1515
Annons

Kraftig nedgång för bilförsäljningen – Volvo bland vinnarna

Det var en ryckig sommar för den europeiska bilförsäljningen. En liten uppgång i juli följd av en kraftigare nedgång i augusti jämfört med samma månader i fjol.

Från årets början är kurvan nedåtgående med en minskning på 3,2 procent.

Audi tillhör de märken i Europa som minskar sin försäljning. Från årsskiftet är nedgången 7,3 procent jämfört med samma period i fjol.
Audi tillhör de märken i Europa som minskar sin försäljning. Från årsskiftet är nedgången 7,3 procent jämfört med samma period i fjol.Foto:Oskar Omne

Siffrorna från den europeiska branschorganisationen Acea visar att det rullade ut 11,2 miljoner nya bilar i EU och Efta (Island, Norge och Schweiz) under årets första åtta månader. Bland de stora marknaderna var Tyskland upp något, 0,9 procent, medan Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien backade. 

I juli gick försäljningen i Europa upp med 1,2 procent, framför allt drivet av stark försäljning i flera centraleuropeiska länder, medan den vek ner med 8,6 procent i augusti. Fallet hänger delvis ihop med att förra årets augusti hade väldigt höga siffror när kunder köpte bilar innan de nya utsläppstesterna WLTP infördes 1 september. Flera tillverkare hade problem att certifiera sina modeller enligt det nya systemet i tid. 

Sverige bryter mot mönstret eftersom bilförsäljningen här i stor grad har påverkats av att det infördes ett nytt skattesystem, bonus malus, 1 juli i fjol med en stark förköpseffekt första halvåret. 

Bland tillverkarna är det minussiffror för de flesta hittills i år. Europas jätte Volkswagengruppen är ner med 4,3 procent.  VW-märket, Audi och Porsche har minskat medan Skoda och Seat ökat. Inom den näst största bilgruppen, PSA, är nedgången 0,7 procent där Peugeot, Opel och DS har minskat medan Citroën har ökat. Renault Group har minskat 4,9 procent. Nedgången finns hos märkena Renault och Lada, medan lågprismärket Dacia har ökat liksom sportbilsmärket Alpine. FCA Group tappade 12,1 procent där Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Dodge och Maserati står för minussiffrorna medan Lancia ökade. Hyundai Group med Hyundai och Kia var upp med 0,1 procent och Toyota Group med Toyota och Lexus steg med 1,8 procent.

Volvo Cars VOLCAR B -5,45% Dagens utveckling tillhör vinnarna och ökade med 3,9 procent under januari–augusti. Även de tyska premiumkonkurrenterna Mercedes-Benz och BMW hade plus i sin försäljning.

Största förlorarna på Europamarknaden hittills i år är Alfa Romeo (-45,1 procent), Nissan (27,5 procent), och Honda, (-14 procent).

Innehåll från TorkAnnons

Att se till helheten - avgörande för hållbara produkter

Hållbarhet är ordet på allas läppar, men vad är egentligen en hållbar produkt? Reneé Remijnse, Sustainability Communications Director för Essitys Professional Hygiene förespråkar att det krävs mer än bara en ”grön märkning”.

– Hållbarhet är ett modeord som är lätt att använda. Men hållbarhet måste integreras i alla delar av ett företag, och alla delar av en produkt för att ha en positiv påverkan på planeten, människor och vinst. Vi kallar detta ”hållbar hygienhantering” med målet att designa produkter och tjänster som passar in i ett cirkulärt samhälle, uppfylla kundernas hygienbehov och stödja deras verksamhet, säger Reneé Remijnse, Sustainability Communication Director, Essity. 

Essity visar vägen

Hon säger att Essity har valt att ligga i framkant eftersom det är en viktig del av företagskulturen och strategin att bryta barriärer och driva hållbara innovationer.

– Redan 1992 började vi använda livscykelanalyser för att mäta miljöpåverkan. Sedan dess har Essity utvecklat hygienprodukter och tjänster från Tork för att minska miljöpåverkan i olika faser av livscykeln som: råmaterial, produktionsprocess, transport och avfallshantering. Essity arbetar också för ett nettonollutsläpp av koldioxid 2050.

