Annons

Kraftig nedgång av nyproducerade borätter – Stockholm närmar sig underskott

Nyproduktionsmarknaden för hela Sverige är generellt sett i balans och det tidigare överskottet på nya bostadsrätter i en del större städer går även det mot balans. 

Foto:Helena Landstedt/TT, Helena Landstedt/TT

Det visar SBAB Booli Housing Market Index, som mäter balansen mellan utbud och efterfrågan på nyproduktion av bostäder. 

”Vi har haft ett stort överskott av nyproducerade bostadsrätter i vissa regionstäder och kommuner. Men vi ser nu en tydlig trend mot balans. Detta kan troligtvis förklaras av den markanta nedgången i nyproduktionen sedan toppåret 2017 ”, säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije i en kommentar.

Indexet beräknas genom att ställa utbudet av nyproduktion i relation till efterfrågan på samma ort, där efterfrågan beräknas både av hushållens köpkraft och deras flyttmönster. Indexet finns beräknat för hyresrätter, bostadsrätter och villor, ned på kommunnivå om tillräckligt dataunderlag finns. 

Ett index på 0,5-1,5 betyder att marknaden för nyproduktion är i balans. Ett index över 1,5 innebär att utbudet är tydligt större än efterfrågan, medan ett index under 0,5 innebär att det byggs mindre än vad hushållen efterfrågar.

För bostadsrätter har indexet sjunkit till 1,1 under det första kvartalet, med en vikande tendens på sistone. Det kan noteras att det finns ett fortsatt överskott av nya bostadsrätter i Malmö kommun medan Göteborg går mot balans. I Stockholm börjar det rentav gå mot ett underskott på nya bostadsrätter.

”I Stockholms kommun är trenden att vi går mot ett underskott av bostadsrätter om den fortsätter. Det är ett tecken på att de vikande nyinvesteringarna i Stockholm på sikt kan ge en för liten volym av nya bostadsrätter för att matcha efterfrågan”, säger Robert Boije. 

För villor är indexet nere runt 0,5 - alltså vid gränsen för underskott. Till skillnad från bostadsrätter finns inget område i Sverige med ett överskott på nyproducerade villor.

”Detta resultat kan troligtvis förklaras av att många kommuner de senaste åren varit mer fokuserade på att upplåta mark för produktion av bostadsrätter och hyresrätter än för villor”, säger Robert Boije.

Han tillägger att underskottet på nyproducerade villor i många regioner och kommuner troligen delvis kan förklara varför villapriserna påverkats mindre negativt av coronakrisen än priserna på bostadsrätter.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från TamtronAnnons

Smart fordonsvåg revolutionerar viktig del av logistikflödet

Ett överlastat lastbilsekipage kan bli en dyr historia. Här gäller det att väga fordonet på ett tillförlitligt sätt för att garantera att lasten ligger inom lagens ramar, men också för att lasta så kostnadseffektivt och hållbart som möjligt. Nyckeln till framgång skulle kunna vara smartare vågsystem. 

Alla företag som på ett eller annat sätt arbetar med transport kan nog enas om att vägning av last är en central del av verksamheten. Här handlar det om att lasta så effektivt som möjligt och därmed minska antalet transporter – och samtidigt undvika överlastning. 

Tamtron är ett av få företag i Sverige som riktat in sig på vägning, och besitter första plats när det gäller vägning och vågsystem för hjulburna fordon. Sedan 1989 har företaget hjälpt sina kunder att effektivisera sitt arbete och levererat träffsäkra lösningar. Nu väljer Tamtron att utöka sitt erbjudande inom affärssegmentet Transport & Logistik, där man räknar med att göra enorm skillnad med sina vågsystem. Här handlar det framför allt om uppkopplade markförlagda fordonsvågar.

– Vi levererar en våg från Motus Weighings som kan väga en långtradares vikt och samla in träffsäkra mätdata på bara några sekunder, utan att ekipaget behöver stanna. Detta innebär att vi kan effektivisera vägningsprocessen, undvika tomgångskörning och spara in på 1000-tals liter bränsle. Tillsammans med detta vågsystem kan vi även leverera axelvikter, säger Thomas Larsson, vd på Tamtron i Sverige.

Den dynamiska vågen kan förbättra logistikflödet på ett väldigt konkret sätt. Traditionella markförlagda vågar ockuperar en stor yta på ett logistikområde då de behöver vara runt 24 meter, medan vågen som Tamtron levererar enbart är sex meter lång. Här frigörs en stor yta som kan användas för kärnverksamheten.

Tamtron tillhandahåller också ett molnsystem som automatiskt samlar in vägningsdata. Systemet identifierar vilket fordon som kör över vågen och slår fast aktuell vikt, tid och plats. Här ges möjligheten för alla berörda att få realtidsuppdaterad information direkt i mobiltelefonen, och underlaget kan användas för att göra rapporter och fakturaunderlag. 

– Behovet av att mäta och samla in data ökar hela tiden inom den här branschen, och utvecklingen går otroligt snabbt. På bara sju år har företagen gått från att skriva ner vägningsresultat på papper, till att vilja få in detta i digitala system direkt, säger Thomas Larsson och tillägger:

–  Möjligheterna med dynamiska och uppkopplade fordonsvågar är väldigt många, och vi vet att det här kommer bli en game changer för företag inom transport- och logistikbranschen. 

Fakta om Tamtron 

Tamtron är en internationell tillverkare av intelligenta vågar och informationshanteringsystem för vägningstransaktioner. Företaget utvecklar och säljer vågsystem för mobila maskiner som hjullastare, gaffeltruckar och timmerhanterare samt vågsystem för tung vägning av exempelvis lastbilar och tåg. Tamtron är dessutom ackrediterat kontrollorgan och utför verifiering av olika vågsystem.

Är du nyfiken på hur du kan effektivisera dina transporter med ett smartare vågsystem? Läs mer här. 

 

Mer från Tamtron

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tamtron och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?