ANNONS:
Till Di.se

Kraftigt minskad vinst för klädbolaget RNB

Klädkedjan RNB lyckades öka försäljningen i jämförbara butiker, men vinsten dyker med över 20 procent. Bolagets e-handel ökade med 29 procent.

RNB:s rapport för perioden september-november visar att omsättningen uppgick till 583 miljoner kronor jämfört med 584 Mkr föregående år (RNB har ett brutet räkenskapsår som löper september-augusti).

Rörelseresultatet landade på 40 Mkr, en minskning med 6 miljoner kronor jämfört med i fjol, vilket innebar att rörelsemarginalen minskade till 6,9 procent från 7,9 procent motsvarande kvartal i fjol.

Resultatet efter skatt sjönk från 58 miljoner kronor till 45 miljoner kronor, en minskning med 22 procent mot föregående år.

Av RNB:s tre koncept, Polarn o Pyret, Brothers och Department and stores, är det Brothers som har det tuffast. Brothers rörelseresultat sjönk från 14,9 Mkr till 7,1 Mkr.

I rapporten lyfter RNB fram att försäljningen i jämförbara butiker ökade med 0,6 procent samtidigt som branschen som helhet krympte med 2,3 procent. Vd:n Magnus Håkansson lyfter också fram bolagets ökande e-handelsförsäljning.

"Vår e-handelsförsäljning var i kvartalet 40 Mkr, vilket är en ökning med 29 procent mot föregående år", skriver han i vd-ordet.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies