Annons

Kristersson oroad efter uppmaningarna om bojkott

al-Azhar-universitetet i Kairo, sunnimuslimernas högsta lärosäte, manar till global bojkott mot produkter från Sverige och Nederländerna efter förra veckans koranaktioner. ”Det är klart att det här riskerar att bli väldigt dåligt för svenska företag som verkar i olika delar av världen”, säger statsminister Ulf Kristersson (M).

al-Azhar-moskén i Kairo. Arkivbild. Till höger den högerextreme politikern Rasmus Paludan.
al-Azhar-moskén i Kairo. Arkivbild. Till höger den högerextreme politikern Rasmus Paludan.Foto:Khalil Hamra, Fredrik Sandberg/TT

I samma veva som anti-islamske Rasmus Paludan brände ett exemplar av Koranen vid Turkiets ambassad i Stockholm rev extremhögerledaren Edwin Wagensveld sönder muslimernas heliga skrift i Haag i förra veckan.

Dessa handlingar var en förolämpning mot alla muslimer, förklarar al-Azhars ledning. En bojkott är ett lämpligt svar mot dessa länder som tillåter ”barbariska brott i skydd av den inhumana och omoraliska paroll de kallar yttrandefrihet”, heter det.

”Avfällingar” kommer inte att avskräckas av något annat än ”materiella, monetära och ekonomiska utmaningar”, förklarar universitetet. ”Det är det enda språket de förstår”.

Paludans och Wagensvelds protestaktioner har redan väckt vrede i stora delar av världen, och utlöst demonstrationer i exempelvis Turkiet, Afghanistan och Pakistan.

”Det här är en kraftfull markering som kan få effekter, al-Azhar-universitetet är det mest kända av de sunnitiska universiteten och har en mycket stark ställning i den islamska världen”, säger Jan Hjärpe, professor i islamologi vid Lunds universitet.

Han tror att hoten om bojkotter kan drabba Sverige i form av importstopp av svenska varor och ett stopp av försäljning av olja till Sverige.

Ulf Kristersson tycker det hela är olyckligt.

”Vi har alla skäl nu att ta ned tonläget, visa lite respekt för varandra. Man har rätt tycka olika mellan länder och mellan människor, men ta ned tonläget och besinna oss”, säger han.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) framhåller att svenska företag och varumärken har gott rykte och är omtyckta runt om i världen. Hur bojkotten kommer att slå återstår att se, anser hon.

”Det är väldigt svårt att veta och förutse. Det kan naturligtvis ha en negativ inverkan, men svenska företag står i grunden starka och jag hoppas att det ska förbli så och att det ska dämpas.”

Kristersson säger att det finns skäl att vara orolig och manar återigen till lugn.

”Det är ett väldigt allvarligt säkerhetspolitiskt läge och då har Sverige goda skäl att få till stånd en vettig dialog, i första hand med Turkiet så vi så snabbt som möjligt kan bli Natomedlemmar.”

I en intervju med Di på tisdagen varnade utrikesminister Tobias Billström (M) för att helgens koranbränningar skulle kunna ge svenska exportföretag problem.

”Det är allvarligt om bildsättningen av Sverige leder till att svenska företags möjligheter påverkas i negativ riktning”, sa han då.

Innehåll från SileonAnnons

Banker behöver växla upp tempot när BNPL-marknaden växer

I takt med konsumenternas ökande efterfrågan på flexibla betaltjänster växer marknaden för Buy Now Pay Later (BNPL) snabbt runt om i världen. Samtidigt är det många banker som halkar efter i utvecklingen och riskerar att tappa marknadsandelar om de inte agerar fort.

– Vi ser att bolag som kan erbjuda BNPL-tjänster växer och tar marknadsandelar från retailbankernas kaka där konsumentkredit är en viktig del av verksamheten. Det här gör att alla internationella banker, inklusive de svenska, nu måste börja agera på konsumenternas förändrade köpbeteenden och efterfrågan, och också börja erbjuda BNPL-tjänster, menar David Larsson, vd på Sileon.  

Det pågår ett tydligt skifte på betal- och kreditmarknaden där de yngre generationerna styr efterfrågan på den digitala och flexibla upplevelsen som BNPL-lösningar tillför. Enligt en rapport från Insider Intelligence i februari 2022 väntas marknaden för BNPL-tjänster nå ett transaktionsvärde på 680 miljarder dollar globalt redan år 2025*. Det innebär en fördubbling av den marknadsstorlek man prognostiserade för några år sedan. För att hänga med i trenden bör man dock agera snabbt, något som kan vara utmanande för banker.

– Svårigheterna för bankerna är att möta den här utvecklingen själva, då många av dem sitter fast i gammal, komplex infrastruktur. Det gör att det krävs stora resurser och tunga IT-investeringar för bankerna om de själva internt ska bygga upp en BNPL-plattform, säger David Larsson. 

Kort ”time to market”

Svenska Sileon, som verkar på den internationella marknaden, erbjuder sina kunder en flexibel och innovativ BNPL-plattform. Genom plattformen kan banker få tillgång till en fullt skalbar BNPL-funktionalitet i egen regi. 

– En BNPL-tjänst måste vara flexibel och det måste gå snabbt att få ut erbjudandet till marknaden. Med vår modulära SaaS-lösning kan bankerna lansera sitt BNPL-erbjudande på endast några veckor. Vår tjänst är enkel att använda, fullt skalbar och går att anpassa med olika erbjudanden till olika kundgrupper på olika marknader och i olika länder, förklarar David Larsson. 

Till skillnad från att bygga en BNPL-plattform internt, blir det oftast betydligt snabbare, enklare och billigare för banker att använda Sileons SaaS-lösning. Då BNPL-tjänsten är fullständigt modulär kan Sileons kunder välja om de vill använda delar av den för att utöka sitt eget betalerbjudande eller satsa på en helhetslösning.

– Vi är ganska ensamma om det här erbjudandet på marknaden. Väljer man Sileon får man även en framtidssäkring på köpet, då vi ligger i framkant och ständigt utvecklar tjänsten för att hela tiden möta konsumenternas ständigt föränderliga behov. Våra kunder kan känna sig trygga i att det är det här vi kan och som vi alla verkligen brinner för, avslutar David Larsson.  

Om Sileon

Sileon är ett globalt fintech-bolag som erbjuder en innovativ SaaS-baserad Buy Now Pay Later (BNPL) funktionalitet till banker, långivare och fintechs. Med Sileons modulära SaaS-lösning får kunder snabbt tillgång till en skalbar, kostnadseffektiv och API-baserad BNPL plattform – i egen regi.

Läs mer här 

*Statistik från Insider Intelligence, publicerad 3 februari 2022

 

Mer från Sileon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera