1515
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Krisen får kvinnor att dela aktietips på Facebook – ”kunnat köpa till ett rabatterat pris”

Corona har fått börsen att åka berg-och-dalbana. Samtidigt har intresset för att spara i aktier ökat. Det märks hos aktiemäklarna Avanza och Nordnet.

Rekordmånga vill också bli medlemmar i en Facebookgrupp för aktienybörjare som Sarah Gurses i Malmö har startat.

”Redan i mars märkte vi att nya medlemmar började strömma in”, säger hon.

Foto:Lars Brundin
Foto:Lars Brundin

Ska man sälja när en aktie tappat i värde? Hur kan Trump påverka mina aktier och fonder? Vad är en riktkurs?

Det är några av de frågor som ställs i Facebookgruppen ”Aktier för nybörjare - tjejer” som Sarah Gurses startade för fyra år sedan. Nu har den mer än 20.000 medlemmar.

”Privatekonomi och särskilt aktiesparande har blivit en riktig snackis”, säger hon.

Coronapandemin har under våren lett till ekonomiska kriser och historiska börsfall. Men i mitten av juli låg kurserna på Stockholmsbörsen på plus igen. Turbulensen och svarta rubriker har gjort att många fått upp ögonen för börsen, tror Sarah Gurses.

”De har insett att de har kunnat köpa en ägarandel i ett bolag till ett rabatterat pris. Historiken om att börsen tidigare har återhämtat sig efter kriser kan också ha haft en avgörande betydelse.”

Sarah Gurses själv började spara i aktier i ett annat krisläge. Det var år 2016 efter Storbritanniens folkomröstning om medlemskapet i EU.

”Jag hade varit nyfiken på aktier länge, men inte vågat ta steget att faktiskt handla på börsen. Siffror och alla aktietermer skrämde mig”, säger Sarah Gurses som arbetar som jurist.

”Men i samband med Brexit insåg jag att det var dags att ta steget.”

Hon startade Facebookgruppen för kvinnliga aktienybörjare eftersom hon hade saknat ett forum där kvinnor kunde inspirera varandra till att spara på annat sätt än på ett traditionellt sparkonto.

”Det är kul att få visa andra kvinnor att det inte är så svårt som man kanske tror och att man inte behöver ha ett stort kapital för att investera i aktier.”

Hon gjorde en del misstag i början. Ett var att slaviskt följa kurser och sälja vid minsta nedgång. Ett annat var att lita för mycket på aktietips på nätet.

”Man måste göra egna analyser och läsa på. Jag brinner exempelvis för jämställdhet och e-handel och satsar gärna på sådant långsiktigt.”

En del av Sarah Gurses aktier backade rejält tidigare i år, men de flesta har återhämtat sig. Under krisen i våras investerade hon mer än vanligt. Numera sparar hon till största delen på lång sikt genom ett månadssparande som kan jämna ut kursvariationer något.

”Mitt mål är att få ett så stort kapital så att jag kan bli ekonomiskt oberoende om 25–30 år”, säger Sarah Gurses som i dag är 27 år.

Även hos nätbankerna märks ett ökat intresse för börsen. Antalet kunder som handlar med aktier hos Avanza och Nordnet har ökat kraftigt. Befintliga kunder har också varit mer aktiva. När aktiekurserna hade fallit från de höga nivåer de befann sig på i början av året, såg många chansen att köpa in sig på lägre nivåer.

”När paniken var som värst i slutet av februari kunde vi se att en del sålde sina fonder och aktier. Men utöver det har vi sett ett enormt köpintresse hos både nya och befintliga sparare under hela vårens turbulens”, säger Frida Bratt, sparekonom på Nordnet.

”Tiotusentals privatpersoner såg den historiskt snabba kursnedgången som ett bra köptillfälle. Den höga avkastning som många sparare snabbt fick på dessa investeringar ökade sannolikt på intresset ytterligare”, säger Johanna Kull, sparekonom på Avanza.

Krisen har samtidigt lett till att många troligen insett betydelsen av att skaffa ett sparkapital.

”Både den offentliga och privata ekonomin har hamnat i fokus”, säger Frida Bratt.

Hundratusentals har till exempel under våren fått en mer osäker arbetssituation.

”Även om man inte själv blev drabbad, känner de flesta någon som påverkats, något som inte sällan får oss att stresstesta den egna ekonomin. Lägg till att många människor fått mer tid över och då passat på att ta tag i saker på sin ’Att-göra-lista’”, säger Johanna Kull.

 


Innehåll från Dubai TourismAnnons

Matscen med mersmak

Lyxkrogar med internationella stjärnkockar, men också charmig street food och myllrande kryddmarknader.

Matscenen i ökenmetropolen Dubai har många ansikten.

– Vi är en spännande smältdegel med mer än 200 nationaliteter, säger Nada Badran, som arrangerar mat- och kulturvandringar i Dubai och leder ett reseprogram på CNN Arabic.

Dubais bästa nya restauranger 

Dubai har gjort sig känt som en sprudlande internationell mix av olika kulturer, stilar och språk. Resenärer från hela världen hittar hit för att uppleva fantastiska krogar, guldglänsande lyxhotell och utsikter man knappt trodde fanns i verkligheten.

