1515

Kungligt pris för ost från Västbanken

Med ost gjord efter ett gammalt familjerecept fick Nablus Mejerier ta emot priset som Årets nybyggare på Kungliga slottet i Stockholm på torsdagen. 

”Jag är mycket glad och vill tacka alla som varit med på resan”, säger Mohammed Godeh.   

Mohamad Godeh från Nablus Mejerier tar emot utmärkelsen Årets nybyggare av Kung Carl XVI Gustaf.
Mohamad Godeh från Nablus Mejerier tar emot utmärkelsen Årets nybyggare av Kung Carl XVI Gustaf.Bild:Emma-Sofia Olsson

Längtan efter smakerna i Palestina fick makarna Samar Abuaisheh och Mohammed Godeh att dra igång en egen produktion av grillost och labneh, yoghurtbollar. I dag tillverkar Nablus Mejerier sina produkter utanför Malmö och levererar till några av landets största återförsäljare som Coop, Ica och City Gross. 

Deras handgjorda mejeriprodukter av mjölk från skånska Ängagården banade vägen för att Mohammed Godeh på torsdagen fick ta emot Kung Carl XVI Gustafs pris Årets nybyggare, instiftat av Internationella Företagarföreningen, som varje år tilldelas en företagare med utländsk bakgrund. 

Prissumman var på 100.000 kronor och i motiveringen förklarades företaget ha goda förutsättningar att bli ”mycket framgångsrikt”.  

”I familjen har vi gjort ost i generationer men jag hade tidigare inte drivit eget företag. Jag är mycket glad att få vara här i dag och ta emot priset”, säger Mohammed Godeh.   

Familjen kommer ursprungligen från Västbankens tredje största stad Nablus, men flyttade till Malmö i början av 2000-talet. Det var dock först några år senare, när de upptäckte en närliggande mjölkgård där de kunde få tag på färsk mjölk, som makarna Godeh började laga nablusi, en ost som liknar halloumi. 

Snart ville vänner och bekanta beställa deras hemgjorda produkter och det hela ledde till att Nablus Mejerier blev verklighet i slutet av 2010. I starten fick de stöd av Almi och Tillväxt Malmö, men det var ändå inte helt lätt under första åren.

”Det var en del motgångar i början och det var svårt att bygga en marknad, det tog oss ungefär fem år”, säger Mohammed Godeh. 

Även sonen Salim Godeh arbetar inom företaget.  

”Språket kunde vara ett hinder när vi satte igång, men vi ville ha en egen verksamhet och dela med oss av vår osttradition. Nu går det att köpa våra produkter i ett 80-tal livsmedelsbutiker runt om i Skåne, Stockholm, Danmark och i Tyskland", säger han.

I fjol hade familjeföretaget en omsättning på 2,3 miljoner kronor och redovisade en förlust på 49.000 kronor. Men Salim Godeh ser ljust på framtiden.

”Vi är i en växtfas och har nya samarbeten på gång. Nästa steg blir att etablera oss i hela Mellansverige, men det blir i utvalda butiker för det vi gör är ett hantverk, och det kommer det att förbli. Vi har möjlighet att snabbt bli dubbelt så stora, men vi ska växa organiskt”, säger han.  

Under ceremonin på slottet delades även priset Årets pionjär ut. Mottagaren var Hamdija Jusufagic med företaget System Verification som är specialiserat på mjukvarutester.  


Innehåll från QlikAnnons

Qlik: Därför trumfar Active Intelligence traditionell BI-teknologi

Varje nytt årtionde innebär en ytterligare uppdelning mellan vinnare och förlorare bland bolag i takt med att tekniken utvecklas och konkurrensen ökar. Dataanalysföretaget Qlik menar att digital transformation kräver Active Intelligence vilket innebär att uppdaterad data i realtid triggar händelser som skapar affärsvärde – istället för den traditionella teknologin som i huvudsak ger oss information. 

Företag har digitaliserats under 25 år, ända sedan födelsen av internet år 1990. Men, det nya året tar digital transformation till en helt ny nivå, inte minst på grund av Covid-19-krisen. Data och analytics är acceleratorer för företags digitala ambitioner och traditionell Business Intelligence-teknologi kan inte längre erbjuda den snabbhet till insikter och handling som behövs i den här digitala tidsåldern, menar Elif Tutuk, Vice President, R&D på Qlik

– Vi vill belysa de behov analytics-konsumenter har idag, de problem som finns i många BI-verktyg och som inte motsvarar de behoven, och hur Active Intelligence kan bidra till att stänga den klyftan. 

”Kräver ett skifte”

Digital transformation leder till förbättring och utveckling av nya tjänster hos företag. Men information och analys i realtid behövs för att man ska kunna ta datadrivna beslut och optimera alla delar av ens affär. 

– Detta kräver ett skifte till en data analytics pipeline som använder automatisering inom Change Data Capture (CDC). Ett exempel är företaget Experian som implementerade Qlik Data Integration vilket visade sig vara en kritisk del för att kunna säkerställa att miljarder rader med konstant förändrad data fångades korrekt. På så vis baseras deras kreditupplysningar alltid på den senaste informationen. 

Analytics-konsumenter behöver också hjälp med att få insikter i komplexa relationer mellan olika typer av data. Där kan intelligent analytics förstå indirekta relationer mellan olika datapunkter. 

– För att boosta ett företags effektivitet bör vissa beslut vara helt automatiserade. Mer komplexa, strategiska beslut bör dock fortfarande tas av människor som blir informerade om insikter i realtid. Kraften här ligger i kombinationen av människa och teknologi som jobbar tillsammans. 

Hämta Qliks e-bok om Active Intelligence här. 

Traditionella verktyg vs. Active Intelligence

Den nuvarande generationen av BI-verktyg kan inte leverera gentemot kraven som ställs av den digitala ekonomin, menar Elif Tutuk. 

– De flesta BI-teknologierna använder förkonfigurerad data och stödjer i huvudsak batch analys. De är utformade att besvara ”kända” frågor med batch reloads. Detta skapar dock en flaskhals för att hitta dolda insikter och gör det svårt att besvara nya frågor i realtid, vilket dagens marknadsvillkor kräver. 

Den traditionella typen av verktyg levererar inte en end-to-end analytics data pipeline utan de flesta samtida teknologier består av en serie av lösningar för exempelvis integration, leverans, analytics och samarbete som inte är enade i en enda pipeline. När man istället för samman dessa funktioner, i till exempel Qliks data analytics-plattform, kan information integreras snabbare och insikter kan nås på rekordtid. 

– Vi har sett exempel där analytiker gått från att lägga 90 procent av sin tid på rapportering till att istället kunna lägga den tiden på att lösa affärsproblem. Samtidigt har utvecklare kunnat öka sin produktivitet femfaldigt. 

Accelerera er digitala transformation

Den stora skillnaden mellan traditionell Business Intelligence och Active Intelligence är att den tidigare är designad att informera människan så att denne kan ta action. Active Intelligence kan istället trigga handlingar autonomt, i realtid. 

– Active Intelligence bör vara något att fundera över och ha högt på agendan om man vill accelerera sin digitala transformation, avslutar Elif Tutuk. 

Qlik är stolta över sin 15-åriga historia och ranking som ledare det senaste årtiondet i Gartner BI Magic Quadrant. Hämta din kopia av den fullständiga rapporten här: Gartner BI Magic Quadrant 2021. 

 

 

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?