Annons

Kunglig glans när Supergasellen prisades

Det var stor fest på Konserthuset i Stockholm när årets Gasellturné avslutades. 

Bland de näringslivsprofiler som tipsade om hur man blir framgångsrik fanns Dan Sten Olsson, vd för Stena-koncernen, som förklarade varför en entreprenör behöver vara lite konspiratoriskt lagd. 

Di:s chefredaktör Peter Fellman, Björn Lund (Svea Solar), prins Daniel, Erik Martinson (Svea Solar), Nolan Gray (Svea Solar) och Anna Ekelund nyhetschef på Di.
Di:s chefredaktör Peter Fellman, Björn Lund (Svea Solar), prins Daniel, Erik Martinson (Svea Solar), Nolan Gray (Svea Solar) och Anna Ekelund nyhetschef på Di.Foto:Jesper Frisk

För 20:e året i rad har Dagens industri utsett landets snabbast växande bolag. Under hösten har det varit Gasellfester över hela landet där de företag som har ökat sin omsättning mest i landets 21 län har utsetts till Gaseller. 

Som traditionen bjuder avslutades turnén med gala på Konserthuset i Stockholm. Det var lapp på luckan när 1.500 gäster ställde ifrån sig fördrinken och tog plats framför scenen. 

Under kvällen prisades två länsvinnare – byggbolaget LMBAB från Uppsala och solcellsbolaget Svea Solar från Stockholms – med varsin Gasellstatyett. 

Parkeringsappen Parkster utsågs till årets Framtidsgasell, ett pris som delas ut i samarbete med Almi och Google, två av Di Gasells samarbetspartner.

Dessutom fick Svea Solar komma upp på scen en andra gång och för att ta emot utmärkelsen årets Supergasell, en utmärkelse som går till det Gasellföretag som har vuxit allra mest i Sverige, enligt Di:s Gasellkriterier. 

Erik Martinson, en av bolagets tre grundare, hade ett tips till publiken. 

”Köp en elbil, det är en bra grej.”

Att det är ett jubileumsår märktes redan när galan inleddes. Di:s chefredaktör Peter Fellman, som tillsammans med nyhetschefen Anna Eklund ledde galan under kvällen, betonade tillställningens historiska tyngd. 

”När vi startade Di Gasell för 20 år sedan var tanken att vi skulle bidra till ökat entreprenörskap och företagande i Sverige, och det känner vi att vi har gjort”, sa Peter Fellman. 

”I kväll får vi ett kvitto på att det är många runt om i landet som kämpar stenhårt och gör rätt saker”, fyllde Anna Ekelund i. 

Under kvällen uppmärksammades att hörlursbolaget Zound Industries är det bolag som har vuxit mest av alla Gaseller prisets 20 år, över 11.000 procent mellan 2009 och 2012. 

Vd:n Pernilla Ekman berättar att bolaget har fortsatt växa sedan de utsågs till Supergasell. 

”Priset var väldigt viktigt för oss. Det var tidigt i vår resa och det blev ett kvitto på att det vi gör är något bra”, sa hon. 

En av kvällens gäster var Niklas Adalberth, medgrundare av betaltjänstbolaget Klarna som har haft Gaselltillväxt tio år i rad, och även grundare av stiftelsen Norrsken. 

Han berättade hur en resa till Las Vegas kort efter att han sålt delar av sitt innehav i Klarna fick honom att starta Norrsken, som syftar till att göra gott. 

”Jag flög businessclass för första gången i livet, checkade in i min dyra svit och gick ut och köpte dyra flaskor med vin. Men jag sov inte bättre i den sängen än vad jag gjorde hemma, och kände ingen egentlig skillnad på det dyra vinet och ett billigt lådvin. Då kände jag att jag behövde göra något som gör gott”, sa han. 

Deckarförfattaren Emelie Schepp, vars bokserie om åklagaren Jana Berzerlius har sålt i över två miljoner exemplar, tipsade publiken hur de ska göra för att lyckas med sina bolag. 

”Våga tro på din affärsidé. Jag och min man trodde så mycket på min idé, och därför kan jag vara här ikväll”, sa hon.

