1515
Annons

Kontorshotell med många nivåer

Kontorshotell är ingen ny företeelse men konceptet har moderniserats och antalet aktörer som erbjuder medlemskap har ökat kraftigt.

Afa Fastigheters kontorshotell på Östermalm i Stockholm hyr ut arbetsplatser genom ett bolag som i sin tur hyr ut till olika hyresgäster.
Afa Fastigheters kontorshotell på Östermalm i Stockholm hyr ut arbetsplatser genom ett bolag som i sin tur hyr ut till olika hyresgäster.Foto:Jack Mikrut

Lars Edberg, chef för förvaltningen på Afa Fastigheter, fick upp ögonen för den internationella ”coworkingtrenden” när han var på resande fot.

”Jag är fastighetsnörd så när jag är ute och reser brukar det första jag gör vara att hämta en mäklarkatalog. Hur ser kontorsmarknaden ut i London, San Francisco eller New York? På mina resor har jag sett hur marknaden för kontorshotell har förändrats och vuxit kraftigt”, säger han.

Det finns fortfarande kontorshotell med en plats att hyra utan service. Sedan finns hotell som erbjuder all möjlig service som kaffe, städning, skrivare, posthantering och möjlighet till kunskapsutbyte med föredrag, AW och att nätverka. Vissa kontorshotell vänder sig till en typ av företag men de flesta är öppna för alla.

”Med dagens teknik kan du egentligen arbeta var du vill men ofta vill man ändå tillhöra ett sammanhang och ha en plats att vara på. Allt från ensamföretagaren till konsultbolaget med hundra anställda men som hyr 20 platser eftersom konsulterna ändå är ute på uppdrag. Vi har också stora multinationella bolag som ABB med tidsbegränsade projekt eller bolag som är i startgroparna och inte vet hur stora de ska bli”, säger Lars Edberg.

Afa Fastigheter hyr ut till Convendum, Regus och Helio. Helio hyr halva fastigheten på Grev Turegatan 30, GT30, och hyr i sin tur ut till sina kunder löpande med tre månaders uppsägningstid.

På GT30 går det att teckna ett medlemskap per person med flex-, fix- eller studio-upplägg.

Bolaget Abundolive har fyra anställda och ett flexmedlemskap hos Helio vilket innebär att man inte har en fast plats utan kan sätta sig var man vill i loungerna.

”Vi är en startup inom kultur och det är en abonnemangstjänst där våra medlemmar betalar 290 kronor i månaden, och då kan man gå på konsert, teater, film, stand up, musikal och opera så mycket man vill”, berättar Jacob Hvid.

Abundolive har suttit på GT30 sedan december och bolaget tittade på olika upplägg innan det bestämde sig.

”För oss som är inne i en tillväxtfas är det svårt att veta om vi kommer att vara fem eller 50 anställda inom sex till tolv månader. De flesta fastighetsägare vill helst inte skriva kontrakt på mindre än tre år. Därför passar det här utmärkt för oss för att kunna skala snabbt när det behövs”, säger Jacob Hvid.

Vilka andra fördelar ser du jämfört med ett traditionellt kontor?
”Förutom flexibiliteten är vi inne i en fas där hela organisationen fokuserar på att bygga produkt och skala bort allt som inte är kärnverksamhet. Då vill man att allt ska fungera och ändå vara i en kreativ och stimulerande miljö”, säger Jacob Hvid.

Några nackdelar?
”Det finns en gräns då det blir väldigt dyrt att betala medlemskap per huvud och då kan man gå över till att hyra rum i stället. Nu har jag vant mig vid att inte ha ett fast skrivbord och det är skönt att bara ha min dator att fokusera på”, säger han.

GT30 är ett bankpalats byggt i början 1970-talet med många mörka ytor, bankvalv och konferensrum. För fastighetsägaren Afa har det varit svårt att få en bra logistik och ruljans i fastigheten.

”Det här var tidigare en konferensanläggning som inte bar sig riktigt. När vi fick möjligheten att tömma huset för att göra en totalrenovering 2014 började vi fundera på hur fastigheten kunde utvecklas för att utnyttja dess fulla potential”, säger Lars Edberg.

Patrik Åström, vd för Helio, hade under en längre tid varit konferenshyresgäst hos Afa och tillsammans utvecklade de det nya konceptet för GT30. Helio arbetar även med andra fastighetspartner som Fabege, Klövern och Vasakronan.

”Helios syfte är att skapa värden för fastighetsägaren och göra något mer av fastigheten. Ett sätt vi lockar medlemmar på, inte bara till GT30, utan till alla våra åtta ställen runt om i Stockholm, är att erbjuda flexibilitet, service, gemenskap och andra händelser. Rätt mix av service ökar värdet på fastigheterna”, säger Patrik Åström.

Helio sköter servicen i hela GT30, både för Afas hyresgäster som har 3–7 års kontrakt, och för sina egna medlemmar. Det finns gym, bageri, restaurang, konferensservice, mötesrum och lounger.

