1515
Annons

Kursraketen expanderar till Nederländerna

Det snabbväxande svenska kundhanteringsbolaget Lime tar sitt första kliv utanför Norden och öppnar kontor i Amsterdam.

Syftet är att trygga den långsiktiga tillväxten. 

Foto:Fotograf Jan Norden, Jan Norden

Lime har beslutat var deras nyetablering, som kommunicerades i senaste kvartalsrapporten, ska ske. Valet har fallit på Amsterdam i Nederländerna. 

”Vi har landat i den holländska marknaden, som ur många aspekter liknar den nordiska”, säger Erik Syrén, vd för Lime Technologies LIME -0,33% Dagens utveckling .

Nu söker bolaget en säljchef i Nederländerna, och planen är att kontoret ska vara fullt bemannat, med fyra till sex anställda, i augusti nästa år.

I Nederländerna omsätter marknaden för kundhanteringssystem, så kallade CRM-program, i dag mellan 2,2 och 2,4 miljarder kronor, enligt Limes egna uppskattningar. Den svenska marknaden omsätter cirka 1,8 miljarder.  

Bolaget ser både en möjlighet att ta andelar av marknaden, men också att vara med när marknaden fortsätter växa framöver. 

”Vi har möjlighet att sälja till bolag som har gamla system, vi kan sälja till bolag som inte har kundhanteringssystem, och dessutom växer marknaden med cirka 10 procent per år”, säger vd:n.

Limes Technologies, med cirka 250 anställda, hade efter årets tredje kvartal växt med 19 procent och omsatte då på årsbasis 277 miljoner kronor. Bolaget noterades på Stockholmbörsen i december förra året, och sedan dess har aktiekursen stigit med 93 procent. 

Erik Syrén säger att etableringen på den nederländska marknaden inte syftar till att få en snabb tillväxt de kommande åren. Tanken är istället att säkra att bolaget kan fortsätta växa när den nordiska marknaden, där cirka 40 procent av alla bolag med fler än 10 anställda i dag har ett kundhanteringssystem, är mättad.

”Det tar tid att sätta upp ett nytt kontor och att sätta upp en ny marknad. De första åren handlar det väldigt mycket om att etablera sig och att bygga varumärket. Man ska inte förvänta sig en rakettillväxt de kommande tre åren. Det är om fem år som den här marknaden ska ta ordentlig fart.”

Hur bolagets framtida expansion ser ut är inte klart i dagsläget. Erik Syrén säger att det kommer fler etableringar, men inte i närtid. 

”Vi har växt med 19 procent i snitt de senaste 20 åren, men 25 procent på ebita-marginalen. Vår vision är att fotsätta med lönsam tillväxt många år framöver”, säger Erik Syrén, och fortsätter:

”Jag vill inte öppna tre marknader under ett år och sedan inte göra någonting, utan planen är att göra det successivt. Sedan kanske vi kommer öppna något 2021, 2022 eller 2023, men det blir troligtvis inget mer 2020.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?