Annons

Kraftig nedgång av nyproducerade borätter – Stockholm närmar sig underskott

Nyproduktionsmarknaden för hela Sverige är generellt sett i balans och det tidigare överskottet på nya bostadsrätter i en del större städer går även det mot balans. 

Foto:Helena Landstedt/TT, Helena Landstedt/TT

Det visar SBAB Booli Housing Market Index, som mäter balansen mellan utbud och efterfrågan på nyproduktion av bostäder. 

”Vi har haft ett stort överskott av nyproducerade bostadsrätter i vissa regionstäder och kommuner. Men vi ser nu en tydlig trend mot balans. Detta kan troligtvis förklaras av den markanta nedgången i nyproduktionen sedan toppåret 2017 ”, säger SBAB:s chefsekonom Robert Boije i en kommentar.

Indexet beräknas genom att ställa utbudet av nyproduktion i relation till efterfrågan på samma ort, där efterfrågan beräknas både av hushållens köpkraft och deras flyttmönster. Indexet finns beräknat för hyresrätter, bostadsrätter och villor, ned på kommunnivå om tillräckligt dataunderlag finns. 

Ett index på 0,5-1,5 betyder att marknaden för nyproduktion är i balans. Ett index över 1,5 innebär att utbudet är tydligt större än efterfrågan, medan ett index under 0,5 innebär att det byggs mindre än vad hushållen efterfrågar.

För bostadsrätter har indexet sjunkit till 1,1 under det första kvartalet, med en vikande tendens på sistone. Det kan noteras att det finns ett fortsatt överskott av nya bostadsrätter i Malmö kommun medan Göteborg går mot balans. I Stockholm börjar det rentav gå mot ett underskott på nya bostadsrätter.

”I Stockholms kommun är trenden att vi går mot ett underskott av bostadsrätter om den fortsätter. Det är ett tecken på att de vikande nyinvesteringarna i Stockholm på sikt kan ge en för liten volym av nya bostadsrätter för att matcha efterfrågan”, säger Robert Boije. 

För villor är indexet nere runt 0,5 - alltså vid gränsen för underskott. Till skillnad från bostadsrätter finns inget område i Sverige med ett överskott på nyproducerade villor.

”Detta resultat kan troligtvis förklaras av att många kommuner de senaste åren varit mer fokuserade på att upplåta mark för produktion av bostadsrätter och hyresrätter än för villor”, säger Robert Boije.

Han tillägger att underskottet på nyproducerade villor i många regioner och kommuner troligen delvis kan förklara varför villapriserna påverkats mindre negativt av coronakrisen än priserna på bostadsrätter.

Innehåll från KIAAnnons

Upptäck den laddbara friheten

Från räckviddsångest och långa laddtider – till en helt ny elektrisk frihet.

Utvecklingen av elbilar har gått fort och nu lanseras modeller som suddar ut de sista frågetecknen kring omställningen.

Det här är dock bara början.

EV6 GT – en modern och kraftfull elektrisk prestandabil

Utvecklingen av elektrifierade fordon har gått snabbt. Och marknaden växer stadigt: I dag är mer än hälften av alla nya bilar laddbara – alltså laddhybrider eller rena elbilar – enligt statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Det finns biltillverkare som kommit ännu längre i omställningen till den nya laddbara friheten. Ett exempel är Kia i Sverige, där 83 procent nyregistrerade bilar är laddbara och målsättningen är att enbart sälja laddbara bilar år 2024.

Kia ligger också i framkant när det kommer till låga koldioxidutsläpp med sitt snitt på 35 g/km CO2 jämfört med genomsnittet i branschen på 74 g/km under januari till oktober, enligt Vroom.

Innovation och teknik i framkant

För Kia handlar den laddbara friheten bland annat om innovation och teknik i framkant, om en möjlighet att till exempel att använda bilen som som en strömkälla för att ladda elektrisk utrustning eller till och med en annan elbil.

Företagets laddbara rörelse strävar efter att så många som möjligt ska kunna ställa om och köra på el och sedan 2013 har företaget lanserat åtta laddbara bilmodeller.

En del i detta är den nya specialutvecklade elbilsplattformen E-GMP som i dag ligger som grund för andra generationens elbilar. Plattformen möjliggör den senaste tekniken, med ultrasnabb laddning och lång verklig räckvidd.

Familjebil med 585 hästkrafter

Kia EV6 GT är det senaste tillskottet på elbilsplattformen. Det handlar om en familjebil med dubbla motorer med totalt 585 hästkrafter och ett vridmoment på 740 Nm. Räckvidden för EV6 GT är upp till 424 kilometer (enligt WLTP) och med bilens 800-voltsteknik laddar batteriet från 10–80 procent på ner till 18 minuter med en >250 kW snabbladdare.

Interiört har EV6 GT, som är en crossover mellan en personbil och en suv, en panoramaskärm (dubbla välvda 12,3-tumsskärmar), skålade sportstolar med neongröna sömmar och en tvåekrad sportratt.

På ratten sitter dessutom en särskild neongrön knapp för att aktivera extremläget My GT, som är en av fem olika körinställningar som ger olika respons från bland annat elmotorer, bromsar, styrning, fjädring och antisladdsystem.

– Elbilar kan verkligen prestera. Från det omedelbara vridmomentet som gör att den accelererar väldigt snabbt, till hur tyst den är. En del beklagar sig över att förbränningsmotorn försvinner, men eldrift kan göra bilfärden till en upplevelse. Ta till exempel Kia EV6 GT, som har 585 hästkrafter, vridmoment på 740 Nm och kan gå från 0-100 km/h på bara 3,5 sekunder, säger Alex Papapetropoulos, director of product and pricing på Kia till tidningen Kia Story.

Se bilderna på nya kraftfulla EV6 GT.

 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera