1515
Annons

Kronprinsens första offentliga uttalande om journalistmordet

Saudiarabiens kronprins säger att mordet på journalisten Jamal Khashoggi förra året inträffade när han var ansvarig.

Det är första gången Mohammed bin Salman talar offentligt om mordet.

Mohammed bin Salman säger att mordet på Jamal Khashoggi inträffade när han var ansvarig.
Mohammed bin Salman säger att mordet på Jamal Khashoggi inträffade när han var ansvarig.Foto:Amr Nabil

CIA och en del västerländska regeringar beskyller kronprinsen för att ha beordrat mordet, men saudiska företrädare hävdar att han inte hade någon roll i händelsen.

Mordet och Saudiarabiens sätt att hantera Jamal Khashoggis död har påverkat kronprinsens relationer med omvärlden. Han har inte besökt vare sig USA eller Europa efter mordet som skedde på det saudiska konsulatet i Istanbul i oktober i fjol. Efter det att Khashoggis död blev känd höjdes röster i det internationella samfundet som manade till bojkott av Saudiarabien. Men det är tydligt att många länder har prioriterat sin ekonomiska relation till det oljerika landet.

Saudiska företrädare nekade inledningsvis till inblandning i händelsen och hävdade att Khashoggi lämnat konsulatet efter att ha uträttat sitt ärende. Senare sade regimen att han dödats i ett slagsmål som spårat ur.

Det nya uttalandet från kronprinsen görs i en kommande dokumentär i tv-kanalen PBS. Kronprinsen får i dokumentären frågan om Khashoggi kan ha dödats utan att han vetat om det.

”Vi har 20 miljoner människor. Vi har tre miljoner myndighetsanställda, ska han ha svarat”, uppger reportern som intervjuade honom.

Elva saudier har ställts inför rätta för mordet, men bara några få förhör har hållits.

Khashoggi levde i exil i USA. Han var en uttalad kritiker av kronprinsen och hade flytt landet i september 2017.

De gör utlandsresan från Sverige

Teknikbolaget Trustrace satsade tidigt på utlandsexpansion och har en rad investerare i ryggen. Men bolagets planer på att öppna kontor i Tyskland är tills vidare lagda på is.

”Gör en realistisk budget”, råder vd Shameek Ghosh entreprenörer som lockas av Europas största ekonomi. 

Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.
Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.Foto:Liisa Eelsoo

”Det är lätt att underskatta komplexiteten i en utlandsexpansion. I praktiken blir den sällan så rakt på sak som man planerat”, säger Shameek Ghosh, vd och medgrundare av teknikbolaget Trustrace som är vad han kallar ett ”born global-företag”.

Redan vid starten 2016 fanns en internationaliseringsresa i närsiktet. Vid sidan av hemmamarknaden Sverige hårdsatsar företaget i USA, Tyskland och Indien. 

Samtliga fyra i grundarteamet är från Indien – att ta sig an världens näst folkrikaste land parallellt med Sveriges, i jämförelse, pyttemarknad var därför ett naturligt steg när verksamheten kickade igång. 

”Vi har sett hur vissa produktionssätt påverkar miljön. I en del indiska städer som vi bott i är tanken på att köpa ren luft inte ett fiktivt scenario för framtiden”, fortsätter han och tillägger att deras arbete tillsammans började på gräsrotsnivå med syftet att rena floderna i Coimbatore – en stad i södra Indien med stor textilindustri.

Trustrace, som lockat flera kända investerare, är en hållbarhetsplattform som genom blockkedja- och Ai-teknik gör det möjligt för företag att spåra hela kedjan, från produkt till leverans. 

”Vi hjälper modeindustrin i deras hållbarhetsarbete. Det finns en stor mängd nya lagar och regleringar inom EU som företagen måste följa. I Indien och flera andra länder är liknande lagstiftning på gång”, säger Shameek Ghosh. 

För två år sedan blev Trustrace antaget till Startup Swedens program som riktar in sig på USA. Förra året blev det en ny etableringsresa, med samma arrangör men till ett nytt land: Tyskland. 

Adidas och Zalando fanns redan på kundlistan, vilket underlättade säljarbetet och öppnade dörren till nya kunder på den tyska marknaden, konstaterar han. 

”I ett globalt företag som Adidas fungerar engelska bra. I mindre och medelstora företag är språket mer utmanande, där har vi behövt anställa några tysktalande regionansvariga.”

En lärdom är att hålla i kostnaderna, betonar han. Planen att öppna kontor i Stuttgart, en viktig stad för textil- och modebranschen, är tills vidare skjuten på framtiden. 

”Det blev för dyrt. Ett kontor skulle ha kostat nästan en halv miljon kronor, så vi bestämde oss för att bygga marknaden från Sverige till att börja med.”

Vilket blir nästa steg i Tyskland?
”Vi behöver få igång affärerna ännu mer så att verksamheten kan växa till den storlek vi siktar på.”

Vad har du för råd till andra entreprenörer som vill etablera sig i landet?
”Gör en realistisk budget och var noga med research så att ni satsar på rätt region. Det är också kritiskt att sätta sig in i kulturen. Sverige är väldigt informellt, där skiljer vi oss åt från Tyskland.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera