Annons

Krisläge för hotellbranschen – men här finns räddningen

Bland de allra hårdast drabbade av coronakrisen är rese- och turistnäringen där hotell världen över tömdes på gäster i princip över en natt. Men uppfinningsrikedomen är stor och nu letar branschen nya jaktmarker.

Lisa Farrar på Nordic Choice Hotels
Lisa Farrar på Nordic Choice HotelsFoto:Petronelle Halvorsen

”Ur alla kriser kommer det nya affärsmöjligheter och nu har vi blivit tvungna att se på möjligheten att göra om hotellrum till arbetsrum”, förklarar Lisa Farrar, chief digital officer på Nordic Choice Hotels.

Det betyder att huggsexan om kontorshyresgästerna hårdnar ytterligare mellan fastighetsbolag, coworkingaktörer och nu hotell.

Nordic Choice Hotels har över 200 hotell i centrala lägen i Norden och samarbetar nu bland annat med Respaces, en en färsk startup som skapat en marknadsplats för arbetsplatser genom att samla outnyttjade ytor hos hotell och restauranger.

”Vi har fantastiska platser för möten så vi vill nu erbjuda dem i fler sammanhang än vi gjort traditionellt. I och med att coworkingtrenden tog fart med bolag som Wework så insåg vi att hos oss sitter också många och jobbar men vi har inte erbjudit och paketerat det.”

Därför har hotellkedjan, som ägs av norska miljardären Petter Stordalen, nu tittat på nya tekniska lösningar som smartare bokning och tjänstepaketering.

Nordic Choice hade också redan innan coronapandemin bröt ut börjat utveckla tjänster och produkter utanför de egna hotellen som ”hotellkänslan hemma” och mat- och städtjänster till företag.

Men satsningen på kontor i hotellrummen tror Lisa Farrar extra mycket på.

”Det har varit väldigt väl mottaget i de större svenska städerna. Tillsammans med att vi också kan erbjuda mat, gym och så vidare så blir det ett helhetskoncept som också slår många av de traditionella coworkingaktörerna.”

Precis som inom så många andra branscher kommer också coronakrisen att fungera som en katalysator för ökad digitalisering av hotellmarknaden tror Lisa Farrar.

”Vi kan inte ha samma personaltäthet längre på grund av krisen. Då har vi fantastiska nya teknologiska verktyg. Du kommer att kunna checka in själv och behöver inte hämta ut en plastnyckel utan du har allt i mobilen. Vi tittar också mycket på ansiktsigenkänning och röststyrning för access till rum och olika tjänster.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?