ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS
Skåne-Öresund
i samarbete med

Krönika: Staten och kapitalet sitter inte på samma tåg

  • Foto: Johan Nilsson/TT

Medan klimatdebatten det senaste året mest har handlat om hur flygresandet ska

begränsas tycks både SJ och ägaren staten ha missat näringslivets växande intresse för affärsresor med tåg. Kapaciteten måste nu snabbt byggas ut samtidigt som kvaliteten på tågresorna höjs.

Annars är risken stor att efterfrågan på hållbara resealternativ drabbas av allvarliga bakslag. Affärsresenärerna väljer allt oftare tåget, kunde vi rapportera igår – särskilt mellan Skåne och Stockholm. 

Under förra året ökade bokningarna med 4,5 procent och affärsresenärerna utgör cirka en tredjedel av alla passagerare, enligt SJ. Sannolikt är andelen dessutom betydligt högre än så, eftersom många småföretagare inte har affärsavtal med SJ då rabatten ändå bara är någon futtig procent och de lika gärna kan boka på samma sätt som vilken privatresenär som helst. 

Så långt är detta en positiv historia. Problemet är bara att det ökade intresset för inrikes tågresande tycks ha pressat tågsystemet till bristningsgränsen. Jag tänker då inte främst på återkommande kontaktledningsfel, växelproblem, lövhalka, snöfall, nedfallna träd eller spårunderhåll som leder till återkommande förseningar och inställda tåg. Nej, nu handlar utmaningen plötsligt om själva tågen som inte räcker till för att möta den ökade efterfrågan. 

Jag vet, eftersom jag för drygt ett år sedan lovade mig själv att sluta flyga inrikes. Förutom den uppenbara klimatvinsten har det också gett en rad viktiga insikter om hur starkt alternativ tåget är för inrikesresor. Så här långt har det nämligen funkat utmärkt att välja bort flyget, med ett enstaka undantag där inga andra rimliga alternativ stod till buds och biljetten dessutom redan var bokad sedan tidigare. 

Jag förstår att SJ:s vd Crister Fritzson är nöjd med den starka utvecklingen under 2018, där särskilt fjärde kvartalet stack ut med nästan dubbelt så stark tillväxt som under året i genomsnitt. Men framgången kommer inte utan växande utmaningar för de resenärer som faktiskt väljer tåget – och det duger inte att bara skylla på bristande underhåll av spåren. 

Särskilt problematiskt har tågresandet blivit i takt med att nattågen från Skåne till Stockholm blivit allt mer populära, vilket gör att de ofta är fullbokade flera av veckans dagar – vilket får till följd att även klimatfokuserade affärsresenärer tvingas tillbaka till flyget, om de inte vill avstå resan helt. Även för dagtågen på sträckan händer det nu med jämna mellanrum att tågen är slutsålda. Skåningar som i slutet av arbetsveckan vill ta sig hem från Stockholm bör till exempel vara ute i god tid för att inte riskera att bli fast när tågen blir fullbokade under fredagseftermiddagarna. 

SJ-chefen måste också möta trafikframgångarna med ett rejält upprustningsprogram av sina hårt slitna tåg. Passagerartrycket innebär nämligen att SJ återkommande tvingas köra med trasiga tåg, eftersom det inte finns några alternativa vagnar att sätta in. En klassiker för rutinerade resenärer är när funktionen som ska hantera den så kallade ”korglutningen” på X2000 är ur funktion, vilket får tågresan att mest påminna om en berg- och dalbana. 

Förutom risken för illamående blir det också omöjligt att jobba under resan, när händerna istället för att skriva måste användas till att hålla fast datorn så den inte åker i golvet. Till det kan läggas återkommande problem med trasiga toaletter, för att inte tala om nattågets duschar som med jämna mellanrum bara levererar kallvatten på morgonen. 

Lyxproblem, kan tyckas – men om tågresandet ska fungera som ett realistiskt alternativ för affärsresenärer som vill jobba på dagtågen och sova ordentligt på nattågen så duger det inte. Då måste tågen fungera, utrustningen ombord vara i gott skick, platserna inte vara slutsålda långt i förväg och ankomst ske enligt tidtabell. Klarar SJ att lösa dessa utmaningar är det sannolikt ett mycket mer effektivt sätt än de flesta andra för att få människor att vilja resa klimatsmart.

Missa inget från Dagens industri och HD-Sydsvenskans gemensamma ekonomiredaktion i Skåne. Anmäl dig till vårt nyhetsbrev för totalkoll på det skånska näringslivet.
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies