ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Entreprenör

Körde i diket med plastskidorna – nu omsätter de 150 miljoner

  • Med träprodukter som lastpallar, emballage och truck- och torkströ för sågverksindustrin har Tegsnäs Group hittat sin nisch. ”Vår affärsidé är att vara en bra servicearm till industrin”, säger Tegsnäs vd Jimmy Nilsson (till höger), som äger bolaget ihop med sin bror Benny. Foto: Jens Kärrman
  • Foto: Jens Kärrman
  • Foto: Jens Kärrman

TEGSNÄS.

Tegsnässkidan är legendarisk bland turåkare och jägare. I dag har bolaget skiftat fokus och är en modern träindustri.

Men skidorna ligger fortfarande ägarna varmt om hjärtat.

”Det är ett arv som det är väldigt viktigt att förvalta”, säger vd Jimmy Nilsson.

Sedan 1907 har det tillverkats träskidor i den lilla byn Tegsnäs i Västerbotten. Generationer av turåkare, skogsarbetare och renskötare har använt de långa träskidorna för att ta sig fram i obanad terräng och djup snö.

Fabriken finns fortfarande kvar på samma plats, halvvägs mellan Umeå och Lycksele. Men det är inte längre skidor som är huvudprodukten för bolagen som i dag ryms inom det som kallas Tegsnäs Group.

”Vi har nischat oss mot att serva industrin med träemballage. Det är som att vara underleverantör till bilindustrin. Vår affärsidé är att vara en bra servicearm till industrin”, säger Tegsnäs vd Jimmy Nilsson, som äger bolaget ihop med sin bror Benny.

Företagets nutida historia började 1996. Då hade Tegsnässkidan under några år satsat hårt på att producera plastskidor, med den svenska landslagsåkaren Christer Majbäck som affischnamn. Att konkurrera med etablerade märken som Fischer och Madshus blev för svårt och märket gick så när omkull.

Bröderna Nilssons far Tomas Nilsson köpte tillsammans med en kompanjon upp den krisande skidtillverkaren och snart slog de in på ett nytt spår. Med träprodukter som lastpallar, emballage och truck- och torkströ för sågverksindustrin vände det för bolaget.

”Sågverken kan inte göra allt själva eller väljer bort vissa delar. Det är där vi kommer in i bilden”, säger Jimmy Nilsson.

Sedan han och brodern Benny Nilsson tog över företaget 2008 har de utvecklat verksamheten stegvis. I dag går ungefär en femtedel av produktionen på export till Europa och Mellanöstern.

Omsättningen har stigit till nära 150 miljoner kronor och siffrorna har varit svarta år efter år.

”Vi har haft som målsättning att bygga långsiktigt och att vi hela tiden ska ligga långt fram teknikmässigt. Därför har vi återinvesterat större delen av kapitalet, vi har säkert lagt 50 Mkr på nya maskiner”, säger Benny Nilsson, som är produktionsansvarig.

Försiktighet, sunda finanser och låg belåning är teman som bröderna Nilsson återkommer till gång på gång under Di:s besök. Ett annat kärnvärde av stor vikt för ägarna är kopplingen till Tegsnäs och närbelägna Vindeln, där företaget har sin andra anläggning.

”Den lokala förankringen ger en fördel, en annan stabilitet jämfört med om vi skulle vara i Umeå. Folk är måna om sina jobb, försvinner vi så försvinner mycket omkring också”, säger Benny Nilsson.

Kärleken till orten gör både personalen och ledningen mer engagerade, menar bröderna Nilsson, som tycker det är viktigt att vara på plats mycket.

”Jag tror det är bra om alla känner att vi är här och går ’all in’ vi också. Tillsammans med en aktiv och intresserad personal har det gått bra”, säger Jimmy Nilsson.

Utöver profileringen mot industrin är Tegsnäs group delägare i Tegsnäshus, som tillverkar småhus. En ny fabrik stod klar vid årsskiftet och satsningen görs trots att byggkonjunkturen ser ut att vara på väg att mattas av.

”Vi ska inte konkurrera med stora tillverkare som Älvsbyhus utan ska vara mer kundanpassade. Går man in med sundhet står man inte och faller med konjunkturen. Vi har en liten kostym som vi kan utveckla med tiden”, säger Jimmy Nilsson.

Att ha flera ben att stå på är en styrka inför en stundande lågkonjunktur, menar han.

”Vi har aldrig stått starkare än nu. Ibland är vi kanske lite för försiktiga, samtidigt har det bevisligen funkat. Vi har inte behövt oroa oss för vad vi ska göra i morgon. Vår strategi är inte att varsla”, säger Jimmy Nilsson.

Och träskidorna, ”tegsnäsarna”, hur gick det med dem? Jo, de tillverkas fortfarande på anläggningen i Tegsnäs.

Skidorna står för några enstaka procent av omsättningen, men är desto viktigare känslomässigt och för varumärket.

”Det är ett fantastiskt varumärke med en lång historia. Det är många som tycker om den och det är fantastiskt att ha med det, att kunna stoltsera med den som grundprodukt”, säger Benny Nilsson.

”Det är ett arv som är viktigt att förvalta. Vi hade inte varit på den här platsen om det inte vore för skidorna”, säger Jimmy Nilsson.

 

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies