1515

Krukväxtodlaren bygger ut – ”vi står för hälften av den svenska marknaden”

TÅGERUP.
Svensken vill i allt högre utsträckning köpa blommor som odlats i Sverige. Det gynnar en av landets största krukväxtodlare som nu bygger ut. 

”Stordrift blir allt viktigare även i vår bransch. På gott och på ont”, säger Mattias Svegin, vd på Tågerups Trädgård.

Annika och Mattias Svegin bland begoniorna som fortfarande lyser upp hos Tågerup Trädgård, medan julblommorna som snart dominerar, står gröna på tillväxt.
Annika och Mattias Svegin bland begoniorna som fortfarande lyser upp hos Tågerup Trädgård, medan julblommorna som snart dominerar, står gröna på tillväxt.Foto:Lars Jansson

Egentligen är våren den bästa tiden på året för att vandra runt i växthusen på skånska Tågerup. Mer än hälften av bolagets försäljning sker under bara tio veckor innan midsommar då det råder högtryck här och personalstyrkan mer än tredubblas. Men framför allt lyser växthusen då upp som färgrika hav av pelargon, margeriter, amplar och andra blommor som svensken tycker om att plantera på våren. 

Den här tiden på året är det färre färgrika blommor i växthusen som i stället till bredden fylls av julstjärnor, som står på tillväxt och fortfarande är gröna. 

”Vi odlar totalt 700.000 julstjärnor varje år och min uppskattning är att vi står för hälften av den svenska marknaden. Det har blivit en viktig produkt för oss eftersom det gör att vi kan utnyttja anläggningen året runt”, förklarar Mattias Svegin. 

Anläggningen på Tågerup, som ligger strax utanför Landskrona, köptes av hans far Sten-Ove Svegin för 50 år sedan. Då odlades det mest grönsaker i växthusen men de ersattes undan för undan med krukväxter. 

”Jag bedömde då att lönsamheten var bättre på krukväxter och så var det något som jag kunde eftersom jag kom från den branschen”, säger Sten-Ove Svegin som nyligen fyllt 80 år men fortfarande är aktiv ett par dagar i veckan när han hjälper till med en del av bolagets ytplanering.  

”Det är faktiskt kärnan i det vi gör. Att utnyttja varje kvadratmeter av växthusen, optimera personalen och välja rätt växter är helt centralt för lönsamheten för alla odlare.”

Mattias Svegin och hans fru Annika tog över ägandet 2006 efter ett generationsskifte. Då fanns det mängder med små blomsterhandlare som köpte deras blommor, berättar paret. I dag har branschen förändrats i grunden när ett fåtal spelare som Ica, Granngården, Plantagen och Blomsterlandet står för 75 procent av inköpen. 

”De här jättarna ställer enormt höga krav på att blommorna ska se likadana ut, att vi kan leverera snabbt och klarar av att tillhandahålla stora volymer. Det betyder att vi som leverantör måste ha en hög kapacitet och hela tiden tänka framåt”, säger Mattias Svegin och berättar att i våras var 70 procent av alla växter som företaget odlar redan bokade, en siffra som stiger hela tiden. 

Foto:Lars Jansson

Konsekvensen är att många mindre krukväxtodlare, som inte klarar kedjornas krav, har lagts ned. Kvar i dag finns ett tiotal större odlingar i Sverige som konkurrerar där Tågerups Trädgård är en av de största, enligt Mattias Svegin. 

”Det är tråkigt att många försvinner. Framför allt står de mindre odlarna för nischblommor som inte säljs i så stora volymer och som måste köpas in för utlandet i stället.”

Just konkurrensen från utländska odlare är tuff. Gigantiska bolag från bland annat Danmark och Holland, är ofta specialiserade på en enda växt och har automatiserat sin produktion vilket gör att de kan hålla låga priser. Men enligt Annika Svegin gynnas Tågerups Trädgård och deras branschkollegor samtidigt av att svenskarna helst vill köpa svenskodlade blommor. Precis som inom livsmedel har den här viljan dessutom vuxit sig ännu starkare under pandemin. 

”Det är väldigt positivt och vi gör vad vi kan för att påtala fördelarna med att handla svenska krukväxter som har bra kvalitet, kortare transporter och kontrollerade odlingar. Det verkar som att budskapet når fram bra”, säger Annika Svegin och visar upp en etikett med bolagets logga samt en annan som säger ”Från Sverige”, vilka sitter på alla krukor. 

I fjol ökade bolagets omsättning med 10 procent, delvis på grund av pandemin som gett ett uppsving för krukväxter. Även 2021 har börjat bra för Tågerups Trädgård, enligt Mattias Svegin, som i början av året köpte en handelsträdgård några kilometer bort. Här har bolaget nyligen dragit i gång byggnationen av nya växthus på sammanlagt 14.500 kvadratmeter. När den står färdig kommer Tågerups Trädgård förfoga över 50.000 kvadratmeters odlingsyta. 

Investeringen är på 30 miljoner kronor och är därmed, enligt Mattias Svegin, en av de största som gjorts bland svenska krukväxtodlare på flera decennier.  

”Ett skäl till investeringen är att vi tidigare hyrt in oss i växthus där arrendet går ut till årsskiftet och att vi nu fick möjlighet att samla ihop vår verksamhet. Men vi tror ju också på vår verksamhet förstås och att den behöver utvecklas”, säger Mattias Svegin samtidigt som han visar upp och förklarar flödet i bolagets ”blomsterfabrik” som varje år producerar ungefär 5 miljoner krukväxter. Det börjar med att sticklingar köps in från bland annat Vietnam eller Sydafrika och sätts i jord. När sticklingarna har bildat rötter sätts de i krukor för att sedan transporteras ut på borden. Vissa moment görs med maskiner men mycket är manuellt arbete. 

”Vi skulle kunna automatisera mer men det är en balansgång för samtidigt låser man då in sig att producera en viss produkt. Vår styrka är att vi kan vara flexibla, odla många olika växter samtidigt och ha möjlighet att ändra produktionen på kort tid i växthusen.”

Sten-Ove Svegin lägger till att det finns en annan aspekt också, nämligen värnandet om själva produkterna. 

”Det handlar ju faktiskt om levande växter som behöver omsorg och att man också jobbar med händerna. Jag brukar kalla det vi gör för ett industriellt hantverk.”

 

 

 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?