Annons

Kraven växer – mångmiljardsmäll hotar AB Volvo

Kraven på mångmiljardskadestånd växer mot AB Volvo och de övriga bolagen som deltog i den rekordstora och olagliga lastbilskartellen. Det uppger den brittiska advokatbyrån Hausfeld som driver flera mål i domstol. Volvo slåss mot kraven, men bekräftar att dess finansiella resultat kan påverkas väsentligt om bolaget förlorar.

Kraven på mångmiljardskadestånd växer mot AB Volvo.
Kraven på mångmiljardskadestånd växer mot AB Volvo.Foto:Thomas Johansson/TT
Andrew Bullion, partner på den brittiska advokatfirman Hausfeld och ansvarig för dess kontor i Stockholm.
Andrew Bullion, partner på den brittiska advokatfirman Hausfeld och ansvarig för dess kontor i Stockholm.Foto:Karl Attard Corporate + Central London Photographer
Martin Lundstedt, koncernchef för AB Volvo.
Martin Lundstedt, koncernchef för AB Volvo.

I skuggan av coronapandemins effekter som fått efterfrågan att rasa och tvingat fram stora personalnedskärningar finns ett annat stort mörkt moln över AB Volvo VOLV B -0,44% Dagens utveckling . Det handlar om stora skadeståndskrav från missnöjda lastbilsköpare i hela Europa.

”Hausfeld är en av de ledande mätt i både antal klienter och i värde på den ersättning som vi kommer att kräva av lastbilstillverkarna. Vi driver parallellt flera mycket omfattande juridiska processer som nu är föremål för domstolsprövning i bland annat Nederländerna och Storbritannien”, säger Andrew Bullion, partner på den brittiska advokatfirman Hausfeld och ansvarig för dess kontor i Stockholm.

”Även många svenska företag är bland de tusentals åkerier och logistikbolag av alla storlekar som vi företräder och som nu vill ha skälig ersättning.”  

Di har tidigare avslöjat att Hausfeld liksom en rad andra advokatbyråer och bolag, tagit juridisk strid mot bland andra Sveriges största industriföretag AB Volvo. Bakgrunden är att Volvo tillsammans med en rad andra lastbilstillverkare under 14 år mellan 1997-2011 deltog i en kartell som bröt mot EU:s konkurrensregler. Volvo gick i en förlikning med på att betala cirka 6,5 miljarder kronor i böter till EU. Men flera år efter förlikningsbeslutet 2016 så hotas alltså lastbilsbolagen av en ny tung smäll, genom en mycket stor mängd skadeståndsanspråk. Och enligt Hausfeld fortsätter kraven att växa och omfattar nu flera tusen bolag och cirka 500 000 lastbilar.

”Våra krav bygger på ett mycket gediget faktaunderlag, liksom på det faktum att lastbilsbolagen medgivit att de deltagit i en olaglig kartell under mycket lång tid. Generellt handlar det om att lastbilsköparna tvingats betala i snitt mellan 5-15 procent för höga priser, vilket de nu vill ha skälig ersättning för”, säger Andrew Bullion. 

Hur stora är då kraven?
”Det är för tidigt att säga exakt. Ett skäl är att det fortsätter att strömma in nya klienter varje dag. Men klart är att det handlar om många miljarder kronor bara i de processer vi driver och summan har mer än fördubblats senaste åren”, säger Andrew Bullion, som bekräftar att såväl Volvo som Scania omfattas av de skadeståndskrav som Hausfeld driver. 

Han har tidigare gjort bedömningen att skadestånd och ersättningarna till lastbilsköparna i slutändan riskerar att bli större än rekordböterna till EU. De uppgår till sammantaget runt 38 miljarder kronor, varav Volvo alltså betalat 6,5 miljarder. 

”Vår övertygelse om att vi kommer att vinna framgång har stärkts, bland annat efter att flera av lastbilsbolagen redan betalat ut stora belopp i en rad överenskommelser utanför domstol”, säger Andrew Bullion, och tillägger att avtalen är konfidentiella och att han därför han inte avslöja om vilka bolag som berörs eller andra detaljer.

Uppgifterna om växande skadeståndskrav är potentiellt dåliga nyheter för både Volvo och dess aktieägare. Men Volvo vill inte inte kommentera vare sig Di:s nya uppgifter eller frågan om bland annat hur stora krav bolaget hittills fått in.

”Vi kommenterar inte pågående rättsprocesser. Men vår åsikt är fortsatt att vi anser att vårt agerande inte lett till någon ekonomisk skada för våra kunder”, säger Claes Eliasson, presschef på Volvo.

Aktiespararna, som tidigare varit kritiska mot Volvos hantering och brist på information i frågan, har inför torsdagens bolagsstämma ställt flera frågor om bland annat de skadeståndskrav som engelska advokatbyråer tidigare riktat mot Volvo. I ett skriftligt svar till Aktiespararna är beskedet att Volvo inte vill uttala sig specifikt om enskilda tvister. 

Däremot bekräftar Volvo att det fått och kommer att försvara sig mot ”åtskilliga skadeståndskrav” i olika länder av parter som agerar antingen enskilt eller som en del i en större grupp av klagande eller i en grupptalan. 

”Vi bedömer också att det är troligt att ytterligare krav kommer att framställas. Men många av processerna är fortfarande i ett tidigt skede och slutgiltiga domar kan ligga flera år bort”, säger Claes Eliasson.

Av en not i årsredovisningen framgår att en förlust i domstolarna kan bli kännbar för Volvo.

”Ett ogynnsamt utfall för några eller samtliga krav kan, beroende på typ och omfattning av sådana utfall, komma att påverka Volvokoncernens finansiella resultat väsentligt.”

Volvo har ändå inte gjort några reserveringar för eventuella skadestånd i redovisningen. 

”Det är i nuläget inte är möjligt att göra en tillförlitlig uppskattning”, säger Claes Eliasson. 

 

 


Innehåll från MedicagoAnnons

Medicago firar 25 år – därför har de lyckats

Fyllning av vialer i C-klass.
Fyllning av vialer i C-klass.

Sedan Medicago grundades 1995 har bolaget utvecklats till att bli en väletablerad kontraktstillverkare på den svenska marknaden. Under de senaste 15 åren har Medicago erbjudit kontraktstillverkning inom både medicinteknik och bioteknik. 

Kontraktstillverkning inom bio- och medicinteknik kan innebära en lång och utdragen process där många bitar ska falla på plats, till exempel krävs rätt teknik för ändamålet såväl som ekonomiska förutsättningar och tidsram. Trots stor efterfrågan kan det vara svårt att hitta aktörer som möter behoven, och att hitta en match är inte helt enkelt, i synnerhet för företag som vill tillverka mindre volymer. Det Uppsalabaserade företaget Medicago erbjuder ett koncept med korta beslutsvägar, hög flexibilitet och konkurrenskraftiga ledtider. Medicagos vd Jan Henriksson berättar: 

 –För de som har bråttom eller som önskar en mindre produktion är vi mycket konkurrenskraftiga inom både bioteknik och medicinteknik. Vår storlek gör att vi snabbt kan sätta igång kvalitetssäkrade produktioner med spårbarhet på alla komponenter. Speciellt starka är vi på frystorkning och tillverkning i renrum. 

Kvalitetssäkrade produktioner optimerade efter kundens behov

Företaget anpassar tillverkningsprocesserna utefter sina kunders behov. Vissa önskar hjälp med delar av tillverkningsprocessen för att komplettera sin befintliga produktionskapacitet, medan andra vill att Medicago sköter hela processen från idé till färdig produkt. Oavsett omfattning gäller alltid kvalitetssäkrade produktioner, vilket Medicago har lång erfarenhet av med kvalitetssystemen ISO9001 och ISO13485. 

– Vi har full spårbarhet i alla led. Då vi är certifierade sker regelbundet externa auditeringar som säkerställer att alla viktiga bitar finns på plats. Inom medicinteknik arbetar vi med både klass 1-produkter såväl som medicintekniska produkter med mycket höga kvalitetskrav. Det är viktigt för oss att vara en pålitlig leverantör och att kunderna känner sig trygga hos oss, avslutar Jan Henriksson.

Fakta Medicago
Medicago är ett familjeägt företag som grundades 1995, beläget i Uppsala och verksamt inom bio- och medicinteknik. Företaget är en väletablerad kontraktstillverkare enligt ISO9001 och ISO13485 åt både stora och små kunder. Medicago har också ett eget produktsortiment, med tillverkning av bland annat buffertar (SmartBuffers®), immunologiska reagenser och kit samt lektiner och bioaktiva proteiner, som marknadsförs och säljs över hela världen. Läs mer på www.medicago.se

Mer från Medicago

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Medicago och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?