stan.

Överst i den gamla tegelbyggnaden ligger ett penthouse som på mäklarspråk skulle beskrivas som: ”En känsla av New York – fast i Åtvidaberg”.

Foto:Martina Huber
Daniel Witzell var byggherre för ombyggnationen av den gamla kvarnen i Åtvidaberg och sålde takvåningen till vännen Tomas Wärnelius.
Daniel Witzell var byggherre för ombyggnationen av den gamla kvarnen i Åtvidaberg och sålde takvåningen till vännen Tomas Wärnelius.Foto:Martina Huber
Tomas Wärnelius betalade 2,8 Mkr för takvåningen.Foto:Martina Huber
Köksluckorna är formgivna av Daniel Witzell.Foto:Martina Huber
Foto:Martina Huber
Foto:Martina Huber
Foto:Martina Huber
Foto:Martina Huber
Foto:Martina Huber

Hissen rymmer 26 personer. När dörrarna glider upp på femte våningen kliver man rätt in i ett penthouse, högst upp i den anrika fabriksbyggnaden, som från början var en mjölkvarn.

Ägaren Tomas Wärnelius tar emot. Han har precis flyttat in och ännu inte hunnit sätta en personlig prägel på våningen. Det finns få, om ens några, spår av barnen 14 och 11 år, som bor hos honom varannan vecka.

Den 128 kvadratmeter stora fyrarummaren har 3 meter högt i tak i mitten och 2,7 meter vid ytterväggen. Den domineras av det kombinerade vardagsrummet och köket.

”Jag gillar särskilt den öppna planlösningen. Det blir familjärt, man kommer närmare varandra jämfört med villan på 300 kvadrat i två våningar jag flyttade hit ifrån. Där var vi mest var för sig i olika rum hela tiden”, säger Tomas Wärnelius.

Köksbänken, som också fungerar som bardisk, suktar efter festmingel, något hans vänner redan upptäckt.

”Jo, jag får rätt mycket besök och det blir naturligt att man hänger här runt bardisken. Det här är ett drömboende. Jag vet inte hur man skulle kunna hitta något bättre i Åtvidaberg. Allt är ju nytt här. Det sista som hände i villan var att styrenheten till fjärrvärmen gick sönder ”

Vardagsrum och kök liksom två av sovrummen vetter åt sydväst. Även vintermulna dagar är det ljust i lägenheten. De 19 centimeter breda golvplankorna av ek kommer från finska Parla.

Våningen kostade 2,8 miljoner kronor. Det ger ett med storstadsmått mätt blygsamt kvadratmeterpris: drygt 21.800 kronor. Månadsavgiften till bostadsrättföreningen ligger på 6.000 kronor.

”Jag flyttade in vid lucia och har knappt hunnit bo in mig ännu, men funderar på att sätta upp ett par ljusskenor i taket för att ha spotlights mot tavlor och bättre belysning över matsalsbordet.”

På att göra listan står även att installera en smart hemlösning för styrning av ljus, larm och möjlighet att stänga av vatten på distans.

”Jag jobbar ju i branschen”, säger Tomas Wärnelius, som till vardags är teknikområdeschef för energibolaget Elajo.

Till de riktigt smarta lösningarna hör dörrarna. Samtliga rum, inklusive de två badrummen som har en dusch vardera, har skjutdörrar.

”Jag trodde att man kanske skulle störas av ljud från hissen, men det är faktiskt inte något jag märkt av alls.”

Tomas Wärnelius är god vän med Daniel Wittzell, byggherren till projektet som slutbesiktigades så sent som i slutet av november.

Daniel Wittzell är byggnadssnickare i grunden, utbildad smed och flyttade sitt designkontor till Åtvidaberg för nio år sedan. När han letade efter en tomt att bygga hus på kontrade byggnadskontoret med att fråga om han inte ville köpa den gamla kvarnen i stället.

Efter lite detektivarbete kom han i kontakt med stadsarkitekten som hade gjort några grovskisser för hur industrilokalen skulle kunna förvandlas till ett lägenhetshus.

Från 2014 och tre år framåt var det mötesbonanza med banken, mäklare och kommunen. En process som Daniel Wittzell gjorde allt för att hålla under allmänhetens radar tills köpekontraktet för fastigheten var påskrivet.

”Jag ville hålla låg profil. Målet var att inte synas över huvud taget. Min princip är att om jag säger en sak så måste jag genomföra det. Det var få som visste om vad vi sysslade med. Fantastiskt att det inte läckte – i den här kommunen.”

Han fick hjälp i projektet av pappa Cai Pettersson, som drivit maskinflyttningsföretag i Linköping. Totalentreprenör var Byggom AB. Den lokala sparbanken hjälpte till med finansieringen.

”Hela projektet har gått på lite drygt 28 miljoner kronor färdigt och klart”, säger Daniel Wittzell.

Eftersom fastigheten varit industrilokal var man tvungna att blåsa ur den och sanera. Trots byggnadens anor var den inte byggnadsminnesklassad, men man valde ändå att behålla så mycket som möjligt av patinan.

”Tanken var att kunna ha kvar tegelväggarna invändigt, men energikraven gjorde att vi tvingades tilläggsisolera. I stället har vi målat med vit strukturfärg för att ge en viss industrikänsla”, säger Daniel Wittzell.

Byggnadens välvda fönster är bytta, men gjorda i samma stil som originalen. Nytt är däremot de tio balkonger som tillkommit.

”Mitt mål har varit att husets historia måste få tala. Svarta fönster, utanpåliggande stuprör och att få smidesbalkongerna att smälta in har nog trots allt varit de enklaste sakerna att välja.”

