Annons

Kungligt pris för ost från Västbanken

Med ost gjord efter ett gammalt familjerecept fick Nablus Mejerier ta emot priset som Årets nybyggare på Kungliga slottet i Stockholm på torsdagen. 

”Jag är mycket glad och vill tacka alla som varit med på resan”, säger Mohammed Godeh.   

Mohamad Godeh från Nablus Mejerier tar emot utmärkelsen Årets nybyggare av Kung Carl XVI Gustaf.
Mohamad Godeh från Nablus Mejerier tar emot utmärkelsen Årets nybyggare av Kung Carl XVI Gustaf.Bild:Emma-Sofia Olsson

Längtan efter smakerna i Palestina fick makarna Samar Abuaisheh och Mohammed Godeh att dra igång en egen produktion av grillost och labneh, yoghurtbollar. I dag tillverkar Nablus Mejerier sina produkter utanför Malmö och levererar till några av landets största återförsäljare som Coop, Ica och City Gross. 

Deras handgjorda mejeriprodukter av mjölk från skånska Ängagården banade vägen för att Mohammed Godeh på torsdagen fick ta emot Kung Carl XVI Gustafs pris Årets nybyggare, instiftat av Internationella Företagarföreningen, som varje år tilldelas en företagare med utländsk bakgrund. 

Prissumman var på 100.000 kronor och i motiveringen förklarades företaget ha goda förutsättningar att bli ”mycket framgångsrikt”.  

”I familjen har vi gjort ost i generationer men jag hade tidigare inte drivit eget företag. Jag är mycket glad att få vara här i dag och ta emot priset”, säger Mohammed Godeh.   

Familjen kommer ursprungligen från Västbankens tredje största stad Nablus, men flyttade till Malmö i början av 2000-talet. Det var dock först några år senare, när de upptäckte en närliggande mjölkgård där de kunde få tag på färsk mjölk, som makarna Godeh började laga nablusi, en ost som liknar halloumi. 

Snart ville vänner och bekanta beställa deras hemgjorda produkter och det hela ledde till att Nablus Mejerier blev verklighet i slutet av 2010. I starten fick de stöd av Almi och Tillväxt Malmö, men det var ändå inte helt lätt under första åren.

”Det var en del motgångar i början och det var svårt att bygga en marknad, det tog oss ungefär fem år”, säger Mohammed Godeh. 

Även sonen Salim Godeh arbetar inom företaget.  

”Språket kunde vara ett hinder när vi satte igång, men vi ville ha en egen verksamhet och dela med oss av vår osttradition. Nu går det att köpa våra produkter i ett 80-tal livsmedelsbutiker runt om i Skåne, Stockholm, Danmark och i Tyskland", säger han.

I fjol hade familjeföretaget en omsättning på 2,3 miljoner kronor och redovisade en förlust på 49.000 kronor. Men Salim Godeh ser ljust på framtiden.

”Vi är i en växtfas och har nya samarbeten på gång. Nästa steg blir att etablera oss i hela Mellansverige, men det blir i utvalda butiker för det vi gör är ett hantverk, och det kommer det att förbli. Vi har möjlighet att snabbt bli dubbelt så stora, men vi ska växa organiskt”, säger han.  

Under ceremonin på slottet delades även priset Årets pionjär ut. Mottagaren var Hamdija Jusufagic med företaget System Verification som är specialiserat på mjukvarutester.  


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?