1515

"Kriget var inte över på fredsdagen 1945"

Årets stipendium från Micael Bindefelds stiftelse till minne av Förintelsen går för första gången till litterära projekt.

”När de sista överlevande snart inte finns mer blir det extra viktigt att föra de här berättelserna vidare”, säger han. 

Foto:Erik Simander

Det är författarna Natalie Verständig och Anders Rydell som får 200 000 kronor var för att möjliggöra spridandet av deras böcker till skolungdomar. En amerikansk studie visar att två tredjedelar av millenniegenerationen inte vet vad Auschwitz är. 

Debutanten Natalie Verständig har skrivit romanen ”Att försöka rädda” om sin morfar Samuel, som överlevde nio olika arbets- och koncentrationsläger under Förintelsen. 

Boken bygger på anteckningar från kriget som morfadern lämnade efter sig, men Natalie Verständig har också lagt till en parallellhandling från 1956 som utspelar sig elva år efter att han kom till Sverige.

”Det är ett sätt att visa att kriget inte var över på fredsdagen 1945. De överlevande som hade förlorat familj, vänner och hela sin tillvaro bar alltid minnet av Förintelsen med sig”, säger hon.

Natalie Verständig är volontär inom föreningen Zikaron, som består av tredje generationens överlevande som föreläser på skolor. Micael Bindefelds stiftelse köper 2.000 exemplar av hennes roman för att sedan skänka böckerna till Zikaron, som kommer att dela ut dem till eleverna vid skolbesöken. 

På samma sätt köper stiftelsen närmare 10.000 noveller som har sammanställts av Anders Rydell i samlingen ”Fyra noveller om Förintelsen”. Böckerna skänks till Forum för levande historia, som ska distribuera dem till skolungdomar. 

Anders Rydell har bland annat skrivit de uppmärksammade böckerna ”Plundrarna” och ”Boktjuvarna” om hur nazisterna stal det judiska folkets konstskatter. Nu har han letat upp europeiska författare som har skildrat Förintelsen, men som ännu inte är översatta till svenska. I den nya novellsamlingen har han valt ut fyra av dem. 

”Nazisterna plundrade den judiska kulturen, och det gjordes inte bara av girighet. Det var ett sätt att frånta det judiska folket dess kultur, historia och mänsklighet. Plundringen var ett ideologiskt projekt”, säger han.

Båda författarna tycker att de högerpopulistiska vindar som nu blåser över världen är djupt obehagliga.

”Jag tror inte att det är en slump att det sker samtidigt som de sista överlevarna håller på att försvinna. Då kommer de här idéerna upp till ytan igen. Om vi inte kunde lära oss något av Förintelsen, vad kan vi lära oss då?”, säger Anders Rydell.

”Det är tragiskt att vi inte har längre minne än så. Att historia och fakta ifrågasätts är också väldigt otäckt”, säger Natalie Verständig.   


Innehåll från GenesysAnnons

Hur man skapar en digital kundservice-strategi inom banksektorn

COVID-19-pandemin har haft en varaktig inverkan på hur kunder interagerar med sina banker. Kunder behöver fortfarande hjälp men är ofta begränsade till att använda digitala kanaler. Hur gör man då för att hjälpa kunder lika bra digitalt?

Konsumenter har redan sedan tidigare ökade förväntningar på kommunikation via digitala kanaler. Ett växande antal konsumenter föredrar numera chatt, sms eller meddelande-appar istället för att inleda sin första kontakt över telefon. Och även e-post är fortfarande en populär metod för konsumenter att interagera med sin bank.

Om du arbetar för en finansiell institution som har kämpat för att hålla jämna steg med all denna förändring är du inte ensam. Här är två viktiga faktorer som kan hjälpa er med framgångsrika digitala kundengagemang.

1. Använd information om kunderna som grund för val av nya kanaler

Att bara skruva på nya kanaler är inte rätt metod. Användandet av nya digitala kanaler misslyckas ofta när designen härrör från dina interna mål och inte tar hänsyn till dina kunders behov. Genesys erfarenhet från att ha samarbetat med många finansinstitut har visat att du kan uppnå resultat snabbare och bättre framsteg när du använder kundfokuserad designteknik.

Att använda en molnlösning för sin kundservice gör det enklare att addera nya kanaler kunderna efterfrågar, vilket möjliggör en strategi som alltid börjar med dina kunders behov. Genesys molnlösning är en allt-i-ett plattform där valen är många och enkla att välja till. 

2. Tänk stort men börja smått

Definiera vilka kanaler som är viktigast för era kunder. Börja där och skapa erfarenhet efter erfarenhet tills dessa val blir en del av ditt varumärke. När ni behärskar grunderna är ni så redo att utforska mer avancerade användningsområden.

Börja till exempel med att bygga förtroende genom att dirigera enkla chattinteraktioner till agenter. När den interaktionen blir naturlig för kunden, fundera på att lägga till co-browsing så att dina kunder kan klicka på knappen ”Dela nu” för att även dela skärm med agenten. Efter det kan även AI-botar hjälpa er med att hantera enklare ärenden, och ge kunden snabba svar.

När du är redo att ta er kundservice till nästa nivå, rulla ut prediktivt engagemang med AI för att förstå och förebygga när en kund ser ut att överge din webbplats. Då kan dina agenter proaktivt nå ut och istället skapa en glad, lojal kund. Det är vid denna tidpunkt som du verkligen kan leverera empati genom alla dina digitala kanaler och skapa exceptionella kundupplevelser.

Läs om de senaste trenderna inom finans-sektorn i e-boken ”Den uppkopplade kundens era”

Om Genesys

Varje år levererar Genesys® över 70 miljarder kundupplevelser åt företag av alla storlekar i över 100 länder. Med hjälp av kraften i molnet och utveckling inom AI hjälper vi till att förbättra kundservice-upplevelser i alla kanaler för våra kunders kunder och medarbetare. Läs mer på www.genesys.com/se eller ring oss på 08-44 68 07 78

 

Mer från Genesys

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Genesys och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?