Det berömda lilla emiratet är också en av världens snabbast växande städer med sina 1,4 miljoner invånare. I Dubai bor över 200 olika nationaliteter från alla delar av klotet – självklart en gastronomisk grogrund för alla besökare som gillar att prova sig fram på nya stigar med hjälp av smaker och dofter.

Gourmetkrogar och gatumat

Kännetecknande för matscenen i Dubai är att man inte ska behöva åka någon annanstans för att hitta de smaker och rätter man gillar, oavsett om det handlar om fransk cuisine, italienskt kök eller japanska fingerfärdigheter. Mängder av exklusiva kockar har öppnat filialer I Dubai: Pierre Gagnaire, Gordon Ramsey, Nobu Matsuhisa och Massimo Bottura för att nämna några.

Dubbelliv i Dubai

Bortom fine dining och hotellrestauranger förvillar vi oss med glädje in i autentiska kvarter med myllrande marknader för kryddor, fisk, kött och grönsaker. Här blir också Dubais historiska handelsvägar till länder som Indien och Iran plötsligt tydliga. Som i det traditionella kvarteret Al Fahidi, där folk flockas på Arabian Tea House och äter lokala klassiska rätter som kyckling Deyay och Machboos Robyan med räkor.

Gastronomisk guide

Nada Badran är licensierad guide och har bott i Dubai i 30 år. 2016 grundade hon Wander with Nada – kulturella och kulinariska stadsvandringar med målet att skapa unika möten mellan människor, mat och miljö.

Antalet restauranger i Dubai är osannolikt många, närmare 12 000 för att vara mer exakt. Här vill Nada Badran vara vägvisare mot de mer autentiska smakerna.

– Jag brukar kalla mina vandringar för edutainment, utbildning och underhållning. Det finns ju mycket mer att upptäcka, så jag försöker visa det Dubai som inte hittas i de stora guideböckerna; platser och ställen i de äldre delarna med en sådan gästfrihet att det känns som att man är personlig besökare i deras hem.

Vad gör Dubai så spännande som gastronomisk destination?

– Dubai är unikt eftersom 92 procent av befolkningen kommer från andra länder. Och skönheten i det är att de har tagit med sig sina kulinariska smaker och recept. Därför kan man äta rätter här från alla kontinenter, utan att behöva resa.

– Historiskt har vi haft mycket handel, särskilt kring krydd- och sidenvägarna. Mellan tuggorna försöker jag förklara för min grupp hur rätterna och inte minst ingredienserna har  kommit hit, hur detta hänger ihop med historia och kultur. Därför tar jag dem inte heller till de lyxigaste krogarna. Gatumaten är mycket mer spännande och äkta, så det blir många hål-i-väggen och personliga små familjerestauranger.

Doften av Dubai

Nada Badran förflyttar oss i tanken till Little India, de asiatiska kvarteren, och inte minst den stora souken – kryddmarknaden som doftar av saffran, pistaschnötter och all världens kryddor som också hittas på Dubais krogar.

– Marknaden är verkligen en av de bästa vägarna att lära känna Dubai. Att stiga in där är något helt speciellt. Jag brukar rekommendera mina grupper att köpa med sig Seven Spice Mix – vår variant av curry. Sedan brukar jag skicka med dem recept hem. Ett sätt hålla upplevelsen från Dubai vid liv – och ett skäl att återvända, säger Nada Badran.

Nadas fyra tips för foodies:

Al Ustad Special Kebab

Legendarisk iransk familjerestaurang i gamla stan som gjort Dubais bästa kebab sedan 1978. Ett av de färgstarka ställen med dofter och smaker som gör en helt överväldigad.

Adress: Al Mussallah Road i Bur Dubai.

Laffah

Shawarma görs i en mängd längder och har även olika namn. Laffah är libanesisk, men med recept från Syrien. Laffah har definitivt den bästa shawarman i stan. Själv är jag helt svag för varianten med kyckling.

Adress: Al Barsha 1.

Sticky Rice

En liten mysig, familjeägd thaikrog med mängder av specialiteter, särskilt nudelrätten pad kee mow talay. Sticky Rice öppnar snart ocksåk en större restaurang i matmarknaden Food District, The Pointe.

Adress: Sobha Daffodil, Shop No. 6.

Bait Maryam

En palestinsk krog med helt fantastisk hemma hos-mat.

Adress: Jumeirah Lakes Towers (JLT), Cluster D

Och två bubblare:

Streetery Food Hall

En liten matmarknad specialiserad på kök från sydöstra Asien: Thailand, Kina, Malaysia, Indonesien, Sydkorea. Exceptionella matupplevelser i en enkel, mycket prisvärd inramning.

Adress: JLT Cluster D - Shop No. D6B.

Shogun Restaurant

Asiatisk krog nära Dubais första shoppinggalleria. Lite svår att hitta men väl värd att upptäcka tack vare sin kulinariska kombination av rätter från Korea och Kina. Gästen grillar själv många av ingredienserna direktvid bordet, lite teppanyaki-stil.

Adress: 3rd Floor, Al Ghurair Centre Tower #2 - Al Rigga Rd.

Möt människorna bakom menyerna 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dubai Tourism och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?