Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Krav på hållbarhetsarbete bland börsbolag

På måndagen bjöd den skånska mötesarenan Financial Meetings Øresund in till en kapitalmarknadsfrukost i Malmö på temat klimat och hållbarhet. 

Ämnet väckte diskussioner om behovet av en mer standardiserad redovisning kring hållbara investeringar bland börsbolagen.

Pontus Herin med Emma Ihre, Mannheimer Swartling, Ulrika Renstad, affärsutvecklingschef på Nasdaq Nordic, Annika Winsth, chefsekonom Nordea och Danske banks globala hållbarhetschef Ulrika Hasselgren.
Pontus Herin med Emma Ihre, Mannheimer Swartling, Ulrika Renstad, affärsutvecklingschef på Nasdaq Nordic, Annika Winsth, chefsekonom Nordea och Danske banks globala hållbarhetschef Ulrika Hasselgren.Foto:Emil Malmborg

Globala klimat- och miljöutmaningar är några av vår tids största ödesfrågor. Mot den bakgrunden lyfte den skånska mötesarenan Financial Meetings Øresund de svenska börsbolagens roll i utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle, vid ett välbesökt seminarium i kongresscentret Malmö Live.

Med rubriken ”Hållbart bolag garanterar hållbar investering?” höll Emma Inre, hållbarhetschef på Mannheimer Swartling i taktpinnen för ett panelsamtal med Nordeas chefsekonom Annika Winsth, Danske banks globala hållbarhetschef Ulrika Hasselgren samt Ulrika Renstad, affärsutvecklingschef på Nasdaq Nordic.

”Man kan göra mer för att åstadkomma förändring än att lyfta signalvärden kring plastsugrör, plastpåsar och elcyklar”, sa Annika Winsth och tog bladet från munnen beträffande politikens möjligheter att göra skillnad:

”Det är näringslivet som driver utvecklingen, inte politiken. Här borde politiker i större utsträckning luta sig mot expertis inom näringslivet, för att ringa in de styrmedel som krävs för att driva kapitalmarknaden mot ett djupare hållbarhetsarbete.”

Ulrika Hasselgren pekade på det allt mer vidgade hållbarhetsbegreppet, som omfattar en mängd beståndsdelar med olika uttryck kring hållbarhet.

”Det här måste landa i någon form av kompass som vi lättare kan förhålla oss till. Som kapitalförvaltare är det jätteviktigt för oss att vi kan ge våra kunder tydligare information om bolagens hållbara investeringar”, sa Ulrika Hasselgren.

I dag ställs det inga direkta hållbarhetskrav bland börsbolagen på Nasdaq Nordics handelsplattformar. I stället har börsen tagit fram en guide med vägledande underlag till bolag som vill bättra på sitt hållbarhetsarbete.

”Vi har jobbat med de här frågorna i tiotalet år. Men det stora arbetet ligger hos respektive bolag som själva får jobba in det som man vill ha med i sin affärsmodell”, sa Ulrika Renstad som menade att börsbolagen har stor anledning att anamma rekommendationerna i Nasdaqs guide:

”Framöver kommer investerarna att ställa högre hållbarhetskrav på publika bolag.”

För Annika Winsth var det andra gången under förmiddagen som hon tog plats på scenen. I en tidigare programpunkt intervjuades hon av Pontus Herin, reporter och programledare på Dagens Industri som är nybliven mediepartner till Financial Meetings Øresund.

Den diskussionen tog fasta på stora världspolitiska händelser med kommande utmaningar för Sverige och den internationella ekonomin. Bland annat USA-Iran-krisen, och den nyligen tecknade första delen i handelsavtalet mellan USA och Kina.

”Många går på tårna och et kommer att bli fortsatt skakigt med ländernas fortsatta förhandlingar”, sa Annika Winsth som trots allt inte ser några djupare svackor framför sig, åtminstone inte på kort sikt.

Hon menade att USA:s president, Donald Trump, har siktet inställt på att vinna höstens presidentval och att han således fram till dess är mån om att konjunkturen och aktiemarknaden håller sig lugna.

Samtidigt tonade Annika Winsth ner risken med utbrotten av det nya Coronoviruset, som hittills har lett till en snabb ökning av antalet smittade människor i framför allt Kina:

”Den här typen av virusutbrott påverkar sällan finansmarknaden.”

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Range RoverAnnons

Rymlig och lyxig – med prestanda som en sportbil

Trygg, säker och med plats för hela familjen.

Men också fulladdad med eldrift, smart teknik och sportig känsla.

Allt fler får upp ögonen för den ikoniska suven Range Rover Sport.

2020 var året när biltillverkaren Land Rover firade ett halvt sekel med sin modell Range Rover. Sedan dess har den tidlösa designen och självklara sättet att ta sig fram i princip överallt gjort Range Rover till en föregångare – men också en förebild för hur dagens smarta och snygga suvar byggs. 

50 år senare är den välskräddade kostymen fortfarande som formsydd. Och kanske med ännu mer tydlighet framhävs idag den nyskapande tekniken och de lyxiga detaljerna, utan att för den skull släppa ambitionen att ha skapat världens bästa fyrhjulsdrivna bil.

Får hjärtan att bulta

En av de bilmodeller som fått många hjärtan att bulta lite extra snabbt är Range Rover Sport, som lanserades för första gången 2004 som en mer sportig och aktiv version av den ursprungliga, klassiska Range Rovern. Sedan dess har modellen gjorts om i nya generationer vilket resulterat bland annat i ett luftigare intryck, något bilbyggarna lyckats med tack vare en ny aluminiumkaross som gett en lättare vikt.

Mer om Range Rover Sport här 

Idag finns en övervägande del av den brittiska bilflottans modeller som laddhybrider. 

För två år sedan var den stora nyheten från den klassiska biltillverkaren plug-in hybriden Ranger Rover Sport PHEV. Under ett både muskulärt och stilrent yttre väntar numera över 400 hästkrafter i ett sportigt paket – från fälgarna till den leende kylargrillen.

Elmotorn i Range Rover Sport ger upp till 51 kilometer av avgasfri bilkörning och väljer man standard som körläge sker den tysta växlingen mellan bensin- och elmotor helt sömlöst. Men oavsett varifrån energin hämtas är kraften och den kompromisslösa ambitionen att ta föraren exakt dit man vill lika stark. En markfrigång på dryga två decimeter hjälper förstås till.

Bekväm och säker – i alla situationer

Tekniska finesser och modern teknologi skapar säkrare körning, inte minst under rådande vinterväglag. För att göra bilkörningen så bekväm och säker som möjligt i varje situation kan man välja mellan sex olika lägen: Dynamic, ECO, Comfort, Gräs/grus/snö, Lera och hjulspår. Och med hjälp av teknologin Terrain Response 2 anpassas responsen hos bilens motor, växellåda, differentialer och chassisystem efter körförhållandena. Accelerationen 0-100 km görs på 6,7 sekunder, vilket skapar tryggare omkörningar.

Viktigaste funktionerna i Range Rover Sport 

Bäddat för långresor

Bekväma framstolar och en mjukt sofistikerad förarmiljö bäddar för långresor, liksom ett rymligt baksäte bekvämt även för tre personer. Sköna färgskalor i kupén anpassas lätt med diskreta belysningsknappar efter humör och tid på dygnet.

På många sätt fortsätter Range Rover Sport att förknippas med trygga komponenter som kvalitet, komfort och köregenskaper – men allt tydligare inramade i en form som andas lika mycket lyx som sportighet. Detta alldeles oavsett om man väljer att ta sig fram på vindlande, vita vintervägar eller i mer aktiv stadstrafik.

Just nu erbjuds olika specialpaketerade Range Rover Sport-modeller för den svenska marknaden till attraktiva priser. 

Mer om kampanjen för privatpersoner 

Mer om kampanjen för företag 

Mer från Range Rover

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Range Rover och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?