En av de sista gästerna var Dan Sten Olsson, koncernchef för Stena. Han tog över bolaget från sin far 1983 och nu omsätter koncernen mer än någonsin tidigare. 

Han sa att nyckeln till framgång är att ha fokus på sin affär. Men också att alltid vara redo på att något kan hända.

”Man måste vara lite paranoid och vara beredd på det värsta”, säger han. 


Innehåll från Resurs BankAnnons

Resurs Bank skapar hållbar lönsamhet när handeln förändras

Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank
Anna Nauclér, CCO på Resurs Bank

Under lång tid har hållbarhetsfrågan och den cirkulära ekonomin vänt upp och ner på handeln och i dagsläget möter handlare också helt nya utmaningar där kunder håller hårdare i sina pengar. Förmågan att snabbt ställa om sin verksamhet blir därför allt viktigare, framför allt när nya oförutsedda omvärldsfaktorer nu tydligt påverkar handeln. Att väga in ansvarsfull kreditgivning och erbjuda flexibla betallösningar är två sätt att skapa hållbar lönsamhet och stå starkare i en osäker värld.

Nya utmaningar bidrar också till utveckling, nya kundresor och nya erbjudanden. Resurs Bank är en av de största leverantörerna av betallösningar på den nordiska marknaden och har lång erfarenhet av att i nära samarbete med sina partners möjliggöra detta omställningsarbete.

– Vill man få återkommande kunder kan man inte bara konkurrera med pris. Istället behöver man utmärka sig som en aktör som snabbt förstår kunderna behov och kan ställa om även när det blåser upp till storm. En viktig aspekt är att erbjuda olika alternativ av betallösningar i kombination med en noggrann kreditbedömning som ger kunderna ökad handlingskraft, trygghet och flexibilitet. Därför erbjuder vi bland annat prenumerationslösningar som ger kunden möjlighet att använda en produkt utan att äga den och därmed istället få en månadsavgift som går att avsluta, säger Anna Nauclèr, CCO på Resurs Bank.

Resurs Checkout – en omnilösning

När konsumenter ändrar sitt sätt att handla är det viktigare än någonsin med en omnilösning som håller ihop kommunikation och betallösningar i både e-handel och butik.

– Med Resurs Checkout får handlare en omnilösning som gör det smidigt att anpassa sin affär till de kanaler som konsumenterna efterfrågar. Med Resurs Checkout kan kunder välja delbetalning som gör att man kan skapa en jämnare månadsekonomi för att kunna planera sin ekonomi och känna sig trygg, fortsätter Anna.

Starka varumärken bygger lojalitet

Nyckeln till att få fler återkommande kunder ligger i att anpassa sin affärsstrategi så att den håller sig relevant och hjälper till att stärka varumärket. Precis som att affärsmodeller anpassas behöver varumärkesarbetet spegla vad som sker i världen.

– Handeln har mycket att vinna på att väga in aspekter som handlar om hållbar konsumtion, där kreditbedömning är grundläggande för att också skapa hållbar lönsamhet i sin affär. Genom att erbjuda co- och whitelabel-koncept för våra betallösningar, där våra partners varumärke frontas gentemot slutkund, skapas förutsättningar för en tydlig och anpassad kundkommunikation som stärker handlarens varumärke, säger Anna.

Klokare köp ger hållbarare samhällen

Detta får till följd att kunderna har råd att köpa produkter av högre kvalitet som håller längre vilket bidrar till klokare konsumtion samtidigt som högre snittköp skapar tillväxt. Långsiktigt smarta köp leder till hållbar privatekonomi, vilket i sin tur leder till mer hållbart rustade samhällen som kan leva upp till de globala målen.

– Resurs har en noggrann kreditbedömningsprocess med syfte att människor ska ha en långsiktig hållbar privatekonomi. Vi har individuell rådgivning och en rad olika aktiviteter för att undvika att kunder hamnar i inkasso. Ingen vinner på överskuldsättning, avslutar Anna.

FAKTA OM RESURS BANK

Resurskoncernen finns i hela Norden och består av Resurs Bank och Solid Försäkring. Vi jobbar med att skapa smarta betal- och finansieringslösningar för både konsumenter och företag.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Resurs Bank här 

Mer från Resurs Bank

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Resurs Bank och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?