Annons

Kraftig omsättningsökning med minusresultat för Shortcut Media

Produktionsbolaget Shortcut Media ökade under årets tredje kvartal nettoomsättningen med 45 procent till 15,3 miljoner kronor (10,6).

Det operativa rörelseresultatet (ebita) uppgick till -4,5 miljoner kronor (0,1) och resultatet före skatt blev -8,8 miljoner kronor (-0,6). Resultatet per aktie uppgick till -0:82 kronor (-0:06).

Enligt vd Peter Söderlind har bolaget under kvartalet haft mycket direkta och indirekta kostnader av engångskaraktär som hänför sig till förvärv, integrationer och utvinnande av synergier. Dessa belastar kvartalets ebita-resultat och står enligt vd för en stor del av resultatförsämringen jämfört med föregående år.

”Synergierna vi realiserar nu kommer att minska flera kostnadsposter väsentligt från 2022 och ska bidra till lönsamhetsmålet i vår tidigare publicerade tillväxtplan. Exempel på synergier inkluderar lokalhyra, administration, redovisning och annan overhead”, skriver Peter Söderlind.

Då bolaget nu i högre grad följer tillväxtplanen på omsättningsnivå räknar Shortcut Media med att verksamheten kommer att återgå till att generera positiva ebita-resultat framgent.

”Årets fjärde kvartal har börjat starkt och vi jobbar ständigt på förbättringar för att skapa oss bästa förutsättningar för ett stabilt 2022”, skriver Shortcut-vd:n vidare.

Innehåll från EKNAnnons

Knepet som hjälper tyska exportföretag i tuffa tider – som svenska bolag också kan använda

I länder som Tyskland är kreditförsäkringar en standardlösning för exporterande företag. I Sverige är det inte alls lika vanligt.

Vad beror det på?

Thorsten Metzner från Exportkreditnämnden, EKN, förklarar varför och vad svenska exportörer kan tjäna på att använda verktyget mer – inte minst i tuffa tider.

Läs mer om hur du kan säkra finansiering för din fortsatta tillväxt 

Du har 25 års erfarenhet från bank- och kreditförsäkringsbranschen i Tyskland och Sverige. Hur ser du på skillnaderna mellan länderna?

– Bank- och kreditförsäkringsbranschen ser på många sätt helt annorlunda ut i Sverige och när jag flyttade hit blev jag överraskad av hur ovanligt det var att använda kreditförsäkringar här. I Tyskland är det en standardlösning för exporterande företag.

Varför är kreditförsäkringar så populära i Tyskland?

– De minskar risken att inte få betalt av slutkunden, säkerställer kassaflödet – vilket skapar trygghet i likviditetsplaneringen – och är i stort sett en förutsättning för att använda fakturafinansieringslösningar i Tyskland. Kreditförsäkringar höjer även kvaliteten på företagens kundfordringar, vilket optimerar företagens rating och ger dem bättre lånevillkor.

Sedan ska man inte glömma att själva godkännandeprocessen för kreditförsäkringen är en kvalitetskontroll. Om en slutkund nekas kreditförsäkring är det en värdefull varningsklocka för företaget.

Varför tror du att kreditförsäkringar är ett mindre vanligt verktyg i Sverige?

– Kreditförsäkringar är i grund och botten ett sätt att begränsa risker och jag tror att den svenska inställningen till risk skiljer sig från den tyska. Sverige drabbades inte lika hårt av finanskrisen som Tyskland och många av dagens svenska företagsledare har bara sett goda tider på marknaden.

Det finns en koppling mellan tyskarnas användning av fakturafinansiering och kreditförsäkringarnas popularitet i Tyskland. Kan du berätta om den?

– I Tyskland är fakturafinansiering, framför allt att sälja sina fakturor utan regress vilket innebär att risken för utebliven betalning överförs till det företag som köper fakturorna, en mycket väletablerad finansieringsform för alla sorters företag. Privata företag som vill erbjuda fakturafinansieringstjänster behöver samarbeta med kreditförsäkringsföretag med hänsyn till lagkrav. I Sverige är fakturafinansiering inte alls lika populärt. Jag skulle säga att Sverige ligger några steg efter många europeiska länder här.

Skulle du vilja se att fler svenska företag upptäckte kreditförsäkringar?

– Ja, inte minst nu. Vi står inför den mest utmanande och osäkra marknadssituationen sedan kanske andra världskriget. Nu är det extra viktigt att säkerställa sina tillgångar – och kundfordringar är en av de mest värdefulla tillgångar som företag har.

Vilka typer av affärer kan EKN försäkra och när bör man vända sig till en privat aktör?

EKN:s garanti för kundfordringar kan användas för att försäkra korta som långa och stora som små affärer. Den kan dock inte användas för affärer till höginkomstländer där kredittiden är under 24 månader. Vill du försäkra den sortens affärer finns flera privata bolag att vända dig till.

Läs mer om hur du kan få hjälp med att finansiera din exportsatsning 

 

Mer från EKN

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EKN och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera