1515

Kronofogden utnyttjas för att driva in påhittade skulder

Kronofogden misstänker att flera bolag har utnyttjat myndigheten för att driva in påhittade lån från hundratals redan skuldsatta personer. I värsta fall kan de drabbade bli sittande med skulder på hundratusentals kronor med skyhög ränta.

Bild:TT

Ärendena började komma in för två år sedan. Det rörde sig om ett tiotal utländska och svenska bolag med utländska företrädare och med namn som var snarlika etablerade finans- och inkassobolag, som ville ha hjälp att begära in skulder.

Efter en tid fattade myndigheten misstankar och våren 2016 började Jerker Loré, jurist på Kronofogden, att ringa runt till betalningsskyldiga. Ingen av dem kände till bolagen.

"Jag ringde 25 personer på ett bräde och fick samma berättelse av allihop", säger Loré till TT.

Strategin tycks vara att rikta in sig på människor som redan har flera skulder sedan tidigare och som inte protesterar. Omkring 700 personer misstänks ha krävts på betalningar som är helt påhittade, rapporterar SR Ekot.

"Det är helt klart så att det finns aktörer där ute som utnyttjar de här personernas svaga ställning. Fordringar säljs fram och tillbaka mellan olika bolag och det är svårt att ha koll. Man kanske inte ens vill ha koll, tycker att det är jobbigt och skäms", säger Jerker Loré.

I ett fall hävdade ett brittiskt bolag att en kvinna för några år sedan lånade 15.000 euro, motsvarande runt 142.000 kronor i dagens penningvärde – en påstådd skuld som nu överstiger 400.000 kronor. Räntan är 40 procent per år. Eftersom kvinnan skrev under delgivningen från Kronofogden och inte invände fastställdes skulden, som därmed bara kan ändras genom resning.

Kronofogden har i det och ytterligare ett ärende fattat det ovanliga beslutet att inte driva in pengar åt bolagen med hänvisning till att man kan bortse från beslut som avser skenfordringar. Bolaget har överklagat till tingsrätten.

I juni gjorde Kronofogden också en polisanmälan mot bolagen. Förundersökningsledaren uppger att det finns fog för att tro att brott har begåtts men att polisen inte är i närheten av att delge någon misstanke.

Under tiden är risken stor för att beteendet fortsätter. Så sent som förra veckan upptäcktes ett nytt bolag med samma karaktäristik, och Kronofogden kan inte garantera att det inte finns fler bolag som har verkat, eller verkar, via myndigheten.


Innehåll från OffertwayAnnons

Unga företagare ställer höga krav på snabbhet och tillgänglighet

Rekordmånga unga lockas att starta eget.

De tillhör en digital generation som förväntar sig fler servicetjänster och snabb service dygnet runt.

Det gör att behovet av att kunna jämföra olika produkter och tjänster ökar, bland annat på företagsabonnemang för mobil, bredband och växel.   

Läs mer om vägen till rätt avtal 

Svenskarna startar företag som aldrig förr. Under 2020 grundades 73 500 nya företag vilket är en ökning med hela 14 procent på bara ett år. Det visar statistik från Bolagsverket. 

Många av dem som lockas att driva eget är unga. Enligt en Sifo-undersökning drömmer 51 procent av svenskarna i åldersspannet 18–29 år om att bli egen företagare. Det kan jämföras med 32 procent bland svenskarna som helhet. 

I samband med att företagandet både ökar och föryngras, förändras även det digitala beteendet.  

– Den yngre generationen är uppvuxen med digitaliseringen och har därför andra krav. De förväntar sig snabb service och tillgänglighet 24–7. Annars tröttnar de snabbt. Besluten ska också fattas snabbt, samtidigt som kravet på ”rätt val” är viktigt, säger Mathias Winberg, grundare av Offertway, en ny, oberoende digital tjänst som gör det lättare för företag att jämföra priser och villkor på offerter för kommunikationstjänster. 

Marknaden förändras 

Mathias Winberg startade företaget tillsammans med Jonas Lundqvist eftersom de såg att det fanns en lucka på marknaden. Det saknades en tjänst som hjälper företagare att välja rätt abonnemang för bland annat mobil, bredband och internettjänster

– Det har länge varit enkelt att göra jämföra bland annat elavtal och försäkringar. Men att jämföra kommunikationstjänster för företag har inte varit lika enkelt, säger Jonas Lundqvist. 

De två grundarna har jobbat tillsammans i branschen i nio år och sett hur marknaden förändrats under den tiden. Tekniken har utvecklats och priserna har sjunkit. 

– Det gör att olika leverantörers erbjudanden numera skiljer sig åt betydligt mer än tidigare, vilket skapar en öppning för att förhandla pris och villkor. Men bara för den som tar sig tiden att jämföra och som är duktig på att förhandla, säger Jonas Lundqvist.  

Spara upp till 40 procent 

Med Offertways tjänst är det däremot enkelt att jämföra och du behöver inte heller vara en vass förhandlare. Du fyller bara i ett formulär och svarar på några frågor om verksamhetens abonnemangsbehov. Det tar cirka en och en halv minut och är dessutom kostnadsfritt. 

– Sedan matchar vi ihop din förfrågan med upp till fyra utvalda återförsäljare som skickar varsin skräddarsydd offert. Därefter bestämmer du själv hur och om du vill gå vidare, säger Mathias Winberg. 

Genom att använda jämförelsetjänsten kan företaget spara upp till 40 procent jämfört med befintliga kostnader för kommunikationstjänster. 

– Det spar också mycket tid jämfört med om de gör förarbetet själva. De har även möjlighet att påverka innehållet i abonnemanget. Det finns med andra ord mycket att vinna. 

Läs mer om vägen till rätt avtal 

 

Mer från Offertway

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Offertway och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?