Annons

Krisen ger uppsving för grönområden

Få torde ha missat att coronakrisen har förändrat våra rörelsemönster. Men hur, och i vilken grad? Det försöker it-jätten Google reda ut, baserat på platsdata från användare.

Den tydligaste trenden i Sverige: Uppsvinget för parker och andra rekreationsområden.

Foto:Henrik Montgomery/TT

Besöken på platser som parker, botaniska trädgårdar och rastplatser för hundar var i slutet av mars hela 43 procent högre jämfört med ett genomsnitt för femveckorsperioden 3 januari–6 februari, det vill säga innan smittspridningen tagit fart.

Det är en större förändring än raset för kategorin ”detaljhandel och rekreation” – exempelvis restauranger, caféer, köpcenter och biografer – på 24 procent, och nedgången för buss- och tågstationer och annan kollektivtrafik på 36 procent.

Besöken på arbetsplatser har minskat med 18 procent medan rörelser i hemmet ökat med 5 procent.

Att besöken i grönområden ökat så pass kraftigt kan förstås, utöver coronaviruset, hänga samman med vårens ankomst. Men som SMHI konstaterar i sin senaste månadsrapport så bjöd mars överlag inte på särskilt mycket vårväder.

I rapporten för Sverige redovisar Google även uppgifter för respektive län. Siffrorna skiljer sig rejält mellan länen, men it-jätten avråder från sådana jämförelser eftersom platsdatans noggrannhet och kategoriseringen av olika platser varierar. Av samma skäl avråds från jämförelser mellan olika länder.

Med det sagt: För samtliga våra nordiska grannländer redovisas större nedgångar för ”detaljhandel och rekreation” – i Norge är raset 65 procent – och besök på arbetsplatser. Norska Googleanvändare tycks heller inte, till skillnad från de svenska, ha flockats i parkerna. Men i grova drag är trenderna i Norden desamma (uppgifter för Island saknas).

I ett annat närliggande land, Tyskland, ser det annorlunda ut: Där har samtliga platskategorier förutom bostäder minskat mycket kraftigt. Detsamma gäller länder som Frankrike, Storbritannien och USA. Och Italien, där flertalet kategorier minskat med i storleksordningen 90 procent, medan rörelser i hemmet ökat med 24 procent.

Den platsdata som ligger till grund för rapporten samlas in via appen Google Maps, för de användare som har aktiverat platshistorik i sitt Googlekonto, och är anonymiserad. Som med alla stickprov är det osäkert hur representativa siffrorna är för befolkningen som helhet, understryker bolaget.

Google hoppas att rapporterna för olika länder kan vara till nytta för sjuk- och hälsovården och smittskyddsmyndigheter i respektive land, genom att de ger indikationer om effekten av de olika regler och restriktioner som införts för att hindra smittspridningen.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från K2AAnnons

Vill leda fastighetsbranschen med skarpa hållbarhetsmål

Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.
Karina Antin är ny hållbarhetschef på det gröna fastighetsbolaget K2A.

Det går att göra lönsamma affärer utan att tumma på hållbarhetsmålen. Det menar fastighetsbolaget K2A som riktat in sig på Svanenmärkta hus och låter klimatfrågorna leda vägen framåt. Företaget har redan tuffa hållbarhetskrav, men siktar ännu högre.

Med en ny hållbarhetschef på plats vill fastighetsbolaget K2A fortsätta pusha gränserna för sitt hållbarhetsarbete – trots att man redan nu ligger i framkant. Företaget har en hög andel miljöcertifierade fastigheter, och var dessutom först i världen med att få sina aktier grönklassade av forskningsinstitutet CICERO Shades of Green.

– Detta innebär att en oberoende part har bedömt att K2A:s kapitalflöden och investeringar är i linje med en koldioxid- och klimatresilient framtid. Vi är väldigt stolta över våra gröna aktier som visar att vi vill accelerera vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin, hållbarhetschef på K2A.

K2A är det enda bolaget i världen som har en tredelad grön finansiering, där de gröna aktierna är en del och gröna lån och obligationer är två andra. Företaget har själv kontroll över hela värdekedjan – från produktionen av Svanenmärkta lägenhetsvolymer i trä, till långsiktigt ägande och förvaltning av färdigställda bostäder.

– Fördelen med att äga hela processen är att vi har full kontroll på materialflöden och aktivt kan reducera vår klimatpåverkan i varje steg av värdekedjan. Det gör det möjligt att ha ett långsiktigt arbetssätt som är hållbart både miljömässigt och finansiellt över tid, säger Karina Antin.

För K2A innebär hållbarhet inte bara satsningar för att kvalitetssäkra byggprocessen och minska klimatpåverkan, utan företaget tar också ett socialt ansvar och har som målsättning att ha de mest välmående hyresgästerna. Vi vill att samhället som påverkas av vår verksamhet också ska gynnas av den.

– Allt fler kommuner tar hållbarhetsaspekten i beaktande vid fördelning av mark och kraven på byggaktörer kommer att öka. Inom kort ser vi att hållbarhet i den här branschen är do or die, säge Karina Antin.

Många företag har i dag som målsättning att ha netto-noll utsläpp av växthusgaser år 2030. K2A vill gå längre än så och satsar på att bli klimatpositiva innan 2030.

– Vi kommer att sätta ännu vassare hållbarhetsmål framöver, och vi vill nå dit utan att behöva köpa utsläppsrätter. Vi ser redan nu att vi kan göra lönsamma affärer utan att tumma på vårt hållbarhetsarbete, säger Karina Antin.

Fakta om K2A 

K2A Knaust & Andersson Fastigheter AB – det gröna fastighetsbolaget, äger, utvecklar och långsiktigt förvaltar hyresrätter för alla typer av boenden samt samhällsfastigheter. K2A är det första bolaget i världen med gröna aktier. Kontakt: info@k2a.se 

Läs mer om K2A:s viktiga och hållbara arbete här

 

Mer från K2A

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med K2A och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?