ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Kraftig nedgång för bilförsäljningen – Volvo bland vinnarna

  • Audi tillhör de märken i Europa som minskar sin försäljning. Från årsskiftet är nedgången 7,3 procent jämfört med samma period i fjol. Foto: Oskar Omne

Det var en ryckig sommar för den europeiska bilförsäljningen. En liten uppgång i juli följd av en kraftigare nedgång i augusti jämfört med samma månader i fjol.

Från årets början är kurvan nedåtgående med en minskning på 3,2 procent.

Siffrorna från den europeiska branschorganisationen Acea visar att det rullade ut 11,2 miljoner nya bilar i EU och Efta (Island, Norge och Schweiz) under årets första åtta månader. Bland de stora marknaderna var Tyskland upp något, 0,9 procent, medan Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien backade. 

I juli gick försäljningen i Europa upp med 1,2 procent, framför allt drivet av stark försäljning i flera centraleuropeiska länder, medan den vek ner med 8,6 procent i augusti. Fallet hänger delvis ihop med att förra årets augusti hade väldigt höga siffror när kunder köpte bilar innan de nya utsläppstesterna WLTP infördes 1 september. Flera tillverkare hade problem att certifiera sina modeller enligt det nya systemet i tid. 

Sverige bryter mot mönstret eftersom bilförsäljningen här i stor grad har påverkats av att det infördes ett nytt skattesystem, bonus malus, 1 juli i fjol med en stark förköpseffekt första halvåret. 

Bland tillverkarna är det minussiffror för de flesta hittills i år. Europas jätte Volkswagengruppen är ner med 4,3 procent.  VW-märket, Audi och Porsche har minskat medan Skoda och Seat ökat. Inom den näst största bilgruppen, PSA, är nedgången 0,7 procent där Peugeot, Opel och DS har minskat medan Citroën har ökat. Renault Group har minskat 4,9 procent. Nedgången finns hos märkena Renault och Lada, medan lågprismärket Dacia har ökat liksom sportbilsmärket Alpine. FCA Group tappade 12,1 procent där Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Dodge och Maserati står för minussiffrorna medan Lancia ökade. Hyundai Group med Hyundai och Kia var upp med 0,1 procent och Toyota Group med Toyota och Lexus steg med 1,8 procent.

Volvo Cars tillhör vinnarna och ökade med 3,9 procent under januari–augusti. Även de tyska premiumkonkurrenterna Mercedes-Benz och BMW hade plus i sin försäljning.

Största förlorarna på Europamarknaden hittills i år är Alfa Romeo (-45,1 procent), Nissan (27,5 procent), och Honda, (-14 procent).

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer