Kunder varnas: Juristbyrå toppar svart lista – flög privatplan på kundernas bekostnad

Antalet företag på konsumenttidningen Råd & Röns svarta lista ökar. Ökningen följer trenden att kunder i allt större utsträckning väljer att anmäla ärenden till Allmänna reklamationsnämnden (ARN).

”Det är i grund och botten något positivt att svenska konsumenter utnyttjar de rättigheter som finns”, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön.

Foto:LEIF R JANSSON / TT

Förra året varnade Råd & Rön konsumenter för 166 företag som inte följer ARN:s rekommendationer – i år är siffran 200, skriver tidningen. Sammanlagt rör det sig om 294 olika kundärenden där de drabbade konsumenterna har gått miste om totalt 6,8 miljoner kronor.

”Den överväldigande majoriteten följer ju reklamationsnämndens beslut. De företag som inte gör det är i andel ungefär lika många. Men att listan växer, och växer i större utsträckning än tidigare, bygger i grund och botten på att betydligt fler ärenden kommer in till reklamationsnämnden i första läget”, säger Daniel Kjellberg.

Företaget med flest nya kundärenden på listan är juristbyrån Rive. I flera av de totalt 25 ärendena har juristbyrån inte varit tillräckligt tydlig mot kunder med att deras medarbetare flugit privatplan — som kunder sedan har fakturerats för. ARN har gett kunderna rätt, men företaget har vägrat att följa rekommendationerna.

”Det är uppseendeväckande att en juristbyrå så tydligt väljer att ställa sig utanför det som betraktas som god affärssed hos de allra flesta företag i det här landet — nämligen att man kommunicerar med allmänna reklamationsnämnden och följer deras rekommendationer. Jag tycker att en juristbyrå borde veta bättre”, säger Daniel Kjellberg.

Lågprisflygbolagen Ryanair och Vueling följer som nummer två och tre på listan, med 18 respektive 14 ärenden. Enligt Råd & Rön är det ovanligt att globala företagsjättar hamnar på listan, men i år finns Apple med — teknikföretaget har i två ärenden viftat bort ARN:s anmärkningar.

Motorområdet har flest företag på listan, 72 stycken. De flesta av motorområdets totalt 86 ärenden gäller köp av begagnade bilar och reparationer som har gått fel.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?