Han har lagt ned mest kraft i inredning och materialval. Han jobbar vanligtvis med offentliga lokaler, restauranger och frisörssalonger, bland annat Lazy Barber i Marieberg i Stockholm.

I penthouset i Åtvidaberg bär kökets hyllor mycket riktigt spår av hur det kan se ut i krogkök.

Kökets bänkskivor liknar granit, men är av kompositmaterial. Matsalsbord och soffbord är laminat med struktur som betong. De är formgivna av Daniel Wittzell – liksom bar- och matsalsstolar, köksluckor, garderober och badrumsmöblerna.

”Garderoberna har vi gjort så att Ikeas hyll- och lådsystem passar i dem vilket gör det väldigt mycket billigare och ger stora möjligheter för var och en att välja hur de vill ha det.”

Totalt har fastigheten nu tio lägenheter, tre- och fyrarummare på mellan 75 och 128 kvadratmeter fördelat på tre bostäder per våningsplan, bortsett från takvåningen i ensamt majestät.

Utsikten där uppifrån är inte direkt Lower East Side på Manhattan, mer ett bruksortsgrå småstadscentrum. Ett kvarter bort finns resterna av anrika räknemaskin- och kontorsmaskinbolaget Facit. Kullerstenstorget och de gamla tegelbyggnaderna andas svensk industrihistoria. Närmare intill ligger Ica-handelns parkering och en nedlagd bygghandel. Den senare kanske kan bli en park framöver.

”Man skulle i så fall kunna döpa den till Central Park”, skämtar Daniel Wittzell.

I källaren har varje lägenhet tillgång till ett vinfack i vinrummet som teoretiskt även skulle kunna härbärgera ett dussin personer för provning av det man lagrar.

Ett annat mindre källarrum ska göras om till övernattningslägenhet för besökande. Intill finns även ett 45 kvadratmeter stort utrymme som ännu inte inretts. Det skulle kunna bli gym eller en samlingslokal.

”För min del får det gärna bli till ett spa med bubbelpool”, säger Tomas Wärnelius.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Element Logic SwedenAnnons

Automatisera din logistik och överlev den digitala omställningen

”Ett automatiserat lagersystem är ett måste för att överleva i en tid i ständig förändring”, säger Thomas Karlsson, vd Element Logic Sweden.
”Ett automatiserat lagersystem är ett måste för att överleva i en tid i ständig förändring”, säger Thomas Karlsson, vd Element Logic Sweden.

Digitaliseringen har länge varit ett faktum men i och med pandemin går den snabbare än någonsin förr. Det syns inte minst i våra nya shoppingvanor – vi kan klicka hem allt på nätet och få det levererat utanför vår dörr. Dessutom ska det gå snabbt och smidigt – men då gäller det att ha effektiva och automatiserade lösningar för logistiken. 

Att corona påskyndat människors digitala beteenden har lett till helt nya kravställningar och förväntningar. Företag som tidigare inte varit digitala alls har snabbt tvingats anpassa sig till den nya vardagen för att ens ha en chans att överleva i det höga digitaliseringstempot. 

I PostNords årliga rapport ”E-barometern” går det att utläsa att 2020 blev ett rekordår för e-handeln. Totalt hade e-handeln en tillväxt på hela 40 procent och i dagligvaruhandeln ligger tillväxten på otroliga 95 procent. 43 procent av all hemelektronik handlades på nätet, och motsvarade siffra låg på 30 procent inom segmentet kläder och skor. En annan trend man kan utläsa är uppsvinget i att handla begagnat på nätet. 

– Den här tillväxten skapar nya behov och kräver effektiva och flexibla lösningar, säger Thomas Karlsson, vd på Element Logic.

Så möter du konsumenternas nya krav

För att möta konsumenternas nya krav krävs en effektiv och flexibel logistik. Att springa omkring på ett lager och leta varor till en order, eller springa omkring i en butik och plocka matkassar är ohållbart. Man behöver ett lagersystem som man snabbt kan skala upp eller anpassa och som snabbt plockar ihop kundens order – det är precis det systemet Element Logic erbjuder. 

–  Med vårt automatiserade lagersystem AutoStore kommer varan till plockaren och inte tvärtom. Med lösningen sparar du enormt mycket tid, yta, men även kostnader, säger Thomas Karlsson. 

Snabba förändringar kräver flexibelt, skalbart och automatiserat lagersystem 

Med AutoStore sparar du upp till 80 procent golvyta jämfört med ett manuellt lagersystem. Det innebär att du får plats för mer varor och har möjlighet att snabbt, enkelt och flexibelt bygga ut AutoStore när det behövs. Systemet kan byggas i vilken geometrisk form och storlek som helst, i befintlig eller ny byggnad. Samtidigt som den dagliga driften kan fortgå.  

–  Har du en befintlig lagerlokal med ett manuellt system är det inga problem att byta ut det mot AutoStore. Det fungerar lite som ett legobygge, det kan byggas på snabbt och riskfritt när behovet uppstår.

Med den här lösningen behöver man inte se långt in i framtiden och gissa hur behoven ser ut då utan man kan istället bygga sin automationslösning utifrån dagens behov. 

– Det här är en stor fördel och ett måste för att överleva i en tid i ständig förändring och med snabba digitala omställningar, avslutar Thomas Karlsson. 

Om Element Logic

Element Logic har i över 30 år optimerat företags lagerprestanda med skräddarsydda robotlösningar, programvara och rådgivning. Som ursprunglig AutoStore®-partner är man experter på att utforma och installera systemet med fokus på ökad lönsamhet. 

Läs mer om automatisering på elementlogic.se 

Mer från Element Logic Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Element Logic Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?