Annons

Kraftig skjuts i franska inköpschefsindex

Den franska industrins sammanvägda inköpschefsindex (Composite PMI) steg till 60,1 i november jämfört med 57,4 föregående månad.

Det visar preliminär statistik. Enligt Bloomberg News väntades ett index på 57,2.

Index för tjänstesektorn steg till 60,2 i november jämfört med 57,3 föregående månad, väntat var 57,0.

Index för industrin steg till 57,5 i november jämfört med 56,1 föregående månad. Väntat var en nedgång till 55,9.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Trioplast Landskrona ABAnnons

Här är smarta förpackningsmaterialet som drastiskt minskar koldioxidavtrycket – och kan återanvändas sju gånger

Petter Månsson, Director Market & Sales Consumer Packaging Division på Trioplast.
Petter Månsson, Director Market & Sales Consumer Packaging Division på Trioplast.

Plastförpackningar till livsmedel och hygienprodukter är billiga, praktiska och hygieniska, men bidrar också till både utsläpp och nedskräpning.

Företaget Trioplast har utvecklat plastfilmer som i flera led drastiskt minskar koldioxidavtrycket och miljöpåverkan – men bibehåller materialets praktiska fördelar.

Livsmedel som frysta grönsaker, fisk och pommes frites är ofta förpackade i plastpåsar, precis som hygienprodukter som blöjor, bindor samt hushålls- och toapapper.

Materialet som används kallas för polyeten och kommer som film på rullar eller som färdiga påsar till livsmedels- och dagligvaruindustrin och används både som primär- och sekundärförpackning.

Varje år nytillverkas runt 300 miljoner ton polyetenfilm, där mer än 99 procent kommer från fossila råvaror med stort koldioxidavtryck.

Det svenska företaget Trioplast, mest känt för plasten runt höbalarna på åkrarna, har utvecklat egna plastfilmer av polyeten som innehåller upp till 95 procent återvunnet material, så kallat PCR (post-consumer recyclate). 

Filmen, som är utvecklad i samarbete med branschledande tillverkare, håller så god kvalitet att materialet kan återanvändas upp till sju gånger innan ny råvara måste tillsättas.

– Med vår film reducerar vi avfallet, minskar drastiskt koldioxidavtrycket och sluter materialets kretslopp, säger Petter Månsson, Director Market & Sales Consumer Packaging Division på Trioplast.

Icke-fossila råvaror till Trioplasts film

Trioplast använder också polyeten från icke-fossila råvaror i sin produktion, i huvudsak från sockerrör och tallolja. 

– Den har samma egenskaper som fossilbaserad polyeten och kan därför användas i en mängd varianter av filmer och produkter och koldioxidavtrycket är faktiskt nära noll, säger Robert Holmqvist, Business Manager Division Consumer Packaging, på Trioplast.

Trioplast har också lyckats göra sina filmer betydligt tunnare med bibehållna egenskaper och kvalitet. Det minskar mängden material till förpackningen och behovet av transporter.

– Tillsammans med vårt återvunna material ger våra tunnare filmer en ännu lägre miljö- och klimatpåverkan, säger Petter Månsson.

Inte dyrare med miljövänligare förpackning

Trots att Trioplasts nya polyetenfilmer innehåller så stor andel återvunnet material, alltså  PCR, är priset på förpackningsmaterialet inte högre för kunderna. 

– Genom detta hjälper vi våra kunder i deras övergång till miljövänliga förpackningar, säger Petter Månsson.

I dag finns flera leverantörer av polyetenfilm på den nordiska marknaden, men enligt Petter Månsson har inte någon annan aktör samma höga miljöprofil som Trioplast.

– I samhället i dag måste vi alla hjälpa till och ta vårt miljöansvar för att minska koldioxidutsläpp och nedskräpning. Det här är Trioplasts bidrag – och något som livsmedels- och dagligvaruindustrin nu kan bli en del av, avslutar han.

FAKTA Trioplast

Trioplast är en industrikoncern med drygt 1200 medarbetare och en omsättning på 5,4 miljarder SEK. Koncernen är en av Europas ledande aktörer inom innovativa, miljövänliga och kostnadseffektiva förpackningslösningar baserade på polyetenfilm. Bolaget har huvudkontor i Smålandsstenar och produktion i Sverige, Danmark, Nederländerna och Frankrike och säljer sina produkter på en global marknad.

Läs mer på: www.trioplast.com

För mer information, kontakta: Petter Månsson, petter.mansson@trioplast.com, 

+46 70 643 79 10, Director Market & Sales Consumer Packaging Division

 

Mer från Trioplast Landskrona AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Trioplast Landskrona AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?