1515

Krångliga skatteregler sätter käppar i hjulet för gröna bildelare

DEBATTINLÄGG Det ökade behovet av bil under pandemin fick flera nya delningstjänster att skjuta i höjden. Som ett exempel såg GoMore, som är en plattform för privat biluthyrning, en tillväxt på över 600 procent under sommaren 2020. Men ändå ligger Sverige efter sina nordiska grannländer. Krångliga skatteregler ställer till det för de som vill dela mera, skriver forskare från det statliga forskningsinstitutet RISE i en debattartikel tillsammans med bildelningsaktören GoMore.

Foto:Visual Generation Inc.

Det snabbaste sättet att minska bilparken – och därigenom belastningen på miljön – är att bli bättre på att dela de bilar som finns. På det sättet finns den där för den som behöver det – men står inte och tickar fasta kostnader och uppmuntrar till att ta bilen framför att cykla en kilometer för att till exempel kompletteringshandla till middagen. 

Enligt beräkningar kan en delad bil ersätta upp till tio privatägda bilar. Men jämfört med andra länder är marknaden för privat bildelning relativt liten i Sverige. Bildelning och andra ”nya” mobilitetstjänster utgör bara en bråkdel av det totala resandet, nämligen 0,07 procent. Men den växer.  Många bilaktörer väljer att ta fram bilpoolsliknande lösningar allteftersom efterfrågan ökar. Privat bildelning fyller en lucka som kommersiella bilpooler inte kan fylla. I Stockholm, som har flest bilpooler, är det ändå bara knappt hälften av invånarna som har en bilpoolsstation inom 400 meter.

Det hade kunnat vara ännu
fler användare om det inte vore för krångliga skatteregler hade ställt till det. Skattenivån i sig beskrivs inte som ett problem för plattformsoperatörerna, men det behöver bli enklare för enskilda.

”Nästan vartannat kundärende som vi hanterar handlar om frågor kring beskattning. Det blir tungt för oss att hantera, skapar en högre tröskel att våga börja dela sin bil samt att vi inte har alla svaren då även vi som aktör ibland får olika information kring skattefrågan”. Så beskriver GoMore  situationen i ett DriveSweden-projekt kring bildelning som pågått under året där även andra bildelningsaktörer såsom Snappcar, Heap samt Ezeride och andra aktörer inom P2P delning såsom Hygglo varit med. Flera av deltagarna har liknande berättelser att dela.

Hur kan det alltså vara så att privatpersoner som hyr ut sin bil någon gång ibland utan något egentligt vinstintresse blir skatteskyldig med hela 30 procent från första kronan, som dessutom behöver deklareras manuellt? Det gäller samtidigt som privat bildelning bidrar till något positivt för klimatet och det finns en bred en politisk vilja att inte varje person ska ha en egen bil stående på gatan. Det hade varit oacceptabelt med en sådan osmidig skattehantering på många andra områden, eftersom svenskarna är så vana att bara behöva godkänna förtryckta uppgifter utan att behöva sätta sig in i skatteformalia. 

Som tur var hade regeringen detta på känn när de före sommaren remitterade ett förslag som om det presenteras i statsbudgeten för 2022 skulle göra de första 20.000 kronorna man tjänar på delning av privata tillgångar skattefria.  Bilägare som hyr ut via GoMores plattform tjänar i snitt cirka 4.000 kronor per år. Andra aktörers siffror ligger sannolikt i närheten.

 Det betyder att förslaget skulle gynna en stor andel av personerna som hyr ut privata tillgångar. Tanken är att fler ska våga dela bil och andra saker utan att bekymra sig över skatteformalia och på det sättet se ännu mer ekonomisk, samhällsmässig och miljömässig nytta med delningen. Även Skatteverket vill att det ska vara lätt att göra rätt – men är bunden av lagstiftningen. 

Är det verkligen rimligt att den som får 100 kronor swishat för att ha lånat ut åkgräsklipparen till grannen ett år senare ska behöva lägga en massa tid på att ta reda på hur det ska deklareras? Förslaget kom alltså rätt i tid, och visar att ökad delning är viktigare än lite högre skatteintäkter.

Inför möjlighet till automatiska kontrolluppgifter som förtrycks på våra deklarationer…

För att ge privat bildelning och den privata delningsekonomin i stort ännu mer skjuts vill vi uppmuntra till att gå ett steg vidare eftersom det återstår ett antal problem, framför allt när man tänker uppskalning av delningsaktiviteter.

Med genomförandet av ett nytt EU-direktiv öppnas ett tillfälle som vi inte får missa att införa förtryckta skatteuppgifter så enskilda helt kan släppa skatteadministrationen om de delar sina bilar och andra saker genom seriösa plattformar. Eftersom bildelning redan kräver en del engagemang och insats av bilägarna är det bara rättvist att underlätta och ta bort krångel så gott det går. Vi ser därför gärna att våra politiker även öppnar för att i kommande beredning prioritera att inkomsterna kan förtryckas på deklarationen nu när det kommer EU-regler som ger mer information från fler aktörer. Det kommer att minska handpåläggning – och leda till mindre skattefel. Även om de flesta bara tjänar ett par tusenlappar finns det ändå ett antal personer som är lite mer aktiva och kanske får in intäkter från olika delningsplattformar – tänk någon som hyr ut bil, kajak och takbox – och då underlättar det ännu mer med automatiska kontrolluppgifter. Samtidigt blir det inga tveksamheter för den som lyckas kommer över gränsen på 20.000 kronor.

… och skattelättnader för delning av grönare bilar

Med nuvarande skatteregler ska skatt betalas från första intjänade kronan med ett milavdrag som varken är anpassat utifrån bilmodell eller utsläppsnivå. Grönare bilar och framför allt elbilar innebär fortfarande en större investering från bilägare, och det lär förbli så ett tag framöver. Det känns därför naturligt att ge skattefördelar till de som delar sin miljöbil.

Danmark, där privat bildelning är ett väletablerat fenomen, har inte bara gått i spetsen med schablonavdrag och tydliga skatteregler utan även med diverse skattefördelar för de som delar grönare bilar. Flera av deltagarna i DriveSwedens projekt som är aktiva i flera länder är övertygade om att skattefrågan har haft en avgörande betydelse för bildelningens framgång. Vi tror att sådana incitament hade ökat bildelningen markant även i Sverige.

Det är dags att skatteformalia inte bara reduceras till en fråga om hur vi får in pengar till det offentliga – utan hur den kan bli smidigare och underlätta för att Sverige ska vara en testbädd för nya innovativa lösningar. Givetvis ska skatt betalas men medföljande formalia får inte sätta käppar i hjulet för den utvecklingen vi vill se. Skulle det kanske till och med vara möjligt att Sverige gick före och skapade förutsättningar med försök med automatiserad skattehantering inom exempelvis delningsekonomin på frivillig väg?

Niklas Thidevall, jurist forskare RISE

Maria Schnurr, mobilitetsforskare RISE 

Nora Johnsson, teamleader GoMore Sverige

Klara Bergkvist, Head of Sweden GoMore Sverige

 

 

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?