1515

Kulturhuset slår upp portarna i pandemin: ”Vi har verkligen hamnat i kläm”

Efter nästan två års renovering är det som ofta kallas stockholmarnas vardagsrum redo att öppna igen. Men när Kulturhuset Stadsteatern slår upp portarna igen är det till en coronaförändrad värld.

Foto:Joey Abrait

Den 18 september öppnar Kulturhuset Stadsteatern i en första etapp, efter att ha varit stängt för omfattande renovering sedan december 2018. Entrén mot Sergels torg blir nu en tydlig huvudentré med en digital skylt som även kan visa konst. Förutom att vissa saker har bytt plats för att förenkla för besökarna har ett nytt kafé och en butik tillkommit och samtliga verksamheter har fått en ansiktslyftning.

”Jag är både nervös och förväntansfull”, säger vd Jesper Larsson inför öppningen.

Han tillträdde för knappt ett år sedan, mitt under renoveringen, och hade tidigare bara besökt huset som gäst.

”Jag vill ju vara här och uppleva hur det känns. Var är det tomt, var är det trångt, finns det något vi behöver addera? Kommer jag att känna mig tillfreds eller frustrerad?”, säger Jesper Larsson.

I den första etappen öppnar hela verksamheten, med bibliotek, föreläsningar, konstutställningar, restauranger och författarsamtal. På Klarascenen är det premiär den 19 september för pjäsen ”Lång natts färd mot dag” av Åsa Lindholm. Barnbiblioteket Rum för barn kommer att öppna till läslovet vecka 44 och Stora scenen den 4 december då det är premiär för uppsättningen Kulla-Gulla, baserad på Martha Sandwall Bergströms böcker.

Det blir dock inte den pampiga återinvigning som Jesper Larsson kanske hade tänkt sig, då folksamlingar fortfarande begränsas till 50 personer.

”När restauranger och bibliotek drar igång gäller samma regler som i andra verksamheter för att förhindra smittspridning. Men så fort någon kommer med en mikrofon måste antalet begränsas till 50”, säger Jesper Larsson.

Kraftig kritik har riktats mot regeringen och framför allt kulturminister Amanda Lind för att inte tillräckligt gjorts för att stödja kulturverksamheterna under coronapandemin.

”Jag delar uppfattningen att det är ologiskt att skilja på typer av aktiviteter. Sedan har jag förståelse för att lagstiftningen är komplicerad och jag tycker inte att lagar ska vara lätta att ändra. Men vi har verkligen hamnat i kläm”, säger Jesper Larsson.

Hans första år som vd för Kulturhuset Stadsteatern tog en annan vändning än den tilltänkta. Efter att ha tillbringat sina första månader med att besöka och lära känna de olika verksamheterna runt om i Stockholm var han i februari redo att sjösätta sina egna ambitioner, bland annat ett närmare samarbete med näringslivet.

”Alla sådana möten fick pausas till efter sommaren. För näringslivets del var det ju lika kaotiskt som för oss och det är fortfarande väldigt osäkert i vissa branscher”, säger Jesper Larsson.

Han tror att kulturverksamheter på sikt kan dra nytta av att många företag minskar sin kontorsyta när fler arbetar hemma – fastighetsägare måste då tänka i nya affärsmodeller. 

”I konsten och kulturen är vi också vana vid det kreativa ledarskap som behövs när allt ställs på ända. Att ha snabbfotade ledare som kan vända på perspektiven kommer att behövas i alla branscher.”

Han upplever själv att våren och sommaren har varit fattig på inspiration, i och med att nästan alla föreställningar och konserter ställts in. Oron över att människor inte kommer att vilja uppsöka kultur i samma utsträckning i framtiden har dock lagt sig.

Vilken del av Kulturhuset Stadsteatern är du själv mest peppad på nu när det öppnar igen?
”Det är faktiskt 10–13, biblioteket där man bara får vara om man är i den åldern. Jag kommer inte att få vara där inne själv, men jag tycker att det är fantastiskt att det finns ett spjutspetsbibliotek för dessa tweenies.”

 


Innehåll från EurocardAnnons

Så slipper du tidstjuvarna i vardagen

Nordiska företag lägger väldigt mycket tid på kvittohantering – ofta helt i onödan. Upp till 90 procent av den här tiden kan minskas med digitala lösningar, visar en ny studie.

Läs hela studien här 

– Om det är något vi har lärt oss de senaste två åren, så är det att vi gör saker helt annorlunda nu. Många företag är också mycket mer digitaliserade än vad de var för bara ett år sedan, säger Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard. 

Studien med 235 organisationer i Norden visar att företag ägnar väldigt mycket tid åt kvittohantering. De är ofta omedvetna om den tid som de förlorar genom att använda manuella processer för att hantera kvitton. 

Gott om lösningar

– Nästan inget av företagen i studien har räknat på, eller funderat på att räkna på den tid som de lägger på kvittohantering, säger Gustavo Molano. 

– Men så behöver det inte vara. Det finns i dag en mängd digitala hjälpmedel och lösningar på marknaden som är lätta att använda och som kan hjälpa företag att spara både tid och pengar.

Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.
Gustavo Molano, försäljningschef på Eurocard.

Studien visar att företag kan minska tiden med upp till 80 procent, enbart genom att börja använda en app med kvittomottagningsteknik, i stället för att manuellt hantera kvitton. 

Inga stora investeringar

Anledningen till att många företag inte använder den här tekniken är att de tror att den är för dyr. 

– Men om man jämför det med kostnaden för den tid som ens anställda lägger på kvittohantering så blir det plötsligt inte en så stor investering.

Direkta digitala kvitton är framtiden

Det som Gustavo Molano tror kommer att revolutionera marknaden är direkta digitala kvitton, som kan reducera tidsåtgången med upp till 90 procent. Det är en lösning som redan finns tillgänglig, exempelvis hos vissa taxibolag, matvarukedjor och hotell i Norden, och som förväntas växa fort framöver. 

Direkta digitala kvitton innebär att ett digitalt kvitto skickas direkt från handlaren till kundens mobiltelefon, där det matchas med rätt transaktion och skickas till kundens utläggshanteringssystem, utan någon mänsklig inblandning.

– Det gör det möjligt att digitalisera hela kvittohanteringsprocessen, från köp till bokföring. Det innebär i sin tur att man kan spara enormt mycket tid, både som enskild medarbetare och som företag, vilket vi också såg i studien, säger han.

Hos Eurocard är direkta digitala kvitton en del av lösningen Smarta kvitton.

Slipp onödigt arbete. Läs mer om Eurocards lösning Smarta kvitton. 

 

Mer från Eurocard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Eurocard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?