ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS MARKNADSNYTT BEVAKNINGAR
ANNONS

Kungliga Operan startar egen streamingtjänst

  • Alexander Ekmans ”Eskapist” är en av föreställningarna som visas på Operan Play vid premiären. Foto: Nils-Emil Nylander
  • Foto: Foto Markus Gårder
  • Foto: Izabella Englund

Kungliga Operan i Stockholm lanserar en gratis strömningstjänst som gör det möjligt att se balett, opera och konserter var som helst. 

”Det är ett fantastiskt redskap för att få ut vår verksamhet”, säger vd Birgitta Svendén.

Med start på onsdagen finns den digitala kanalen Operan Play tillgänglig. Till att börja med som en websida, men så småningom även som app. Tjänsten är helt gratis och kommer vid invigningen att bland annat innehålla inspelade föreställningar som ”Madama Butterfly”, ”Short stories II”, och Alexander Ekmans balett ”Eskapist”. Men även ”extramaterial” som bakom kulisserna-filmer och samtal med kompositörer och koreografer.

”Många är intresserade av vår verksamhet men har inte möjlighet att komma till operahuset. Enligt vår publikundersökning tycker många också att det är bra att ta tillvara på digitala möjligheter, så den här lösningen känns som det enda rätta. Nu kan vi leverera till hela Sveriges befolkning, som ju också är med och finansierar verksamheten”, säger Birgitta Svendén.

En av förebilderna till Operan Play är Parisoperan, som till och med visar specialskrivna produktioner för sin digitala kanal, och kallar den ”Den tredje scenen”. 

”Men vi tror på ett mellanting. Det är framför allt de stora hela föreställningarna folk vill se.”

Successivt kommer utbudet att utökas och varieras. Det finns ett stort arkiv med redan inspelade uppsättningar, men även livesändningar direkt från stora scenen kommer att arrangeras. Barn- och ungdomsföreställningar ska också finnas tillgängliga.

Finns det risk att streamingtjänsten konkurrerar med den ordinarie verksamheten?

”Jag tror inte det, för liveföreställningar på plats i huset är fortfarande det som publiken efterfrågar. Det här är snarare ett tillskott.”

Har det funnits upphovsrättsproblem att lösa?

”Den frågan är inte helt löst centralt, utan vi har fått lösa den lokalt, men det är en av huvudfrågorna i årets avtalsrörelse. Vi behöver jobba in det i alla anställningskontrakt. Eftersom det är en betalfri kanal har vi ju inga intäkter. Men jag tycker att det bör ligga i alla konstnärers intresse att få ut sin konst så brett som möjligt.”

Operan Play har hittills finansierats med delar av det tillskott som de tre nationalscenerna fick av regeringen för tre år sedan.

Finns det risk att det i framtiden blir en betal- eller reklamfinansierad tjänst?

”Det får framtiden utvisa. Det kostar ju att driva en digital tjänst. Vi fick ett uppdrag av vår ägare att jobba med digitaliseringen, men ska vi driva det här måste vi också få stöd för det. Det kan också handla om att omprioritera i våra egna resurser”, säger Birgitta Svendén.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer