1515
Annons

Krympande kommuner hoppas på turistboom

Norrsken, invandring och samarbete över kommungränserna. Det är några av de lösningar som krympande kommuner sätter sin tilltro till när urbaniseringens utveckling fortsätter i Sverige.

Foto:Mats Andersson / TT

Med en minskning på 12,4 procent är Övertorneå i Norrbotten den kommun som har tappat störst andel av sin befolkning i Sverige under 2010-talet. Det visar statistik från SCB som TT har tagit fram (perioden 31/12/2009–1/11/2019).

Kommunalrådet Tomas Mörtberg (C) tycker att staten har en stor del i ansvaret för varför det går åt det hållet. En förklaring är nämligen att kommunen har förlorat nästan alla de 400 statliga jobb som tidigare fanns, säger han.

”Lite raljerande brukar jag i dag räkna ungefär åtta statligt anställda varav hälften jobbar på Systembolaget. Vi har också fyra poliser.”

När arbetstillfällen försvinner gör inte sällan även människorna det, konstaterar han. Även den demografiska utvecklingen påverkar, eftersom det avlider betydligt fler människor än vad som föds i Övertorneå.

Fortsatt har man dock en fullgod välfärd med en välfungerande omsorg, säger Tomas Mörtberg.

”Men det är klart, i år har vi tappat 100 invånare, och nu är vi nere i 4 300, så det känns. Skatteintäkterna ökar inte i samma utsträckning som lönekostnaderna”.

Det kommunala utjämningssystemet och statligt stöd underlättar, men det kommer inte att täcka de ökade lönekostnaderna i framtiden, säger Mörtberg.

”Vi kommer att få bekymmer om två, tre år”.

Kramfors som har minskat med 897 personer under 2010-talet är en annan av de kommuner som hamnar i botten avseende befolkningsutvecklingen. Det kommer inte som någon överraskning för kommunalrådet Jan Sahlén (S).

”Vi har minskat vår befolkning från drygt 40 000 till 18 400 sedan slutet av 1950-talet. Då var det en stor strukturomvandling i den basindustri – skogsindustrin – som vi hade här. Ett stort antal sågverk lades ner, man moderniserade teknikutvecklingen. Och en del flyttades till andra orter”.

Det fanns ingen annan dominerande näring som kunde ersätta och sedan dess har befolkningsminskningen fortsatt.

Lösningen för att vända trenden är att ”fortsätta gneta på”, säger Jan Sahlén.

”Och se till att den befolkningsökning som vi ändå har ambitionen att kunna åstadkomma sker. Att det är folk som flyttar in här på grund av att Kramfors är ett attraktivt ställe att bo på. Men också för att det finns jobb”

Jan Sahlén efterfrågar, likt Tomas Mörtberg i Övertorneå, samarbete på regional nivå – men också någon form av statligt stöd.

”Om investeringar görs här kommer vi kunna bidra till det gemensamma samhällsbygget på ett helt annat sätt än vad vi gör idag.”

TT: Går trenden att vända?

”Ja, annars skulle inte jag sitta här som kommunstyrelsens ordförande. Som politiker måste man hela tiden se att man kan utveckla ett positivt samhällsbygge.”

I Kiruna ligger befolkningsutvecklingen under den senaste tioårsperioden ungefär på plus minus noll, tack vare stor invandring från andra länder. De flesta invandrare som kommit till Kiruna under de senaste tio åren är dock inte flyktingar – i stället har de sökt sig dit för jobbets skull, säger kommunalrådet Gunnar Sehlberg (C).

”Det är folk från bland annat Tyskland, Ungern, Belgien, Uruguay och Litauen som kommit hit för att leva i naturen här och jobba med turismen. Det är gräddan inom turistnäringen från andra länder som jobbar som naturguider här.”

Arbetslösheten i Kiruna är mycket låg, och både industrin och turistnäringen skriker efter folk. Inom industrin är lönerna höga, och det gör också att industrijobben blir attraktiva. Turistnäringen har svårt att hitta folk, och därför är de utländska arbetarna så välkomna.

”Turistnäringen har enorma möjligheter”, säger Gunnar Sehlberg.

