Annons

Kungsledens vd: Att vi är ett inkluderande företag gör oss mer lönsamma

Fastighetsbolaget Kungsleden har fått internationella priser för sitt mångfaldsarbete. I podden Di Jämställt Näringsliv berättar vd:n Biljana Pehrsson om hur bolaget jobbar med frågan och varför kvinnor borde ta för sig mer. 

Biljana Pehrsson, vd Kungsleden.
Biljana Pehrsson, vd Kungsleden.Foto:Petronelle Halvorsen

Med en jämn könsfördelning i bolaget, på chefsnivå och i styrelsen har fastighetsbolaget Kungsleden utsetts till ett av börsens mest jämställda bolag. Företaget har också prisats på europeisk nivå, för att vara ett av bolagen i branschen som kommit längts i sitt arbete med mångfald och inkludering. 

”Vi vill spegla det svenska samhället, våra kunder och partners vad gäller kön, religion och etnisk bakgrund och har satt upp tydliga mål för inkludering som vi följer upp”, säger vd:n Biljana Pehrsson i podden Di Jämställt Näringsliv.

Hon betonar fördelarna med att arbeta i en organisation som har höga ambitioner gällande mångfald och jämställdhet, och menar att det bara är genom att få med sig organisationen kring frågorna som man också kan skapa förändring. 

”Kraften kommer när alla förstår att det här är viktigt. Om vi som grupp blir mycket klokare och har samlad erfarenhet gör det att vi kan lösa komplexa problem på ett bättre sätt och det leder i sin tur till bättre lönsamhet. Förstår man kedjan och har en övertygelse om att det är så det hänger ihop får man motivationen att göra rätt.”

Att sätta upp tydliga mål och jobba mot dem är någonting Biljana Pehrsson har fått med sig från uppväxten, och det har också präglat hennes karriär, även om hon säger att hon inte har haft en ”masterplan” för hur hon ska utvecklas yrkesmässigt. 

Hennes råd till andra kvinnor som vill göra karriär är att våga ta för sig. 

”Jag har gjort många intervjuer i mitt liv i samband med rekryteringar och det är slående hur ofta män säger att de kan saker, medan tjejer ursäktar sig. Kvinnor behöver ta för sig mer.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?