Afa Fastigheters Lars Edberg ser fortsatt positiv utveckling för flexibla kontor.

Kan ni tänka er att omvandla fler fastigheter?
”Vi har inga hus i vårt bestånd som skulle passa. GT30 hade rätt konstellation från början och byggnaden styr om det blir lyckat. Allt är uthyrt, säger Lars Edberg.

Han tror inte att kontorshotellen kommer att ta över helt.

”De kompletterar kontorsmarknaden väldigt väl men traditionella kontor kommer att finnas kvar. Alla vill inte sitta på det här sättet utan vill fixa sitt kaffe själva. Utbudet av kontorsklubbar har ökat mycket den senaste tiden och det kan vara ett orosmoment just nu när alla ska etablera sina verksamheter. Men det är en bra marknad som är här för att stanna.”


Innehåll från ZignSecAnnons

Global handel med lokala regler: så uppfyller du samtliga KYC-krav via en anslutning

Vi lever i en global ekonomi, men reglerna och tekniken kring digital identifiering och kundkännedom skiljer sig markant mellan olika länder. Något som ställer till rejäla problem för företag som vill gå in på fler än en marknad.

– Vi löser problemet genom att erbjuda företag global täckning för automatiserad digital identitetsverifiering av kunder och användare, samt efterlevnad av KYC-regler (Know Your Customer), säger Jason Coombes, COO på ZignSec.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Tack vare internet är det i dag relativt lätt för företag att kopiera, skala upp och expandera sin affärsmodell till olika länder. Det som inte är lika enkelt är att förhålla sig till olika länders lösningar när det gäller att verifiera kundernas identitet på nätet.

– I Sverige använder vi BankID och det fungerar jättesmidigt här, men det räcker att du expanderar verksamheten till Danmark så måste du även kunna hantera deras e-legitimation, säger Jason Coombes.

– Kommer du sen till Tyskland har de ytterligare ett helt annat system, för att inte tala om USA eller Afrika. I många delar av världen sker digital identitetsverifiering fortfarande med fysiska ID-dokument vilket kräver betydligt fler tekniska lösningar för företag som vill eller måste införskaffa likvärdig kundkännedom. Identitetsverifiering med en nationell e-legitimation som exempelvis MitID räcker i många fall inte heller för fullvärdig kundkännedom utan att förstärkas med exempelvis PEP och sanktionskontroller.

Olika länder, olika regelverk

I vissa branscher krävs fortfarande manuell hantering av kundkännedom eftersom de regulatoriska kraven är så komplexa. Men på de flesta områden, till exempel identitetsverifiering, går den här kontrollen idag att göra automatiskt.

– Det mänskliga ögat är inte lika bra på att verifiera id-handlingar som tekniska lösningar är. I dag finns teknik för att både digitalisera och automatisera id-kontrollen, och vårt system erkänner fler än 10 000 ID-dokumentmallar från fler än 170 länder, förklarar Jason Coombs.

Jason Coombes är COO på ZignSec.
Jason Coombes är COO på ZignSec.

Det innebära att oavsett vilket system landet erbjuder och oavsett vilken ID-handling som används av kunden kan ZignSecs system automatiskt, snabbt och noggrant identitetsverifiera personen på andra sidan. Genom att erbjuda den här bredden av lösningar blir ZignSec en ”one-stop-shop” för företag som behöver hjälp med identifieringslösningar samt hela spektrat av tjänster inom Know Your Customer (KYC).

– Vi jobbar med en aggregeringsmodell, inte bara i de nordiska länderna eller EU utan i hela världen.

Enklare, flexiblare och billigare

Och fördelarna med det här arbetssättet är många. För det första blir det enklare, för det andra blir det säkrare.

– Eftersom vi har flera olika lösningar för varje marknad blir våra kunder mindre utsatta om ett system går ner, för då kopplar vi bara på en annan lösning.

För det tredje blir det billigare.

– Eftersom vi tillhandahåller större volymer via våra leverantörer leder det till att vi oftast kan erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser. Dessutom blir det enklare för våra kunders ekonomiavdelningar. Istället för att de ska få sjutton olika fakturor från sjutton olika länder får de en enda faktura, från oss.

Dessutom kommer de regulatoriska kraven gällande identitetsverifiering och kundkännedom att öka i den digitala världen.

– De här kraven behöver heller inte bara komma från myndigheter. Till exempel har sajter för gig-jobbare börjat kräva identitetsverifiering för att minska bedrägerier, och flertalet länder överväger att införa autentiseringskrav av användare för sociala medier. Lägg därtill kraven på att strama upp krypto-marknaden så att inte det blir laglöst land så inser man att det kommer att bli ohållbart för internationella företag att inte ha en leverantör som erbjuder teknik för komplett och global KYC-efterlevnad via en enda anslutning.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?