Annons

”Kul skörda sin egen el”

Glädjen i ett spel, att jämföra sig med andra och känslan av att odla sin egen el kan göra svenskarna mer energieffektiva.
Det menar KTH-forskaren Cecilia Katzeff som lyfter fram emotionellt engagemang.

Cecilia Katzeff, docent i människa-datorinteraktion på KTH, använder energi på ett klimatsmart sätt när hon kan.
Cecilia Katzeff, docent i människa-datorinteraktion på KTH, använder energi på ett klimatsmart sätt när hon kan.Bild:Jack Mikrut

”Människan behöver förändra sin energiförbrukning, men fler behöver veta hur och att det faktiskt går”, säger Cecilia Katzeff, docent i människa-datorinteraktion på KTH.

De senaste åren har hon forskat och arbetat inom områden som rör människans el- och energiförbrukning. En julhelg för några år sedan var hon exempelvis med och drev ett forskningsprojekt där deltagarna fick testa att stänga av olika apparater i sina hem för att se vilken effekt det hade på energianvändningen.

”Flera deltagare valde att släcka lampor och belysning, men trots att det var jultider gav det mindre effekt än vad de hade trott att det skulle göra. De verkligt stora elslukarna är värme och ventilation, följt av teknisk utrustning i köket. Det som har ökat mest under de senaste decennierna är underhållningsapparater som mobiltelefoner, tv och datorer”, säger Cecilia Katzeff.

Hon menar därför att ett viktigt första steg för att få människor att dra ned på sin elkonsumtion är att göra dem medvetna om var och när det förbrukas mest energi.
En sådan kunskap är att morgnar, sena eftermiddagar och tidiga kvällar är de tiderna på dygnet då det går åt mest energi.

”Därför blir smarta elnät en viktig del av framtiden. Alltså att man använder el när den är som mest klimatsmart.”

När är det?
”Ofta är det på natten, då det produceras mycket energi men används väldigt lite. Jag har själv en tidsinställd tvättmaskin som går i gång tidigt på morgonen, så att den är klar när jag går upp”, säger Cecilia Katzeff.

Vad kan då interaktionsdesign bidra med? Cecilia Katzeff berättar att det lanseras allt fler produkter som ska hjälpa människor att förbruka mindre energi.

Forskningsinstitutet Interactive Institute Swedish ICT har exempelvis designat den så kallade Aware Clock, som teknikföretaget Pike Solution sedan har lanserat. Utseendemässigt för produkten tankarna till ett gökur, men i stället för tiden visas hushållets elförbrukning under de senaste 72 timmarna.

En annan energispararprodukt som har designats av Interactive Instititute Swedish ICT är The Pac. Den säljs av det nystartade bolaget Power Aware och är en elslsadd som lyser blått för att i realtid visa hur mycket energi som flödar från eluttaget till den maskin som är inkopplad. Ju mer energi som förbrukas, desto snabbare ”rinner” det blå ljuset.

”Genom att skruva ned volymen på stereon eller minska ljusstyrkan på datorskärmen kan man se hur energiförbrukningen påverkas. Då blir det roligt att spara energi. Dessutom blir produkterna ett roligt samtalsämne som kan göra att ännu fler blir medvetna om energianvändningen.”

Solenergi kan också hjälpa företag och privatpersoner att spara el. Genom att installera solpaneler kan en fastighetsägare bli mindre beroende av externa elproducenter. Det kan också göra elen billigare.

Men trots att det finns kronor att spara är det även här främst de emotionella argumenten som Cecilia Katzeff lyfter fram.

”Man sparar egentligen inte så mycket pengar på att producera sin egen solel, men de som har solpaneler på sina hus eller fastigheter visar en lycka av att ha producerat den själv. Det är helt enkelt kul att odla och skörda sin egen el, på samma sätt som det är kul att odla sina egna grönsaker”, säger hon.

Det går även att använda spel för att minska energianvändningen. I början av 2000-talet var Cecilia Katzeff med och drev ett forskningsprojekt som skulle få barnfamiljer att minska sin energianvändning. Det bestod av ett spel som barnen i familjen fick installerade i sina telefoner.

Spelet kom med olika uppgifter som skulle minska energiförbrukningen i hushållen och den efterföljande dagen fick deltagarna se vilka besparingar som hade skett. De kunde även jämföra sig med varandra för att se vem som lyckats bäst.

”Det här var före de smarta telefonernas tid och barnen gick verkligen in för att vinna mot varandra. De stängde av apparater och ryckte ur sladdar för att få elförbrukningen att minska och i dagens mobilvärld borde liknande spel och appar kunna få stort genomslag.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?