Även i Övertorneå sätter man stor tilltro till turismen. Besöksnäringen är på tillväxt, framhåller kommunalrådet Tomas Mörtberg.

”Vinterturismen har vuxit otroligt. Européerna älskar det här med snö och kyla och norrsken, så det behövs inte så mycket för att de ska vara nöjda.”

Han har nu stora förhoppningar på två projekt som är på gång inom besöksnäringen i kommunen.

”Man måste så klart anpassa kostymen efter befolkningen, men samtidigt måste man försöka satsa. Jag fantiserar inte om att Övertorneå har 8 000 invånare om 20 år, men att man i alla fall kan hejda utvecklingen.”


Innehåll från FolksamAnnons

Ny smartare bilförsäkring anpassas till framtidens bilkörning

Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.
Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam.

Dagens bilar utvecklas och blir allt säkrare. I takt med det förändras även bilförsäkringarna. Istället för att sätta premien utifrån från vem som äger bilen, kommer framtidens försäkring allt mer baseras på bilens säkerhetsutrustning.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Bilarna har i dag blivit både smartare och säkrare. Bland annat är det vanligt med aktiva säkerhetssystem – till exempel autobroms, döda-vinkel-varnare och allt mer sofistikerad parkeringsassistans. Tillsammans förebygger dessa olyckor och kompenserar misstag från föraren. I framtiden kommer bilarna dessutom att bli ännu smartare och data från bilarna kommer bli en integrerad del i försäkringserbjudandet. 

– I den här nya verkligheten blir det allt mer ointressant och trubbigt att prissätta bilförsäkringen efter ägarens ålder och bilens effekt. Det är betydligt mer relevant att utgå från hur bilen används, bilens utrustning och i förlängningen även bilmodellens skadehistorik, säger Josef Halldelius, affärschef för motoraffären på Folksam. 

Denna nya typ av försäkring som baseras på bilens säkerhetsutrustning är både transparent och bekymmersfri för kunden. Den stödjer också hållbara mobilitetslösningar med bildelning och bilpooler.  

– I framtiden tror vi att den kommer bli ett bra komplement till den traditionella bilförsäkringen tillsammans med en tredje kategori av bilförsäkring som skräddarsys efter varje användare, exempelvis ”pay as you drive”. För oss är det viktigt att vi även i framtiden kan erbjuda olika typer av försäkringar som tillgodoser alla kunders behov. 

Samarbetar med Volvo Cars

Redan i dag har Folksam ett unikt samarbete med Volvo Cars där en förmånlig och miljömärkt bilförsäkring från Folksam ingår i bilens pris när man köper en elbil online. Det gäller helelektriska XC40 och deras första renodlade elbil, C40 Recharge. 

– Det innebär att vi ger kunderna en bra och prisvärd bilförsäkring som en integrerad del av bilen. Den integrerade försäkringen och det fasta priset gör bilköpet enklare och kostnaden mer transparent, säger Josef Halldelius.

– I och med att Volvo Cars onlineförsäljning är en ny satsning, har vi kunnat bygga upp denna nya försäkringsmodell helt från grunden – en anpassad gruppförsäkringslösning till ett fast pris och som är helt oberoende av vem som kör bilen, säger Josef Halldelius. 

Försäkringen är dessutom märkt med Bra Miljöval enligt Naturskyddsföreningens högt ställda kriterier. 

– Vi är det enda stora försäkringsbolag som har miljömärkta bilförsäkringar. Det innebär bland annat att kunderna kan vara säkra på att vi använder miljövänliga material vid reparationer och att vi ställer höga krav på våra leverantörer och på våra egna investeringar. 

Höga ambitioner 

Folksams ambitioner vad gäller hållbarhet rimmar dessutom väl med Volvo Cars. Bland annat har Volvo Cars som plan att bli ett helt renodlat elbilsföretag vid 2030. 

Folksam och Volvo Cars delar också visionen att den bästa olyckan är den som aldrig sker och båda företagen jobbar aktivt för detta, bland annat genom forskning.  

– Vi samlar hela tiden in nya insikter och data som kan hjälpa oss i vår strävan att förebygga och minska antalet olyckor, säger Josef Halldelius.

Läs mer om Folksam bilförsäkring 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folksam och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?