Kontorshotell med många nivåer

Kontorshotell är ingen ny företeelse men konceptet har moderniserats och antalet aktörer som erbjuder medlemskap har ökat kraftigt.

Afa Fastigheters kontorshotell på Östermalm i Stockholm hyr ut arbetsplatser genom ett bolag som i sin tur hyr ut till olika hyresgäster.
Afa Fastigheters kontorshotell på Östermalm i Stockholm hyr ut arbetsplatser genom ett bolag som i sin tur hyr ut till olika hyresgäster.Foto:Jack Mikrut

Lars Edberg, chef för förvaltningen på Afa Fastigheter, fick upp ögonen för den internationella ”coworkingtrenden” när han var på resande fot.

”Jag är fastighetsnörd så när jag är ute och reser brukar det första jag gör vara att hämta en mäklarkatalog. Hur ser kontorsmarknaden ut i London, San Francisco eller New York? På mina resor har jag sett hur marknaden för kontorshotell har förändrats och vuxit kraftigt”, säger han.

Det finns fortfarande kontorshotell med en plats att hyra utan service. Sedan finns hotell som erbjuder all möjlig service som kaffe, städning, skrivare, posthantering och möjlighet till kunskapsutbyte med föredrag, AW och att nätverka. Vissa kontorshotell vänder sig till en typ av företag men de flesta är öppna för alla.

”Med dagens teknik kan du egentligen arbeta var du vill men ofta vill man ändå tillhöra ett sammanhang och ha en plats att vara på. Allt från ensamföretagaren till konsultbolaget med hundra anställda men som hyr 20 platser eftersom konsulterna ändå är ute på uppdrag. Vi har också stora multinationella bolag som ABB med tidsbegränsade projekt eller bolag som är i startgroparna och inte vet hur stora de ska bli”, säger Lars Edberg.

Afa Fastigheter hyr ut till Convendum, Regus och Helio. Helio hyr halva fastigheten på Grev Turegatan 30, GT30, och hyr i sin tur ut till sina kunder löpande med tre månaders uppsägningstid.

På GT30 går det att teckna ett medlemskap per person med flex-, fix- eller studio-upplägg.

Bolaget Abundolive har fyra anställda och ett flexmedlemskap hos Helio vilket innebär att man inte har en fast plats utan kan sätta sig var man vill i loungerna.

”Vi är en startup inom kultur och det är en abonnemangstjänst där våra medlemmar betalar 290 kronor i månaden, och då kan man gå på konsert, teater, film, stand up, musikal och opera så mycket man vill”, berättar Jacob Hvid.

Abundolive har suttit på GT30 sedan december och bolaget tittade på olika upplägg innan det bestämde sig.

”För oss som är inne i en tillväxtfas är det svårt att veta om vi kommer att vara fem eller 50 anställda inom sex till tolv månader. De flesta fastighetsägare vill helst inte skriva kontrakt på mindre än tre år. Därför passar det här utmärkt för oss för att kunna skala snabbt när det behövs”, säger Jacob Hvid.

Vilka andra fördelar ser du jämfört med ett traditionellt kontor?
”Förutom flexibiliteten är vi inne i en fas där hela organisationen fokuserar på att bygga produkt och skala bort allt som inte är kärnverksamhet. Då vill man att allt ska fungera och ändå vara i en kreativ och stimulerande miljö”, säger Jacob Hvid.

Några nackdelar?
”Det finns en gräns då det blir väldigt dyrt att betala medlemskap per huvud och då kan man gå över till att hyra rum i stället. Nu har jag vant mig vid att inte ha ett fast skrivbord och det är skönt att bara ha min dator att fokusera på”, säger han.

GT30 är ett bankpalats byggt i början 1970-talet med många mörka ytor, bankvalv och konferensrum. För fastighetsägaren Afa har det varit svårt att få en bra logistik och ruljans i fastigheten.

”Det här var tidigare en konferensanläggning som inte bar sig riktigt. När vi fick möjligheten att tömma huset för att göra en totalrenovering 2014 började vi fundera på hur fastigheten kunde utvecklas för att utnyttja dess fulla potential”, säger Lars Edberg.

Patrik Åström, vd för Helio, hade under en längre tid varit konferenshyresgäst hos Afa och tillsammans utvecklade de det nya konceptet för GT30. Helio arbetar även med andra fastighetspartner som Fabege, Klövern och Vasakronan.

”Helios syfte är att skapa värden för fastighetsägaren och göra något mer av fastigheten. Ett sätt vi lockar medlemmar på, inte bara till GT30, utan till alla våra åtta ställen runt om i Stockholm, är att erbjuda flexibilitet, service, gemenskap och andra händelser. Rätt mix av service ökar värdet på fastigheterna”, säger Patrik Åström.

Helio sköter servicen i hela GT30, både för Afas hyresgäster som har 3–7 års kontrakt, och för sina egna medlemmar. Det finns gym, bageri, restaurang, konferensservice, mötesrum och lounger.

Afa Fastigheters Lars Edberg ser fortsatt positiv utveckling för flexibla kontor.

Kan ni tänka er att omvandla fler fastigheter?
”Vi har inga hus i vårt bestånd som skulle passa. GT30 hade rätt konstellation från början och byggnaden styr om det blir lyckat. Allt är uthyrt, säger Lars Edberg.

Han tror inte att kontorshotellen kommer att ta över helt.

”De kompletterar kontorsmarknaden väldigt väl men traditionella kontor kommer att finnas kvar. Alla vill inte sitta på det här sättet utan vill fixa sitt kaffe själva. Utbudet av kontorsklubbar har ökat mycket den senaste tiden och det kan vara ett orosmoment just nu när alla ska etablera sina verksamheter. Men det är en bra marknad som är här för att stanna.”


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från MediCheckAnnons

Här är vårdföretagets storsatsning i Sverige

Kenneth Illvall är medicinskt ansvarig läkare på MediCheck.
Kenneth Illvall är medicinskt ansvarig läkare på MediCheck.

De har tredubblat omsättningen det senaste året. Nu satsar MediCheck, som ensamma erbjuder specialistläkare online, på fortsatt expansion.

– Vi ser att intresset och behoven är stora, satsningen ligger helt rätt i tiden. Det är ett gyllene läge, säger vd Thomas Ehrengren.

Läs mer om MediChecks verksamhet här 

Sedan 2017 har MediCheck hjälpt svenskar med kroniska problem inom flera medicinska områden, som till exempel magsjukdomar, hudsjukdomar och allergi. Förra året närmast exploderade intresset för att få hjälp av specialistläkare på MediCheck med en tredubblad omsättning – ett år för tidigt sett till affärsplanen. Målet är att omsätta 150 miljoner kronor till 2023.

– Tillväxtresan började redan 2019 med målsättningen att växa rejält under 2021, men vi är redan inne i den fasen. Anledningen är att allt fler patienter upptäcker oss och märker att det funkar bra. Över 70 procent av patienterna stannar kvar, det ser vi som ett kvitto på hög kvalitet, säger Thomas Ehrengren.

Att MediCheck, som idag har 250 specialistläkare kopplade till tjänsten, satsat på specialistkompetens är ingen slump, menar medicinskt ansvarig läkare Kenneth Ilvall:

 – Många patienter med långvariga problem har svårt att få en vettig vårdkontakt med just specialister. Vi är den enda aktören som har kapacitet att distribuera möjligheten att träffa en specialist oavsett vart man bor, vi gör vården mer jämlik och kan med gott samvete säga att vi är ett bra komplement till primärvården.

Thomas Ehrengren, VD för Medicheck
Thomas Ehrengren, VD för Medicheck

”Enorm potential för en god affär”

Under våren genomför bolaget en investeringsrunda där målet är att tillföra 40 miljoner kronor i kapital för att expandera. Bland annat kommer ytterligare 50 digifysiska sjuksköterskemottagningar startas upp runtom i landet i samarbete med en av Sveriges största apoteksaktörer. Där kommer möjlighet till undersökningar, provtagning och vaccinering finnas. Utrullningen går fort och sedan oktober har man redan etablerat 23 mottagningar runt om i landet. 

– I första hand kommer kapitalet satsas på att etablera MediCheck som ledande aktör inom digifysisk vård för patienter med långvariga medicinska problem och kroniska sjukdomar. Vi kommer också succesivt att investera i både teknik och kompetens samt förbereda oss för att ta delar konceptet till andra marknader utanför Sverige, säger Ehrengren. 

I dina ögon, varför är MediCheck en bra investeringsmöjlighet?

– Dels för att detta är en snabbt växande marknad med enorm potential för en god affär, dels investerar man i en god sak och gör något bra både för patienterna och för samhället. För oss är samhällsperspektivet enormt viktigt eftersom den vård vi utför kan frigöra tid för andra delar av vården.

”Utifrån patienternas behov”

Ungefär hälften av svenskarna beräknas ha kroniska besvär, så behoven är stora – samtidigt som det råder en brist på specialister. Tack vare dagens tekniska möjligheter övervinner MediCheck problematiken, anser Ilvall:

– Fler specialistläkare får möjlighet att arbeta nära med patienter de har relevant utbildning för. Vi återför kompetens till vårdsystemet och till patienterna, utan geografiska begränsningar, säger han.

Förutom planerna på ökad digifysisk vård och framtida expansion i andra länder är ett kortsiktigt mål att skala upp affären. Redan idag tillhandahåller man psykiatritjänster till HVB- och särskilda boenden och planen är att i större utsträckning erbjuda sina tjänster till företag, försäkringsbolag samt omsorg.

– Det vi ser framåt, är att bredda och anpassa olika tjänstekoncept för olika kronikergrupper. Vi bygger ett bolag utifrån patienternas behov så de får en så bra hälsa som möjligt.

Läs mer om MediChecks verksamhet här 

 

 

 

Mer från MediCheck

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med MediCheck och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?