1515
Annons

Köpte konkursbo – skapade Framtidsgasell

Catrine Sageryd köpte ett konkursbo och lyckades med hårt arbete vända bolaget.

I höstas utsågs bolaget till Framtidsgasell i Di:s snabbväxartävling.

”Sett i backspegeln skulle jag ha gjort mer noggranna kontroller av företaget”, säger hon.

Catrine Sageryd driver servicebolaget Mekina som reparerar elverktyg med mera. Hon köpte företaget som ett konkursbo 2013.
Catrine Sageryd driver servicebolaget Mekina som reparerar elverktyg med mera. Hon köpte företaget som ett konkursbo 2013.Foto:JOEY ABRAIT

Det är fullt upp hos det Solnabaserade bolaget Mekina som reparerar elverktyg åt byggbranschen. Förutom servicearbetet i verkstaden, driver bolaget ett eget utbildningsprogram och har precis sjösatt en webbshop där både företag och privatpersoner kan köpa reservdelar. 

Efter flera års hårt arbete utsågs bolaget i höstas till Årets Framtidsgasell, ett pris instiftat av Almi och Google i samarbete med Dagens industri.

”Affärsidén handlar om att göra byggbranschen mer miljövänlig och hållbar. Att reparera verktyg istället för att köpa nya, är i det långa loppet också ekonomiskt fördelaktigt för byggbolagen”, säger Catrine Sageryd, vd på Mekina.

Men att vända bolaget har inte varit helt lätt. 2013 såg Catrine Sageryd möjligheter i ett konkursbo med inriktning mot service av elverktyg. Efter en snabb budgivning tog hon hem bolaget för närmare 400.000 kronor, vilket var under konkursförvaltarens utropspris. I inkråmet ingick lager, kundlistor, verkstad och goodwill.

”I detta fall hade bolaget gått i konkurs av rent personliga skäl, men jag såg att det fanns en marknad och trodde på affärsidén. I efterhand var det dock ett för högt pris jag betalade. Varken lagret eller kundlistan levde upp till förväntningarna och bolagsnamnet var kört i botten. Sett i backspegeln skulle jag ha gjort mer noggranna stickprover och kontroller av företaget”, säger Catrine Sageryd.

Catrine Sageryd äger Mekina tillsammans med sin pappa Kjell Andersson. Det var också tack vare hans långa bakgrund inom byggbranschen som bolaget på kort tid kunde bygga upp nya, goda relationer med underleverantörer. I samband med att de städade upp, började också kunderna att trilla in.

”Min pappa har skött kundkontakter och produkter, medan jag har fokuserat på affärsutveckling och nya lösningar. Vi kompletterar varandra och nu har Mekina lagat ungefär 38.000 elverktyg”, säger Catrine Sageryd.

Framöver ligger fokus på att få fler att vilja reparera trasiga elverktyg och även att nå ut med den nya e-handelsplattformen på bred front.

”Målet är bygga ett företag som inom fyra år omsätter 100 miljoner kronor. Det är ambitiöst, men bättre att sikta högt än för lågt”, säger Catrine Sageryd.

 


Innehåll från Grant ThorntonAnnons

Nya krav på visselblåsarfunktion från 17 juli 2022

De 5 vanligaste frågorna Den 17 juli i år ska arbetsgivare med minst 250 anställda ha implementerat en visselblåsarfunktion. Bakgrunden är lagen om skydd för visselblåsare som trädde i kraft vid årsskiftet. – Vi märker att företag börjar se över sina visselblåsarfunktioner nu. Det är något vi uppmuntrar för att hinna i mål före den 17 juli, säger Magnus Giese, ansvarig för Grant Thorntons rådgivning kring visselblåsarfunktioner. 

Mot bakgrund av EU:s visselblåsardirektiv från 2019 fattade riksdagen i september 2021 beslut om krav på visselblåsarfunktion i svenska företag. Syftet med nya lagen - ”Lag om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden” - är främst att ge ett stärkt skydd till anmälare, något som i sin tur ökar kraven på företagens visselblåsarfunktion. 

