Annons

Krogen där du kan köpa hem bordet efter maten: ”Man ska bli sugen”

Deras mamma var tidigt ute med en kombinerad inrednings- och blomsterbutik. Till Hönö importerades dansk design, och Ingrid ”Lilling” Wahlbacke skapade sig ett namn. Nu har döttrarna och deras män tagit över, byggt ut och tillfört en restaurangdel.

”Många kan tycka det är konstigt att man både kan äta och köpa en soffa. Men det har uppenbarligen funkat bra”, säger Emma Wahlbacke-Eriksson. 

Foto:Joey Abrait

I dag är kombinationen heminredning och växter ingen ovanlig syn i butiker. Men i slutet av 1980-talet när Ingrid Wahlbacke beslutade sig för att utöka sin verksamhet att inte bara vara en blomsterbutik utan också innehålla möbler och inredning var det unikt. 

Hemma i garaget startade hon företaget Lilling, döpt efter hennes smeknamn, för drygt 30 år sedan och tog sedan över den nedlagda järnaffären några kilometer bort på Hönö Klåva i Göteborgs norra skärgård.

Här, med havet på några meters avstånd, driver nu döttrarna Emma Wahlbacke-Eriksson och Ulrika Olofsson, tillsammans med sina män Peter Eriksson och Christer Olofsson Lilling Cottage, där blommor, inredning och restaurang samsas under samma tak. Och det går bra. 

Sedan familjerna valde att satsa helhjärtat på verksamheten 2011 har omsättningen ökat från drygt 1 Mkr till 12 Mkr. 

Framgångsreceptet är just kombinationen. När sommaren är över och turismen avtar flyttas fokus från restaurang till inredning. Under högtidshelgerna är det extra stort tryck på blomverksamheten och när julen börjar närma sig vankas det julbord. 

”Vi har unika kompetenser, Emma med sin känsla för färg och form och Ulrika som brinner för maten. En annan framgångsfaktor är vår personal och vår företagskultur, där vi jobbar mycket med värdeord. Här ska alla känna sig sedda och vi tar hand om varandra”, säger Christer Olofsson.

Värdeorden finns uppradade på hemsidan: Laganda, inspiration och positiv energi är några av dem. Efter en god måltid ska man helst bli så inspirerad av miljön av man vill köpa hem den.

”Ibland händer det att restauranggästerna köper borden de sitter vid. Och det är lite av vår grundtanke, att man ska bli sugen på att köpa något när man ändå är här”, säger Emma Wahlbacke-Eriksson.

Men var ingen självklarhet att systrarna skulle ta vidare verksamheten efter mamma Ingrid.

”Det var jag som hade jobbat hos mamma och var intresserad. Ulrika bodde utomlands hade inte samma passion för blommor och inredning.”, säger Emma Wahlbacke-Eriksson.

Men när Ingrid Wahlbacke bestämde sig för att gå i pension kände inte Emma för att fortsätta på egen hand. För att få Ulrika på kroken behövde de bredda sig. Lösningen blev en restaurangdel. 

”Vi kände att vi vill ta vidare det här på vårt sätt och maten skulle göra att Lilling Cottage blev ett naturligare utflyktsmål”, säger Ulrika Olofsson, som efter flera år i Italien utvecklat ett särskilt intresse för medelhavsmat. 

Från början var tanken att det bara skulle vara ett kafé med focaccias som tilltugg. Men den ökade efterfrågan på mat gjorde att de fick tänka om och i dag är restaurangdelen tre gånger så stor som ursprunget.

Ulrikas år i Italien har fått prägla menyn där surdegsbakade pizzor, charkbrickor, lasagne och risotto samsas med klassisk svensk sommarmat som matjessill och färskpotatis. Hållbarheten är högt prioriterat och råvarorna varieras efter säsong. 

”Vi känner att det är viktigt att ha en nisch och försöka hålla sig till det, speciellt när det finns så mycket att välja bland”, säger Ulrika Olofsson. 

Hennes man Christer fyller i:

”Vi har väl inte gjort det så lätt för oss eftersom många kommer till ön för skaldjur och fisk, men vi blir ett bra komplement.”

Kringverksamheter som homestyling, catering, och festarrangemang är ytterligare intäktsben hos Lilling Cottage. 

Nu skissar familjerna på nästa steg, att bredda verksamheten ytterligare. De har pratat om att hyra ut rum på övervåningen eller anordna konferenser med en bar- och köksdel, där övervåningen också kan fungera som showroom. 

”Vi försöker att möta den efterfrågan som finns. Kan vi ordna något med de medel vi har så gör vi det”, säger Emma Wahlbacke-Eriksson.

Nu börjar sommaren gå mot sitt slut och högtrycket från turismen mattas av. Men det hindrar inte Lilling Cottage från att ha öppet året runt. 

”Det är viktigt att sommaren fungerar bra. I december är det inredningsbutiken som går bra och vi har våra julbord. Blommorna har sina säsonger men från januari till början av april är det tuffa månader med stor besättning och kostnader. Då måste man ha is i magen och lita på att det fungerar bättre de andra månaderna. Då blir hela året bra”, säger Christer Olofsson. 

 


Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?