Så bidrar produkter från Tork till att minska koldioxidpåverkan

Essity är först i världen med att producera mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp för produkter från Tork vid produktionsanläggning i Lilla Edet. Men Tork jobbar även cirkulärt med produktinnovationer. Några exempel på det är: Tork Clarity skumtvål, som minskar vattenkonsumtionen vid användning och består till 99 procent av naturliga ingredienser. Tork PeakServe, handdukar som är komprimerade till 50 procent vilket minskar transportvolymerna. Tork Coreless toalettpapper utan hylsa, som reducerar både avfall och råvaruanvändning. 

Tork PaperCircle tjänsten minskar både avfall och CO2-utsläpp

Reneé Remijnse ger ytterligare ett exempel som hon säger är banbrytande: Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för använda pappershanddukar. Genom att pappershanddukarna slängs i särskilda återvinningskärl kan dessa samlas in och återanvändas till nya pappersprodukter. Vilket reducerar koldioxidutsläppen för pappershanddukarna med 40* procent och mängden avfall.

– Den största utmaningen när vi skapade den här tjänsten var att involvera alla intressenter i kedjan. Från vår egen produktion till logistik, lokalvårdare och avfallshanterare. Men resultatet har blivit fantastiskt! Idag finns tjänsten i 14 länder och hjälper 35 miljoner människor att återvinna använda pappershanddukar.

– Det är ett bra exempel på tankeledarskap. Vi behöver vara smarta med våra produkter och hjälpa våra kunder att kommunicera vad återvinning kan bidra med, vilket skapar beteendeförändringar. Hållbarhet är inte längre ”Nice to have” utan ett måste. Människor vill ha hållbara produkter och jobba på hållbara företag, säger Reneé Remijnse. 

Hållbarhet ett måste

Ett påstående som styrks av marknadsundersökningen ”Tork Eco Office Research” som Essity genomförde i juni i år. Den visade att 42 procent av Sveriges kontorsanställda anser att deras kontor är för miljöovänliga och att 7 av 10 väljer arbetsplats utifrån företagets hållbarhetsarbete. Dessutom ville 92 procent av respondenterna återvinna mer på kontoret. 

– Med produkter och tjänster från Tork finns möjligheten att visa både anställda och kunder att du bryr dig om miljön, avslutar Reneé Remijnse.

 

* Resultatet från en livscykelanalys (Life Cycle Assessment, LCA) som utfördes av Essity Tork och verifierades av IVL, Svenska Miljöinstitutet, 2017, där estimat baserats på genomsnittsförhållanden inom EU och processerna som undvikits har tagits med i beräkningen.

 

Om Tork: 

Varumärket Tork, en del av det globala hygien- och hälsobolaget Essity, startades 1968 och är verksam på 110 marknader.

• Först i världen med storskalig produktion av mjukpapper utan fossila CO2-utsläpp.

• Först i världen med återvinningstjänst av pappershanddukar, Tork PaperCircle ®. Sluter cirkeln, minskar avfallet och koldioxidavtrycket från pappershanddukar.

Tork PaperCircle – världens första återvinningstjänst för pappershanddukar. | Tork SE 

Ett hållbart liv utanför hemmet med Tork | Tork SE 

 

Mer från Tork

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tork och ej en artikel av Dagens industri

Dieseln en krona dyrare på två dagar

På torsdagen höjs bensinpriset vid bemannade stationer med 50 öre till 19:58 kronor litern. Dieselpriset höjs med 65 öre till 24:76 kronor per liter.

Foto:Fredrik Persson/TT

Bensinpriset har de senaste två dagarna sammantaget höjts med 65 öre och dieselpriset har under samma tidsperiod höjts med 95 öre.

Oljepriset har under september sjunkit till samma nivåer som i januari i år. Då låg bensinpriset på i snitt 18:34 kronor per liter och dieselpriset snittade på 20:83 kronor.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera