1515

Kontorskungen jublar när folk ska ha dubbla arbetsplatser

Ingvar Kamprad möblerade folkhemmet, Anders Johansson kontorslandskapet. AJ Produkters grundare och vd tror inte på någon kontorsdöd. Tvärtom, ser han en växande marknad för kontorsmöbler med hemmakontorens kraftiga framväxt i pandemins spår.

Mindre skrivbord till hemmakontoret är det som ökar allra mest berättar Anders Johansson.
Mindre skrivbord till hemmakontoret är det som ökar allra mest berättar Anders Johansson.Foto:Anders Andersson

Han är en B2B-Kamprad. Med AJ Produkter har Anders Johansson byggt en framgångsrik jätte inom kontorsmöbler och företagsinredning. Bolaget säljer allt från kontorsstolar och skrivbord till lagerhyllor och kompressorer, det mesta som ett företag kan behöva, till ett 20-tal länder. 

Från din horisont, med tentaklerna ute på de svenska företagen, hur skulle du säga att kontorsklimatet är just nu?
”Jag tycker det är bra, och ser inte att det varit något negativt under den senaste tiden heller. Vi har visserligen alla gått in i en kris med covid och restriktioner, men jag tycker ändå att Sverige har skött det bra och varit öppnare än många av våra grannländer.”

AJ Postorder, som koncernbolaget heter, omsatte i fjol 2,1 miljarder, marginellt mer än året innan vilket betydde att sviten med en lång rad år med stark tillväxt bröts. 

”För oss öppnade januari och februari i fjol starkt men sedan mars till och med juni var riktigt tunga månader. Men från slutet på semestern var det som att öppna en kran och hela hösten blev helt fantastisk.”

Så Anders Johansson är efter omständigheterna nöjd.

”Vi gjorde ett bra år i fjol, väldigt bra resultatmässigt.”

Vinsten efter finansiella poster 2020 slutade på 220 miljoner kronor, 10 procent bättre än året innan.

”Vi skar ordentligt i kostnaderna när pandemin kom”

En del pratar nu, i spåren på pandemin, om kontorens död, vad säger du om det?
”Det tror jag inte på. Möjligheterna att jobba hemifrån kommer att vara större än de kanske har varit tidigare. Men jag tror aldrig att vi ser någon kontorsdöd. Jag ser här hos oss, många av de som jobbat hemifrån vill komma tillbaka till kontoret. Det är ju den sociala närvaron, att ha sina arbetskamrater och att få träffas. Det är en stor del av ens tid man lägger på arbetet så det är väldigt viktigt.”

Tvärtom säger sig Anders Johansson ha upplevt hur kontorsproduktmarknaden expanderat i pandemins spår.

”Ja, även om man har ett hemmakontor har man ändå fortfarande tillgång till en kontorsplats på sitt arbete. Det har ökat på det sättet. 2020 sålde vi väldigt mycket hemmakontor.”

Foto:Anders Andersson

Har försäljningen förändrats på något sätt under pandemin?
”Vi säljer mer direkt till privatpersoner, i många fall där man fått en peng av sitt företag att inreda ett hemmakontor för.”

Produktmässigt då, vad har ni sett för trender i sortimentet?
”Mindre skrivbord är det som ökat mest, som man köper till hemmakontoret.”  

Lager och logistik, hur har det fungerat för er under pandemin, det har ju varit en del störningar för många företag?
”Det har varit en hel del problem den senaste tiden, vi köper ju en hel del från Asien. Dels det som hände i Suezkanalen. Även om vi inte hade några produkter på just den båten så blev det ju stopp som också drabbade oss. Sedan har också den häftiga konjunkturuppgången påverkat en del.”

Har det fått er att förändra något i logistik och leverantörsled?
”Vi fördubblar just nu vår lageryta med ett bygge på 25.000 kvadratmeter. Det beslutet tog vi visserligen under pandemin men har inte direkt med den att göra. När sortimentet har ökat liksom ledtiderna från leverantörerna så behöver vi också öka vår lagermängd för att kunna hålla den service vi vill kunna hålla.”

AJ Produkter har även en hel del egen produktion med en egen träindustri i Polen och en tunnplåtsindustri i Slovakien. Bolaget bygger nu ut lager och fabrikslokaler i såväl Polen som Slovakien.

Hur ser er tillväxtstrategi ut framåt?
”Jag ser fram emot en fortsatt duktig expansion av bolaget. Det finns mer för oss att göra i Norden liksom i Baltikum, men även i stora länder som Polen, Tyskland och England där vi redan är etablerade och där vi försöker öka vår marknadsaktivitet.”

Foto:Anders Andersson

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?