1515
Annons

Kriget i Ukraina kan ge båtbrist i Sverige

Den svenska båtbranschen drabbas av försenade leveranser på grund av kriget i Ukraina.

I Charkiv fick en båtfabrik som levererar till Sverige stänga när staden attackerades av ryska trupper.

Foto:Roland Magnusson

Kriget kan leda till att utbudet av ribbåtar (från engelskans rigid inflatable boat) minskar i Sverige.

”Flera i den svenska båtbranschen har leveransproblem just nu, men de är framförallt ledsna. Deras underleverantörer är även mångåriga vänner”, säger Mats Eriksson, vd på Sweboats som är båtbranschens riksförbund i Sverige.

Henrik Peterson och Lars Peterson som driver företaget Järnbröderna är bland de värst drabbade. Hälften av deras ribbåtar kommer nämligen från Företaget Brig i Charkiv i östra Ukraina.

”När ryssarna gick in landet den 24 februari så stängde fabriken på dagen”, säger Henrik Peterson.

Fabriken i Charkiv producerar årligen över 2.000 ribbåtar och de är enligt egen utsaga en av värdens största tillverkare av denna båttyp. Sweboats uppger att företaget är en av de största leverantörerna av ribbåtar som säljs i Sverige. 

Företaget Järnbröderna beställer vanligtvis 300 båtar om året från fabriken. Nu har leveranserna upphört. De har därför behövt dra ner på personalen som i vanliga fall arbetar med slutmonteringen av levererade båtar. Samtidigt försöker de beställa in fler båtar från en annan leverantör, i Polen.

Enligt Henrik Peterson har fabriken i Charkiv för avsikt att starta igen så fort de får möjlighet. Dock är det oklart när nästa leverans därifrån kan komma.

”Det har brunnit på några båtar vid fabriken, men annars ska allt vara intakt. Han som äger fabriken betalar fortfarande lön till sina anställda och vill kunna öppna upp igen.”

Båtbranschen har även haft problem med leveranser under pandemin. Då var det svårt att få tag på båtmotorer.

”Vi började se ljuset i tunnelns slut. Vi trodde att alla leverantörer skulle komma ikapp igen när pandemin var över. Men då kom kriget”, säger Henrik Peterson.

Han berättar att de inte har haft en båt kvar att sälja efter säsongen 2020. Allt sålde slut direkt. 

Pandemin har samtidigt bidragit till att många företag var extra tidigt ute med sina beställningar i år, enligt Mats Eriksson.

”I teorin kan det bli brist på båtar. Som tur är har många redan fått sina produkter levererade inför den kommande säsongen. Det är snarare inför nästa säsong som det är osäkert hur många båtar som kommer kunna levereras”, säger han.

Kriget har även skapat en brist på aluminium och rostfria produkter, som används för att bygga båtar och deras tillbehör. Exporten av mindre motorbåtar och kanoter till Ryssland har också minskat. Det finns inte lika stor vilja bland svenska företag att sälja produkter dit efter invasionen.


Innehåll från Grant ThorntonAnnons

Nya krav på visselblåsarfunktion från 17 juli 2022

De 5 vanligaste frågorna Den 17 juli i år ska arbetsgivare med minst 250 anställda ha implementerat en visselblåsarfunktion. Bakgrunden är lagen om skydd för visselblåsare som trädde i kraft vid årsskiftet. – Vi märker att företag börjar se över sina visselblåsarfunktioner nu. Det är något vi uppmuntrar för att hinna i mål före den 17 juli, säger Magnus Giese, ansvarig för Grant Thorntons rådgivning kring visselblåsarfunktioner. 

Mot bakgrund av EU:s visselblåsardirektiv från 2019 fattade riksdagen i september 2021 beslut om krav på visselblåsarfunktion i svenska företag. Syftet med nya lagen - ”Lag om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden” - är främst att ge ett stärkt skydd till anmälare, något som i sin tur ökar kraven på företagens visselblåsarfunktion. 

I samband med att allt fler företag börjar se över sin visselblåsarfunktion tar Grant Thornton emot en ökad mängd frågor kring detta och hjälper även företag och organisationer med implementering av en ny, eller översyn och anpassning av, visselblåsarfunktionen. 

– Förutom en trygg hantering av ärenden ser vi att en god visselblåsarfunktion kan vara ett användbart verktyg för att utveckla hållbarhetsarbete genom att viktiga frågor som etik, ansvar och trygghet blir belysta. Det är något som gynnar såväl arbetstagare som företagsledning, menar Magnus Giese.

Vad är viktigt att veta om visselblåsarfunktionen och det nya lagkravet?

Här har Grant Thorntons experter samlat svaren på de fem vanligaste frågorna kring visselblåsarlagen: 

1. Vad innebär den nya visselblåsarlagen? 

Den nya lagen innebär att alla missförhållanden som har ett allmänintresse ska kunna anmälas och inte enbart av anställda utan även av volontärer, praktikanter, konsulter och liknande. Vidare ställs skärpta krav på hanteringen av anmälda missförhållanden i sin helhet, men även krav på att skydda visselblåsarens identitet. De skärpta kraven syftar till att dels införa robusta och säkra system för att upptäcka missförhållanden så tidigt som möjligt, dels till att öka skyddet för personer som kan anmäla dessa. 

2. Vilka krav ställer den nya lagen på arbetsgivare? 

I korthet och sammanfattat innebär den nya lagen:

* Att verksamhetsutövaren dokumenterar sina rapporteringskanaler och förfaranden och informerar om hur rapporteringen går till

* Att ärenden ska hanteras utan dröjsmål

* Att visselblåsaren ska kunna rapportera skriftligt, muntligt eller vid ett personligt möte

* Att företaget utser självständiga och oberoende personer som hanterar visselblåsarärenden

* Att all dokumentation hanteras på sätt som gör att uppgifter inte kan läcka till obehöriga

* Att företagets system och övrig hantering säkerställer konfidentiell hantering av visselblåsarens identitet

3. Vad måste företag som ännu inte har en visselblåsarfunktion göra före den 17 juli 2022? 

Om ditt företag ännu inte har ett visselblåsarsystem på plats så är det hög tid att börja agera nu. Den 17 juli 2022 ska en visselblåsarfunktion finnas implementerad om företaget har 250 arbetstagare eller fler och dessförinnan krävs ett visst förarbete. Våra experter har lång erfarenhet och har satt samman en visselblåsarguide till stöd i implementeringsarbetet. 

4. Hur lång tid tar det ungefär att implementera en visselblåsarfunktion?

Som många andra tidsrelaterade frågor är det svårt att ge ett generellt svar på detta eftersom hänsyn behöver tas till just er organisation och ert nuläge. Ett riktmärke när vi implementerar Grant Thorntons egenutvecklade visselblåsarsystem hos våra kunder brukar vara mellan 3-10 veckor.  

5. Vad behöver företag ha på plats internt och vad kan hanteras av en extern samarbetspartner?

Ett system för rapportering behöver finnas lätt åtkomligt hos er på företaget för att på ett säkert och enkelt sätt möjliggöra för arbetstagare att slå larm. Utöver denna rent funktionella aspekt kan rapporteringskanalen utgöras av extern samarbetspartner som då hanterar visselblåsarfunktionen för er räkning.

Grant Thornton erbjuder en komplett och anpassad lösning av visselblåsartjänster med implementering, ärendehantering och beredskap för utredningar. Visselblåsarsystemet är utvecklat inom Grant Thornton International.

Grant Thorntons visselblåsarguide, ladda ner här 

 

Mer från Grant Thornton

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Grant Thornton och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?