1515

Kunskapsskolans vinst: 16 Mkr

Kunskapsskolan, som är Sveriges fjärde skolgrupp, omsatte 1,2 miljarder kronor 2017. Resultatet efter skatt landar preliminärt på 16 miljoner kronor.

Foto:Claudio Bresciani/TT, Claudio Bresciani

Dagens industri har tagit del av Kunskapsskolans färska årssiffror. Omsättningen i Kunskapsskolan på 1,2 miljarder kronor 2017 var en ökning med 9 procent jämfört med 2016. Och det  preliminära resultatet efter skatt på 16 miljoner kronor 2017 kan jämföras med 2,1 Mkr 2016. Cecilia Carnefeldt, dotter till skolföretagets grundare Peje Emilsson och som nyligen klivit in som en av skolans största ägare, säger att fokus under det gångna året har varit att förbättra de befintliga skolorna. Det handlar om totalt 29 grundskolor, sju gymnasieskolor och en resursskola som samlar drygt 13.000 elever.

”Det har gått bra. Vi har fler elever och längre köer till skolorna är någonsin”, säger Cecilia Carnefeldt, som är ordförande i skolföretaget.

”Vi har under året satsat på att utveckla de befintliga skolorna med fler årskurser. I höst fortsätter den strategin. Vi öppnar inte några nya skolor då heller”, fortsätter hon. 

Med ett rörelseresultat på 68 Mkr landar rörelsemarginalen på 5,6 procent, vilket är i linje med målsättningen på 5 till 7 procent. 2016 landade rörelsemarginalen jämförelsevis på 4,6 procent.

”Att vi har förbättrat detta nyckeltal handlar just om att vi jobbat med att förbättra den befintliga verksamheten", säger Cecilia Carnefeldt.

Den pågående politiska debatten om skolvinster, som S gjort till en av sina viktigaste valfrågor, har enligt Cecilia Carnefeldt blivit ”dummare” på sistone.

”Den här diskussionen har varit med oss sedan vi startade för 20 år sedan. På sistone har hastigheten i debatten förändrats. Man måste reagera på fakta som kanske inte stämmer. Debatten har blivit lite dummare.”  

”Varför fokuserar inte politikerna på att lösa tillgången på lärare och förbättra kvaliteten i de sämsta skolorna. Det borde man fokusera på istället för att riva ned det som fungerar ”, fortsätter hon.

Hur viktig är vinsten som drivkraft för er?

”Vi drivs att leverera något bra till våra elever”, säger hon. 


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?