1515

Krigsherrens styrkor närmar sig Tripoli – trots varningar

Den libyske krigsherren Khalifa Haftar fortsätter sin offensiv mot huvudstaden Tripoli, till synes oberörd av FN:s och G7-ländernas skarpa varningar.

På eftermiddagen svarade regeringstrogna styrkor med flygräder.

Foto:REUTERS TV

Haftars milis, Libyens nationella armé (LNA), påstår att flygräderna utgått från en flygplats i Misrata, vars miliser mestadels är lojala till den FN-stödda regeringen i Tripoli. Regeringstrogna styrkor bekräftar att de utfört "intensiva räder" mot LNA.

LNA intog på lördagen byn Suq al-Khamis, cirka fyra mil söder om huvudstaden. Samtidigt befann sig fler LNA-styrkor bara omkring tre mil väster om Tripoli.

Under fredagen erövrade LNA den tidigare internationella flygplatsen samt orterna Tarhouna, Qaser bin Ghasir och al-Aziziya utanför Tripoli, enligt Ahmad Mismari, talesperson för LNA.

Kort därefter återtogs flygplatsen av regeringsstyrkor, meddelade inrikesminister Fathi Ali Bashagha i libysk tv.

Medan striderna fortsätter planerar FN en flerpartskonferens för att nå en politisk lösning.

FN-mötet är tänkt att samla Libyens stridande miliser och parter i Ghadames i sydväst med start den 14 april, meddelar det särskilda Libyensändebudet Ghassan Salamé.

På agendan står bland annat en diskussion om framtida nationella val som en väg ur det konfliktläge som präglat landet under de senaste åtta åren.

”Vi står fast vid beslutet att genomföra samtalen om inte stora omständigheter hindrar oss”, sade Ghassan Salamé vid en pressträff på lördagen i Tripoli.

FN säkerhetsråd har varnat Haftar för att fortsätta sin offensiv. Efter ett snabbinkallat möte bakom stängda dörrar uppmanade säkerhetsrådet Haftar att stoppa offensiven och varnade för att de som låg bakom upptrappningen av konflikten skulle hållas ansvariga.

”Medlemmarna i säkerhetsrådet uttryckte djup oro över den militära aktiviteten nära Tripoli, vilket riskerar stabiliteten och framtidsutsikterna för medling av FN och en genomgripande politisk lösning på konflikten”, sade Tysklands FN-ambassadör Christoph Heusgen.

Uttalandet var enhälligt, vilket innebär att även Ryssland, som tidigare stöttat Haftar, ställer sig bakom det. I ett telefonsamtal med Haftar på torsdagen klargjorde Rysslands vice utrikesminister Mikhail Bogdanov att Moskva vill se en politisk lösning på konflikten.

Även utrikesministrarna för G7-länderna, som är samlade för ett möte i Frankrike, uppmanar Haftar att stanna och avbryta all militär aktivitet och förflyttningar mot Tripoli.

I en kommuniké uppmanar också G7 de stridande parterna att inte använda Libyens oljeanläggningar för politisk vinning.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?