Annons

Kungligt värre när självkörande buss invigdes på Djurgården

Djurgården i Stockholm har fått sin första rutt som trafikeras av en eldriven självkörande minibuss uppkopplad mot ett kontrolltorn via 5G-nätet. På torsdagens invigning deltog bland andra Prins Daniel, trafikborgarråd Daniel Helldén och Telias vd och koncernchef Allison Kirkby.

Prins Daniel var en av deltagarna på invigningen när Djurgården fick sin första busslinje som trafikeras av en självkörande el-buss.
Prins Daniel var en av deltagarna på invigningen när Djurgården fick sin första busslinje som trafikeras av en självkörande el-buss.

”Satsningen är ett fint exempel på hur 5G kan bidra till ett smartare och mer hållbart samhälle. Självkörande teknik i kombination med eldrivna 5G-uppkopplade fordon, övervakade via kontrolltorn, innebär ett jättekliv i digitaliseringen av kollektivtrafiken och kan bidra till effektivare drift, minskad miljöpåverkan och ökad tillgänglighet för resenärerna”, säger Anders Olsson, Telias vd i Sverige i ett pressmeddelande från Telia.

Busslinjen som invigdes på torsdagen kommer att gå från Rosendals slott och Hazeliusporten på Djurgården under två veckor från och med den 24 september, men ambitionen är att den ska komma tillbaka och bli permanent i framtiden.

Pilottesterna är en av delarna i ett större samarbete mellan Urban ICT Arena, Keolis, Telia, Ericsson och Intel med stöd från Vinnova och Drive Sweden

Projektet på Djurgården, som går under namnet 5G Ride, syftar till att undersöka hur 5G och fjärrövervakning via ett kontrolltorn kan bidra till ett säkert framförande av självkörande bussar i stadsmiljö.

Telias vd Allison Kirkby och Region Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons.
Telias vd Allison Kirkby och Region Stockholms trafikregionråd Kristoffer Tamsons.

Målet är att få till en effektiv och hållbar kollektivtrafik där operatörer kan övervaka flottor av autonoma fordon från exempelvis ett kontrolltorn. 

”För att lösa de utmaningar vi har med trängsel, luftkvalité och utsläpp i Stockholm så behöver vi olika typer av transportlösningar. Vi är positiva till pilotprojekt som detta då vi tror på en framtid med fordon som är autonoma, elektriska och enkla att dela, och denna självkörande, elektriska buss är ett fint exempel på det”, säger Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm stad, i en kommentar.

Läs mer om projektet här 

 


Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?