Krisplanen: Massiva reor första steget

En massiv utförsäljning är XXL:s första steg för att parera risken att bryta mot lånevillkoren. Vidare undersöks nya finansieringslösningar, men vilka vill bolaget inte kommentera. 

”Under första kvartalet ska vi se till att vi har finansiering på plats”, säger styrelseordföranden Hugo Maurstad.

Foto:Larsen, Håkon Mosvold

Den tillförordnade vd:n Tolle Grøterud sa under fredagens telekonferens att bolagets första prioritet är att hantera det egna lagret och stärka balansräkningen.

”Sedan finns andra finansieringsmöjligheter som vi utvärderar, men det är svårt att ge några detaljer.”

Som redan kommunicerats var december en dålig månad för XXL. Dagens rapport avslöjar fortsatt dålig försäljning i januari, då de totala rörelseintäkterna minskade med hela 22 procent till ungefär 600 miljoner norska kronor. 

XXL har därför beslutat att inleda en massiv rea. 

”Vi har 50.000 skidor och 27.000 vinterskor i lager. Som en del i resan i att göra XXL redo för ett nytt kapitel i sporthandeln kommer vi omedelbart att starta en massiv utförsäljningskampanj. Den ni alla har väntat på”, säger Tolle Grøterud.

Finansdirektören Stein Alexander Eriksen förtydligar motiven kring utförsäljningen: 

”De positiva komplikationerna är att den bör leda till försäljningstillväxt och högre likviditet”, säger han. 

”På kort sikt kan det såklart få negativ effekt på bruttomarginalen”. 

Telefonkonferensen inleddes med kommentarer från styrelseordföranden Hugo Maurstad som också är partner på huvudägaren Altor. 

”Som ni ser från presentationen så minskar vår omsättning. Gör man då inget med kostnaderna så minskar den operativa effektiviteten. Det kommer vi inte att acceptera. Vi kommer att se till att vi anpassar kostnadsbasen till omsättningen framöver”, sa han. 

Han kommenterade också risken att XXL bryter mot sina lånevillkor och sa att det är möjligt att att den nuvarande finansiella strukturen inte är den rätta för XXL i framtiden. 

”Det är den främsta prioriteten för styrelsen just nu, att det inte ska finnas någon osäkerhet kring finansieringen framåt. Under första kvartalet ska vi se till att vi har finansiering på plats som ger oss den kapitalbas vi behöver för att göra det som är rätt och för att genomföra de initiativ som krävs för att leverera enligt plan.”

Hela 2019 har för sporthandeln i Norden varit utmanande enligt Tolle Grøterud. Negativ tillväxt och ökande lager har blivit konsekvensen. 

XXL har nu skiftat strategi och kommer att minska både antalet produkter och leverantörer.

”Detta i kombination med dåliga vinterförhållanden har lett till den extraordinära nedskrivningen av lagret på 385 miljoner norska kronor. ” 

Fokus på bibehållen marginal har enligt honom straffat sig genom minskad försäljning och XXL har under året tappat marknadsandelar i både Norge och Sverige. Hela året har präglats av prisnedsättningar i branschen. I Finland har det gått bättre. 

”När vi går in i de första månaderna på 2020, så förväntar vi oss en omstrukturering av marknaden med butiksstängningar. Kedjor rekonstrueras och vi ser fortsatta prisnedsättningar.”

”Den underliggande trenden med fokus på hälsa och fysisk aktivitet är dock fortfarande väldigt stark.”

Nu saktas butiksöppningarna in, hyreskontrakt ska omförhandlas och butiker krympas. 

Några kommentarer kring vilka möjligheter som skapas i och med konkursen i Gresvig Retail Group, ägaren till norska Intersport, ville Tolle Grøterud inte ge. 

”Det är alldeles för tidigt att säga.”


Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?