1515

Kraftig nedgång för bilförsäljningen – Volvo bland vinnarna

Det var en ryckig sommar för den europeiska bilförsäljningen. En liten uppgång i juli följd av en kraftigare nedgång i augusti jämfört med samma månader i fjol.

Från årets början är kurvan nedåtgående med en minskning på 3,2 procent.

Audi tillhör de märken i Europa som minskar sin försäljning. Från årsskiftet är nedgången 7,3 procent jämfört med samma period i fjol.
Audi tillhör de märken i Europa som minskar sin försäljning. Från årsskiftet är nedgången 7,3 procent jämfört med samma period i fjol.Foto:Oskar Omne

Siffrorna från den europeiska branschorganisationen Acea visar att det rullade ut 11,2 miljoner nya bilar i EU och Efta (Island, Norge och Schweiz) under årets första åtta månader. Bland de stora marknaderna var Tyskland upp något, 0,9 procent, medan Frankrike, Storbritannien, Italien och Spanien backade. 

I juli gick försäljningen i Europa upp med 1,2 procent, framför allt drivet av stark försäljning i flera centraleuropeiska länder, medan den vek ner med 8,6 procent i augusti. Fallet hänger delvis ihop med att förra årets augusti hade väldigt höga siffror när kunder köpte bilar innan de nya utsläppstesterna WLTP infördes 1 september. Flera tillverkare hade problem att certifiera sina modeller enligt det nya systemet i tid. 

Sverige bryter mot mönstret eftersom bilförsäljningen här i stor grad har påverkats av att det infördes ett nytt skattesystem, bonus malus, 1 juli i fjol med en stark förköpseffekt första halvåret. 

Bland tillverkarna är det minussiffror för de flesta hittills i år. Europas jätte Volkswagengruppen är ner med 4,3 procent.  VW-märket, Audi och Porsche har minskat medan Skoda och Seat ökat. Inom den näst största bilgruppen, PSA, är nedgången 0,7 procent där Peugeot, Opel och DS har minskat medan Citroën har ökat. Renault Group har minskat 4,9 procent. Nedgången finns hos märkena Renault och Lada, medan lågprismärket Dacia har ökat liksom sportbilsmärket Alpine. FCA Group tappade 12,1 procent där Fiat, Jeep, Alfa Romeo, Dodge och Maserati står för minussiffrorna medan Lancia ökade. Hyundai Group med Hyundai och Kia var upp med 0,1 procent och Toyota Group med Toyota och Lexus steg med 1,8 procent.

Volvo Cars tillhör vinnarna och ökade med 3,9 procent under januari–augusti. Även de tyska premiumkonkurrenterna Mercedes-Benz och BMW hade plus i sin försäljning.

Största förlorarna på Europamarknaden hittills i år är Alfa Romeo (-45,1 procent), Nissan (27,5 procent), och Honda, (-14 procent).


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?