Annons

Krisen blev bingo för Ica-butikerna: ”Jättefin utveckling”

Många av Icas stormarknader har gått urstarkt i krisen, kryddade med statligt krisstöd. Det är samma butiker som ägs av mångmiljonärerna som varje år lyfter stora aktieutdelningar.

”Vi har haft en jättefin utveckling. Klart pandemin är fruktansvärd, men vi är tacksamma för att vi har ett välmående företag som fungerar väl”, säger Per Collins, Icahandlare i Göteborg.

Foto:Josefine Stenersen

Mitt i coronakrisen har livsmedelshandeln blomstrat. Och allra starkast har de största Icahandlarna gått, plus tio procent i försäljningsintäkter under första halvåret, enligt Icas kvartalsrapport. Orsaken är att kunderna handlar lite mindre ofta men när de gör det, så åker de till de stora Ica-varuhusen, under varumärkena Maxi och Kvantum, med bredare sortiment.

Och det är just dessa butiker som redan tjänar mest och har enskilda personer som ägare. TT har läst årsredovisningarna, för 2019, från några av landets större Ica-affärer.

Ett genomgående drag är att de har årliga intäkter på omkring en halv miljard kronor. Och ägarna, ofta enskilda personer, plockar i storleksordningen ut tiotals miljoner kronor i aktieutdelning varje år.

Några exempel: Ica Kvantum Flygfyren i Norrtälje hade i fjol intäkter på 574 miljoner kronor. Vinsten före skatt landade på drygt 25 miljoner. Förslag på aktieutdelning 14 miljoner. Ägare: Claes-Göran Sylvén, tillika styrelseordförande för börsnoterade Ica-gruppen.

Ica Kvantum Munkebäck gjorde en årsvinst på 20 miljoner kronor, på en försäljning på 428 miljoner kronor. Ägaren Per Collins plockar ut i storleksordningen tio miljoner kronor per år i utdelning.

Och för hans verksamhet har coronavåren och -sommaren kommit med ett ordentligt uppsving, jämfört med innan viruset var ett faktum.

”Den största skillnaden är främst kundernas beteende. Den första märkbara skillnaden var kring bunkringsbeteendet som tömde vissa av våra hyllor totalt. Kunderna ville verkligen fylla skafferierna med bland annat toapapper och torrvaror”, säger Per Collins.

Och att stormarknaderna har gått som tåget inom Ica-segmentet de senaste månaderna är något han känner igen i sin egen butik. Omsättningen för Ica Kvantum Munkebäck har ökat med omkring 20 procent från mars till augusti, jämfört med samma period under förra året, berättar han. Han har också anställd 50 nya medarbetare sedan mitten av mars.

”Vi har haft en jättefin utveckling. Klart pandemin är fruktansvärd, men vi är tacksamma för att vi har ett välmående företag som fungerar väl.”

”Men visst var det omvälvande för oss under våren och sommaren med flera omställningar utifrån nya konsumentbeteenden. Vi håller heller inte inne med investeringar, för att säkerställa att se till att det blir en trygg handel för våra kunder”, säger Per Collins.

Bland de statliga stöden som funnits har Ica Kvantum Munkebäck tagit del av ersättningen vid sjukfrånvaro.

”Vi har haft ett högre sjuktal än vanligt, särskilt under första perioden av pandemin. Vi hade vissa veckor med närmare 30 procent frånvaro bland personalen. Stödet behövdes verkligen, för sjukfrånvaron hos oss var påtaglig”, säger Per Collins.

Fler exempel på blomstrande Ica-verksamheter är Ica Maxi i Södertälje, som förra året hade försäljningsintäkter på 450 miljoner kronor. Vinsten före skatt landade på närmare 14 miljoner. Föreslagen utdelning till ägarna nästan elva miljoner kronor.

Maxi Ica Stormarknad i Jönköping är en av Ica-handlarna med störst omsättning i landet, 700 miljoner i intäkter och en vinst före skatt på 50 miljoner. Utdelning till ägarna i fjol 31 miljoner, i år 39 miljoner kronor, varav enligt avtal en dryg tredjedel till Ica Sverige.

Vid sidan om att försäljningen har rusat för många av Icas stormarknader har de även kunnat lyfta statsstöd i form av sänkta arbetsgivareavgifter och borttaget sjuklöneansvar, som gått till alla företag oavsett kris eller ej.


Innehåll från ScriveAnnons

Lista: Här är alla dokument ditt företag kan digitalisera

Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.
Digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan spara både tid och pengar.

Osmidig fakturahantering, utdragna kontraktsprocesser och krångliga anställningsavtal kostar företag tid och energi.

Tillväxtbolaget Scrives lösning på problemet – att transformera pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Kom igång säkert med Nordens ledare inom e-signering – läs mer om Scrive här

Alla företag, små som stora, lever i en vardag där dokumenthanteringen är något av en tragglig vedermöda. Hos många bolag saknas insikten om hur stor andel avtal och dokument – allt från arbetsordrar till sekretessavtal – som faktiskt skickas iväg dagligen av dess organisationer och avdelningar.

Trots det har de allra flesta företag inte insett att det faktiskt går att transformera sina mest pappersintensiva arbetsflöden till digitala processer.

Här är några exempel på hur elektronisk signering kan förenkla företagarnas vardag. 

HR

En av de vanligaste orsakerna till att kandidater väljer att hoppa av en rekryteringsprocess är relaterade till tid. Många HR-avdelningar har insett vikten av ett kvickt och smidigt agerande vid anställningar på en konkurrensutsatt marknad. Talangerna kan fångas in snabbare med hjälp av smidiga, elektroniska anställnings- och kontraktsprocesser.

Sälj

När ett avtal med kunden eller partnern ska undertecknas kan slutanvändarna e-signera och hantera sina dokument var de än befinner sig, på vilken enhet som helst. Är kunden krånglig och inte kan bestämma sig, skicka ett nytt avtal på några sekunder.

IT

För IT-avdelningarna blir det nu enklare att hantera och fylla i allt från incidentrapporter till ändringsbegäran. Både interna och externa dokument kan med fördel skickas med e-signering. Speciellt i tider när man kanske inte har möjlighet att sitta på samma kontor. 

Legal

De som snabbt behöver fylla i ett sekretessavtal eller ett internt dokument kan signera elektroniskt, oavsett om de befinner sig på kontoret eller på språng. Det har aldrig varit viktiga att hålla koll på datan och se till att man till exempel efterlever GDPR. 

Inköp

Med digitala processer förenklas vardagen för inköpsavdelningarna som behöver få en inköpsorder eller ett leverantörskontrakt undertecknat. Ibland måste avtal även skickas fram och tillbaka innan man är överens om vad som gäller.

Kort sagt, det finns alltid ett dokument eller en överenskommelse som behöver signeras.

Scrive har sedan starten 2010 hjälpt kunder i flera olika branscher att digitalisera och effektivisera olika arbetsflöden och dokumentprocesser. Trenden är tydlig – behovet av elektroniskt undertecknade avtal och kontrakt finns i alla branscher, i alla bolag och på alla avdelningar.

– Genom att digitalisera dokument- och avtalsprocesser kan man spara både tid och pengar, och företaget kan därmed kan göra fler affärer, säger Scrives vd Viktor Wrede.

Testa Scrive gratis i 30 dagar – läs mer här

Mer från Scrive

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Scrive och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?