1515
Annons

Kräver svar om fler stödpaket: ”Vi kommer att agera”

Finansminister Magdalena Andersson (S) öppnar för fler statliga räddningspaket efter beskedet om stopp för alkoholförsäljning efter klockan 22. 

Men flera andra partier kräver tydligare besked om att branschen nås av mer stöd. ”Vi kommer att agera”, säger Sverigedemokraternas Oscar Sjöstedt. 

Oscar Sjöstedt ekonomiskpolitisk talesperson för SD.
Oscar Sjöstedt ekonomiskpolitisk talesperson för SD.Foto:TT
Finansminister Magdalena Andersson (S).
Finansminister Magdalena Andersson (S).Foto:Vidar Ruud/TT

På onsdagen gav statsminister Stefan Löfven och socialminister Lena Hallengren beskedet att man förbereder en förordning med innebörden att alkoholförsäljning förbjuds efter klockan 22 från den 20 november till slutet av februari. 

Branschorganisationen Visitas vd Johas Siljhammar var chockad och pekade på behovet av ett särskilt katastrofstöd till en bransch belagd med näringsförbud. 

Finansminister Magdalena Andersson öppnar för mer statligt stöd med anledning av de nya reglerna.

 ”Självklart ser vi nu över om det finns behov av ytterligare stöd mot bakgrund av den här nya regleringen och restriktionerna”, säger hon efter ett möte med riksdagens finansutskott. 

Någon tidsram för beskedet ger hon inte. Samtidigt finns det redan i dag stöd, som branschen har tillgång till, som korttidspermittering, vilket har nyttjats flitigt av branschen, påpekar hon. 

”Det stödet finns ju att få här och nu”, säger hon. 

Om finansdepartementet tittar på riktade branschstöd ”är för tidigt att säga”, enligt Magdalena Andersson, men hittills har linjen varit att i möjligaste mån undvika specifika branschstöd.

Centerpartiets vikarierande ekonomisk-politiska talesperson Rickard Nordin kräver skyndsamma besked om mer stöd. Han är också kritisk till att branschen inte har fått tycka till om regleringen. 

”Vi kommer att lyfta det här i förhandlingarna med regeringen” , säger han. 

SD vill se någon form av riktat stöd, men också en mer generös utformning av omställningsstödet. Partiet återkommer med ett utskottsinitiativ inför utskottsmötet om en vecka. 

”Vi kommer agera”, säger Oscar Sjöstedt (SD), ekonomiskpolitisk talesperson. 

Hur Moderaterna skulle ställa sig till ett sådant initiativ ger partiet inget besked om på torsdagen. 

”Det bästa att göra snabbt nu är att se till att omställningsstödet och omsättningsstödet är mer generösa”, säger Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politisk talesperson. 

 

 

 

 


Fraktkrisen tar ny fart – slår hårt mot många företag

Problemen i det globala logistiksystemet som slår hårt mot många företag är långt ifrån över. Den varningen utfärdar Elvir Dzanic, VD på Göteborgs hamn. Han gläds däremot att hamnen, som är Sveriges viktigaste transportnav, går starkt.

Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn
Elvir Dzanic, VD på Göteborgs HamnFoto:Press / TT

”Den kris i den internationella varu- och logistikförsörjningen som startade i samband med pandemin ser tyvärr inte ut att lätta. Tvärtom har nya hårda nedstängningar på grund av covidutbrott i Kina lett till att problemen tagit förnyad fart. Och det får nu utan tvekan globala följdeffekter”, säger Elvir Dzanic.

Som vd för Göteborgs hamn har han en god inblick i läget för de globala transporterna, som är så viktiga för bland annat den utrikeshandelsberoende svenska ekonomin och många svenska företag.

”Störningar. förseningar, fördyringar och andra problem i varuförsörjningen är tyvärr det nya normala. Och min bedömning är att företagen måste ställa in sig på att den här väldigt besvärliga situationen kommer att fortsätta, sannolikt åtminstone hela det här året”, säger Elvir Dzanic. 

Men i Göteborgs hamn fortsätter utvecklingen att se desto ljusare ut. Det visar en ny sammanställning för det första kvartalet 2022. På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn för sjätte kvartalet i följd. 212 000 containrar (s k TEU) hanterades under det första kvartalet 2022 vilket innebär en ökning med fyra procent. Det är också den högsta totalsiffran för perioden januari-mars sedan 2014.

”Det är helt fantastiskt. Det återspeglar dels svensk tillväxt. Men i stor utsträckning beror ökningarna också på att Göteborgs hamn tar marknadsandelar, både från andra hamnar i Sverige och Europa”, säger Elvir Dzanic.

Hur kommer det sig?

”Det är ett resultat av många åtgärder som gjort att vi återvunnit förtroendet som var naggat efter bland annat tidigare konflikter”, säger Elvir Dzanic.

”Att vi haft ledig kapacitet och en välfungerande hamn av dock av central betydelse. Det är oerhört attraktivt för rederier och varuägare i ett läge där containerfartyg i många hamnar i Europa och USA tvingas vänta i många dagar på grund av köer och trängsel.”

Ett tecken på den stärkta konkurrenskraften är att Göteborgs hamn nyligen fick en ny direktlinje för containertransporter till USA. 

”Den har fått en mycket stark start. Bland annat ser vi att fordonsindustrin använder den för att flytta över inköp av viktiga komponenter från Kina till USA”, säger Elvir Dzanic.  

Volymerna ökade även inom roro och energi. På passagerarsidan inom färjesegmentet syns en tydlig positiv effekt av lättade reserestriktioner. 185 000 passagerare innebär en ökning med 177 procent under första kvartalet. Det var ändå inte nära ett normalläge, enligt Göteborgs hamn. Till skillnad från alla andra kategorier minskade transporterna av nya bilar i hamnen. Totalt hanterades 67 000 bilar under årets första kvartal, vilket var 7 procent färre jämfört med samma kvartal i fjol.

”Det hänger samman med den minskade produktionen av nya bilar vi sett på grund av komponentbristen. I ett historiskt perspektiv är det ändå en mycket bra volym”, säger Elvir Dzanic. 

Kriget i Ukraina uppges inte haft inneburit någon negativ påverkan på volymerna.

”Det hänger samman med att den ryska handeln via Göteborgs hamn även historiskt sett varit mycket liten. Under 2021 utgjorde det rysslandsorienterade godset mindre än 0,5 procent av hamnens hanterade godsmängd”, säger Elvir Dzanic. 

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?