1515

Kundernas förtroende för bankerna stärks

Efter flera år av dalande förtroende verkar bankkunderna nu ändra sig och förtroendet stärks. Högst kundnöjdhet har Länsförsäkringar bank, Sparbankerna och Handelsbanken. Men även tidigare kritiserade Nordea repar sig. 

Foto:isabell Hˆjman/TT
Källa Svenskt kvalitetsindex
Källa Svenskt kvalitetsindex

Nordea var förra året den bank som fick lägst betyg i Svenskt Kvalitetsindex (SKI) branschmätning av de svenska bankerna. Så är fallet även i år bland privatkunder, men  kundnöjdhetsindexet stärks från 52,9 till 58,2. Bland företagskunderna är det i stället Swedbank som hamnar i botten med ett kundnöjdhetsindex på 56,6 procent vilket kan jämföras med 57,0 förra året.

"Utmaningen för dem handlar om att de har funnits länge och har kunder som har behövt ändra sitt beteende gentemot banken när mycket ska skötas digitalt. En förklaring till att man har hamnat där man hamnat är nog helt enkelt att man inte har hitta rätt i digitaliseringen", säger Johan Parmler, vd för SKI. 

I andra änden av spektrumet återfinns banker som Länsförsäkringar Bank, Handelsbanken och Sparbankerna som alla har kundnöjdhetsindex över 72 bland privatkunderna. 

"De har i större utsträckning kunder som inte behövt ändra sitt beteende lika mycket. Handelsbanken är ju den storbank som har kvar en stor del av kontorsrörelsen, som det ser ut nu", säger Johan Parmler. 

Det är inte bara Nordea som lyckats stärka kundrelationerna i år. Trenden går igen i hela sektorn. Branschen får i årets mätning ett sammanvägt kundnöjdhetsindex på 65,0, vilket kan jämföras med 62,7 för ett år sedan. Botten kan alltså vara nådd och förtroendet på väg tillbaka. Anledningen till det kan vara att kunderna helt enkelt börjat acceptera digitaliseringen. 

"Jag tror att vi som kunder förstår att det kommer att dyka upp kontor som svampar i skogen i framtiden. Vi får lära oss att göra våra affärer på det här sättet", säger Johan Parmler och fortsätter:  

"Jag får också en känsla av att bankerna börjar förstå att de måste börja bli bättre på att inte bara bygga funktioner, vilket egentligen är det man sysslat med i tio års tid. Men där kunderna verkligen behövt hjälp har man inte riktigt varit."

Receptet för nöjdare kunder är därför enligt honom att inte bara digitalisera utan att också arbeta på sina relationer. 

"Vi ser vissa tendenser att bankerna resonerar så här, men det är en bra bit kvar."

Runt 2010 var de svenska bankkunderna som allra nöjdast. Då toppade kundnöjdhetsindex på 71,3. 

Tror du att kunderna är på väg att bli allt nöjdare igen?
"Allt som det ser ut nu tyder på det, men det får framtiden utvisa. Jag tror att botten är nådd."


Innehåll från Spotlight StockmarketAnnons

Stark tillväxtfas för svenska Calmark

För Calmark klappar hjärtat extra för nyfödda bebisar. Sedan 2007 har bolaget arbetat med att utveckla en patientnära analysmetod (PNA) med enklare och snabbare diagnostik av medicinska tillstånd hos nyfödda – allt för att ge dem en lugn start i livet.

– 40 procent av alla världens bebisar föds inte på sjukhus. Med vårt PNA-instrument gör vi det möjligt att upptäcka medicinska tillstånd som är vanliga under den första veckan i livet. Tillstånd som är enkla att behandla ska också bli lätta att testa, säger Anna Söderlund, vd på Calmark och fortsätter:

– Brist på diagnos kan få stora konsekvenser för barnet och familjen. I värsta fall kan det leda till hjärnskador eller dödsfall vilket kan undvikas med Calmarks tester. 

Stora vinster med PNA-instrument 

Den unika testplattformen består av ett bärbart instrument och testkassetter för olika biomarkörer: bilirubin (gulsot), glukos (lågt blodsocker) och laktatdehydrogenas LDH som påvisar om bebisen haft syrebrist under förlossningen. I länder med väl utbyggd sjukvård blir tidsvinsterna stora och vårdkostnaderna minskar, samtidigt som vårdkedjorna förkortas vilket underlättar för både sjukhuspersonal och patienter.   

Anna Söderlund klev in som vd i bolaget 2016 och har en gedigen bakgrund som legitimerad sjuksköterska. Hon arbetade i 16 år inom vården innan hon sökte sig till medtech-branschen. Med erfarenhet av både världslanseringar och börsnoteringar, antog hon utmaningen att hjälpa Calmark att ta nästa steg när frågan kom från medgrundaren Mathias Karlsson. Calmark börsnoterades i juli 2018 och valet föll på Spotlight Stock Market.

– Spotlight är en handelsplats perfekt för tillväxtbolag, vilket passar oss på Calmark. Det är mindre administration och kontakten med marknadsplatsen gör det enklare att vara noterad, berättar hon.

Möt Spotlight. Läs mer om handelsplatsen här. 

Utvecklade covid-produkt 

Mycket har hänt på Calmarks resa. Med en första CE-märkt produkt var bolaget redo för lansering under 2020. Men, när pandemin svepte in och lamslog hela världen sattes planerna på paus. I samma veva började det komma ut flera forskningsartiklar om att testa LDH på covidpatienter – samma test som Calmark redan påbörjat utveckling av.

– Med hjälp av LDH kan man prediktera hur allvarligt sjuk en covidsmittad riskerar att bli. I och med att vi ändå inte kunde fortsätta studier på bebisprodukterna, tittade vi på varandra och sa ”då gör vi en covid-produkt”. Vi utvecklade ett snabbtest på 9 månader och nu är även det CE-märkt och under lansering. Jag tror det är något inofficiellt världsrekord, skrattar Anna Söderlund.

Läs mer om Calmarks covid-produkt här. 

Om Calmark:

Calmark grundades av Mathias Karlsson och Sofia Hiort af Ornäs år 2007 och har sedan starten varit inriktat mot diagnostik för nyfödda. Bolagets lösning bygger på mer än tretton års forskning och branscherfarenhet. Genom att tillhandahålla patientnära tester (PNA) specialiserade för nyfödda vill Calmark förbättra hela vårdkedjan, minska väntetider och vårdkostnader och göra stor skillnad i de delar av världen som saknar sjukhuslaboratorier. Läs mer om Calmark här.  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Spotlight Stockmarket och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?