I samband med att allt fler företag börjar se över sin visselblåsarfunktion tar Grant Thornton emot en ökad mängd frågor kring detta och hjälper även företag och organisationer med implementering av en ny, eller översyn och anpassning av, visselblåsarfunktionen. 

– Förutom en trygg hantering av ärenden ser vi att en god visselblåsarfunktion kan vara ett användbart verktyg för att utveckla hållbarhetsarbete genom att viktiga frågor som etik, ansvar och trygghet blir belysta. Det är något som gynnar såväl arbetstagare som företagsledning, menar Magnus Giese.

Vad är viktigt att veta om visselblåsarfunktionen och det nya lagkravet?

Här har Grant Thorntons experter samlat svaren på de fem vanligaste frågorna kring visselblåsarlagen: 

1. Vad innebär den nya visselblåsarlagen? 

Den nya lagen innebär att alla missförhållanden som har ett allmänintresse ska kunna anmälas och inte enbart av anställda utan även av volontärer, praktikanter, konsulter och liknande. Vidare ställs skärpta krav på hanteringen av anmälda missförhållanden i sin helhet, men även krav på att skydda visselblåsarens identitet. De skärpta kraven syftar till att dels införa robusta och säkra system för att upptäcka missförhållanden så tidigt som möjligt, dels till att öka skyddet för personer som kan anmäla dessa. 

2. Vilka krav ställer den nya lagen på arbetsgivare? 

I korthet och sammanfattat innebär den nya lagen:

* Att verksamhetsutövaren dokumenterar sina rapporteringskanaler och förfaranden och informerar om hur rapporteringen går till

* Att ärenden ska hanteras utan dröjsmål

* Att visselblåsaren ska kunna rapportera skriftligt, muntligt eller vid ett personligt möte

* Att företaget utser självständiga och oberoende personer som hanterar visselblåsarärenden

* Att all dokumentation hanteras på sätt som gör att uppgifter inte kan läcka till obehöriga

* Att företagets system och övrig hantering säkerställer konfidentiell hantering av visselblåsarens identitet

3. Vad måste företag som ännu inte har en visselblåsarfunktion göra före den 17 juli 2022? 

Om ditt företag ännu inte har ett visselblåsarsystem på plats så är det hög tid att börja agera nu. Den 17 juli 2022 ska en visselblåsarfunktion finnas implementerad om företaget har 250 arbetstagare eller fler och dessförinnan krävs ett visst förarbete. Våra experter har lång erfarenhet och har satt samman en visselblåsarguide till stöd i implementeringsarbetet. 

4. Hur lång tid tar det ungefär att implementera en visselblåsarfunktion?

Som många andra tidsrelaterade frågor är det svårt att ge ett generellt svar på detta eftersom hänsyn behöver tas till just er organisation och ert nuläge. Ett riktmärke när vi implementerar Grant Thorntons egenutvecklade visselblåsarsystem hos våra kunder brukar vara mellan 3-10 veckor.  

5. Vad behöver företag ha på plats internt och vad kan hanteras av en extern samarbetspartner?

Ett system för rapportering behöver finnas lätt åtkomligt hos er på företaget för att på ett säkert och enkelt sätt möjliggöra för arbetstagare att slå larm. Utöver denna rent funktionella aspekt kan rapporteringskanalen utgöras av extern samarbetspartner som då hanterar visselblåsarfunktionen för er räkning.

Grant Thornton erbjuder en komplett och anpassad lösning av visselblåsartjänster med implementering, ärendehantering och beredskap för utredningar. Visselblåsarsystemet är utvecklat inom Grant Thornton International.

Grant Thorntons visselblåsarguide, ladda ner här 

 

Mer från Grant Thornton

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Grant Thornton och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?