1515

Krav på två miljarder doser till fattiga länder

Vaccintillverkare sätter sina egna vinstintressen före människoliv, vilket gör att fattiga länder hamnar på efterkälken i vaccineringen mot covid-19. Det hävdar organisationen Amnesty International, som kräver att två miljarder doser ska distribueras till världens fattiga länder innan året är slut.

Astra Zeneca slår tillbaka mot kritiken.

Foto:Lisa Leutner

I västvärlden är en majoritet av befolkningen numera vaccinerad mot covid-19, men i delar av Latinamerika, Asien och Afrika ligger vaccinationsgraden långt efter.

Av de 5,76 miljarder vaccindoser som har distribuerats i världen hittills har endast 0,3 procent gått till låginkomstländer, enligt Amnesty. Närmare 80 procent uppges ha skickats till höginkomstländer och rikare medelinkomstländer.

USA:s president Joe Biden väntas under onsdagen tillkännage att landet donerar ytterligare 500 miljoner doser vaccin, rapporterar Reuters, vilket skulle innebära en dubblering av landets donerade doser till omvärlden. 

Nu vill Amnesty att fler länder följer efter.

”Vi behöver att ledare som president Biden lägger fram och levererar miljarder doser, annars blir det här bara ännu en tom gest och liv kommer att fortsätta skördas”, säger Amnesty-chefen Agnes Callamard i ett uttalande.

Amnesty anklagar bolag som Astra Zeneca, Biontech, Moderna, Novavax, Pfizer och Johnson & Johnson för att ha vägrat att dela med sig av vaccindoser och teknologi för att möjliggöra att fler får tillgång till deras vaccin. 

De utpekade vaccintillverkarna bedyrar i brev till Amnesty att de stödjer mänskliga rättigheter och Astra Zeneca och Johnson & Johnson säljer sitt vaccin till självkostnadspris.

Men det räcker inte enligt Amnesty, som vill att hälften av vaccindoserna som tillverkas går till fattigare länder.

”Vi uppmanar länder och läkemedelsföretag att drastiskt ändra kurs och från och med nu göra allt som krävs för att leverera två miljarder vaccindoser till låginkomstländer samt lägre medelinkomstländer”, säger Callamard.

Astra Zeneca slår dock tillbaka mot kritiken.

”Amnesty International har i sin rapport helt riktigt identifierat Astra Zeneca som det enda företaget som har gjort vaccin tillgängligt på en bred och rättvis grund runtom i världen, utan vinst. Vi är det enda företaget som med råge har överskridit den första rekommendationen i rapporten, det vill säga att leverera minst 50 procent av doserna till låg- och lägre medelinkomstländer (LMIC). Av de 1,3 miljarder doser som levererats hittills har drygt två tredjedelar gått till låg- och lägre medelinkomstländer”, skriver läkemedelsjätten i en kommentar till Di. 

Astra Zeneca framhåller att bolaget har gått i bräschen för för delning av immateriella rättigheter genom att ha etablerat flera parallella leveranskanaler över hela världen och delat immateriella rättigheter och kunnande med över 20 partners.

”Att helt avstå från immateriella rättigheter är inte svaret på den nuvarande utmaningen, nämligen att snabbt skala upp tillverkningen för att möta en global efterfrågan utan motstycke. Immateriella rättigheter är inte hindret, utan den begränsande faktorn är den tid det tar att överföra teknisk kunskap, kompetens och expertis med hjälp av en tusen sidor lång ”kokbok” för att producera vaccinet, precis som bristen på specialiserade producenter som snabbt kan sätta upp den industriella kapaciteten som krävs för att tillverka ett säkert och effektivt vaccin”, skriver bolaget.

 

 


Innehåll från DentmeAnnons

Intresset för tandhälsa för företag växer

Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.
Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

Nu finns det en förmån som gör skillnad för både anställda och arbetsgivare. Dentme är först ut i Sverige med att erbjuda tandhälsa för företag – och intresset för deras tjänster växer.

– För att kunna skapa en frisk arbetsplats måste man ha en helhetssyn kring hälsa, där tänderna i allra högsta grad ingår, säger Hadi Ahmad, medgrundare samt tandläkare och kliniskt ansvarig på Dentme.

https://bit.ly/39ZtzfL

Med Dentme som förmån får du friskare medarbetare samtidigt som du blir en attraktiv arbetsgivare och stärker ditt varumärke på lång sikt. Det menar David Kruse, medgrundare och vd på Dentme, och betonar att moderna arbetsplatser kräver moderna förmåner.

– Arbetsgivaren har ett långtgående ansvar för sina anställdas välmående, och i det ingår även tandhälsan. Tandhälsa som förmån kan dessutom vara en konkurrensfördel i kampen om kompetens på arbetsmarknaden. I dag räcker det inte med att bara erbjuda en bra lön. Förmåner spelar också en stor roll, säger han. 

Lönar sig för företaget

Dentme är en digital plattform som kopplar ihop patienten och tandläkaren via mobilen eller surfplattan. Förutom privatpersoner ger Dentme även företag möjligheten att erbjuda tjänsten till sina anställda.

– Det finns folk på arbetsplatser som mår fruktansvärt dåligt på grund av sina tandbesvär. För vissa går det så långt att de behöver sjukskriva sig vid upprepade tillfällen. Att jobba förebyggande när det kommer till tandhälsa gör att många slipper besvär helt och hållet, vilket lönar sig både för företaget och individen, säger Hadi Ahmad. 

Ta samtalet på en kafferast 

Det första besöket sker via appen. Dina anställda inte behöver lägga arbetstid på att besöka en klinik, utan kan ta samtalet på en kafferast eller hemma i soffan. I kombination med appen erbjuds de anställda även en årlig undersökning på en närbelägen tandläkarklinik för att fånga upp och åtgärda begynnande skador. 

– Tandhälsa som förmån kommer att öka. Vi kan se att intresset från arbetsgivare som vill ligga i framkant växer. Det känns roligt och viktigt att få vara med och leda den utvecklingen – och bidra till en förbättrad tandhälsa, säger David Kruse. 

Länk: https://bit.ly/39ZtzfL

 

 

 

Mer från Dentme

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Dentme och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?