1515

Kontor X blir globalt med Saab

LINKÖPING. Från ett till 35 länder. Och från östgötska till engelska.

Ett nytt globalt samarbetsavtal med Saab placerar plötsligt Kontor-X på världskartan.

 

Ett nytt avtal med Saab ger Kontor-X, med ägarna Krister Nord, Erik Ringqvist och Kristoffer Nord, tidigare otänkbara expansionsmöjligheter.
Ett nytt avtal med Saab ger Kontor-X, med ägarna Krister Nord, Erik Ringqvist och Kristoffer Nord, tidigare otänkbara expansionsmöjligheter.Bild:Henrik Lenngren

Ur innerfickan i sin kavaj plockar Krister Nord fram en handskriven lapp som har gulnat lite i kanterna.

”Jag hittade den i fredags”, säger han och pekar på en radda siffror i prydliga kolumner.

”Drömmen när jag gjorde den där budgeten 2009 var att vi skulle passera 100 Mkr inom 15 år, och att jag då skulle kunna lägga nycklarna på bordet. Men nu ser det ut som att jag kan kliva åt sidan tidigare än så, åtminstone om utvecklingen håller i sig.”

Drygt 25 år efter starten blomstrar affärerna för Kontor-X, som är en märkesoberoende leverantör av produkter och tjänster inom kommunikationssystem, konferensrumsutrustning, dokumenthantering och kaffemaskiner.

”Vi har alltid utgått från tanken att lösa den svordom som kunden har, men de senaste åren har kunderna blivit allt större”, säger Krister Nord.

I februari skickade företaget ut ett pressmeddelande som snabbt gav ett eko i branschen. Från och med i år ska Kontor-X installera och underhålla utrustning i Saabs konferens- och mötesytor i 35 länder, utbilda företagets personal samt fungera som en löpande serviceresurs.

”Med det här avtalet kan vi expandera på ett sätt som annars hade varit otänkbart. Jag brukar säga att vi går från att prata östgötska till engelska”, säger försäljningschefen Erik Ringkvist med ett leende.

Samarbetet mellan Kontor-X och Saab är förvisso inte nytt, det östgötska bolaget har varit en lokal leverantör till Saab i Linköping sedan 2010 och nationell samarbetspartner de senaste fyra åren.

”Saab är en hightech-koncern med många avancerade prylar, där kraven på teknisk utrustning är lika stor som bredden på användare. I min första presentation på Saab ville jag med en helvit Rubriks kub illustrera att systemen vi levererar är avancerade – men att de är enkla att ta till sig för användarna. Med konceptet avancerad enkelhet vill vi helt enkelt göra konferensrummen smartare”, säger säljaren och delägaren Kristoffer Nord.

Men nu går ni plötsligt från ett land till 35 länder. Hur påverkar det er som relativt litet företag?
”Saab har en nykter kravbild på vårt serviceåtagande. Precis som vi gör, inser de att konferensrummen skiljer sig i olika världsdelar. Fabrikaten som vi använder som standard finns kanske inte i alla länder. I vissa länder finns det exempelvis elva standardkontakter enbart när det kommer till strömförsörjning. Vår uppgift är att hitta hybridlösningar”, säger Erik Ringkvist.

Är ni förvånade över att ni som litet bolag sytt ihop en global deal med Saab?
”Både ja och nej. De värdesätter våra kvaliteter snarare än tittar på vår storlek. Vi har fått till samma dialog med dem som med lokalt ägardrivna bolag. De betraktar oss inte bara som en avtalsleverantör”, säger Kristoffer Nord.

Jämför marknadens företagslån – hitta rätt bank för dina behov (extern tjänst)

Hur påverkas tillväxten av den här affären?
”Rent tillväxtmässigt innebär avtalet ingen astronomisk affär, men referensmässigt hjälper det oss såklart. Nu vågar vi ta fler stora affärer. För några år sedan hade vi inte kanske inte varit ’byxade’ på samma sätt”, säger Erik Ringkvist.

Kontor-X har tagit för vana att växa tillsammans med sina kunder, som i princip alltid är teknikmottagliga på ett eller annat sätt.

”Bland annat är vi numera leverantör av skyltning och print i Ö&Bs butiker. Där började allt med lokal leverans som sedan blev nationell”, säger Erik Ringkvist.

Enligt honom ligger företagets långsiktiga tänkande till grund för att man fortsätter att växa.

”Om vi känner att en viss typ av utrustning blir för svårhanterlig för kunden brukar vi rekommendera dem att inte investera. Att tjäna pengar är inte den primära drivkraften, utan snarare att ’wowa’ med innovativ teknik – och att göra den begriplig.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?